olej wrzecionowy / maszynowy

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
golot
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 12 lis 2012, 21:59
Lokalizacja: Szczytno

olej wrzecionowy / maszynowy

#1

Post napisał: golot » 17 gru 2014, 12:02

zakupiłem olej wrzecionowy mobila
miał być do smarowania łożysk wrzeciona w tr 45 którą jakiś czas temu uruchomiłem po różnych perypetiach (wliczając w to dwie operacje twarzy/nosa po tym jak na mnie się przewróciła :/).
zakupiłem oleje możliwie zgodne z tym co mówi DTR do przekłądni wrzeciennika olej maszynowy i do łożysk wrzeciona olej wrzecionowy.
Jednak olej wrzecionowy wygląda jak woda, jak wezmę go na palce to nie czuję by był śliski, mam wrażenie że bardziej smaruje olej hydrauliczny niż ten wrzecionowy.

czyżby ten olej się nie nadawał do wrzecion tokarek czy po prostu jestem przeczulony?

dodam że miałem przypadek w firmie gdzie dostaliśmy dwie beczki takiego samego (wg oznaczeń) oleju silnikowego tyle że jeden dał się nalać normalnie a ten z drugiej beczki był duużo gęstszy i nie bardzo chciał wylewać się z beczki. dystrybutor po zgłoszeniu szybko beczki wymienił i dał nam konkretną zniżkę na następną dostawę ....

Pytanie jakie oleje stosujecie do smarowania panwi wrzecion tokarek ?



Tagi:

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

#2

Post napisał: warczp » 19 gru 2014, 11:52

Oleje wrzecionowe występują w różnych lepkościach (nie piszesz konkretnie olej kupiłeś).
Tak samo wrzeciona kręcą się z różnymi prędkościami (też nie wiemy jaka występuje na tym wrzecionie).
Zastosowana lepkość oleju zależy od obrotów i konstrukcji wrzeciona.


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#3

Post napisał: mrozanski » 19 gru 2014, 12:42

tam są panewki. trudno określić lepkość z opisu. ja mam zalany olej maszynowy (z tego co pamietam LAN 46) jest dość rzadki, a i tak nie jest taki jak zaleca dtr.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#4

Post napisał: RomanJ4 » 19 gru 2014, 14:47

mrozanski pisze:tam są panewki. trudno określić lepkość z opisu
jedno jest pewne im większe obroty maksymalne tym rzadszy.
Obciążenie oraz prędkość obrotowa.
Przy smarowaniu olejowym łożysk zdolność warstwy smarnej jest przede wszystkim zależna od lepkości oleju. Im mniejsza jest prędkość obrotowa łożyska tym wymagana jest większa lepkość oleju. Przy bardzo dużych obciążeniach należy stosować oleje z dodatkami zwiększającymi odporność smaru na wysokie ciśnienie.
2. Określenie wymaganej lepkości oleju bazowego
Aby uzyskać szczegółowe informacje o obliczaniu wymaganej lepkości oleju bazowego, prosimy zapoznać się z rozdziałem Warunki smarowania - współczynnik lepkości κ. Wykresy w katalogu zostały opracowane w oparciu o teorię smarowania elastohydrodynamicznego (EHL) przy pełnym filmie olejowym.
Jednakże stwierdzono, że podczas używania smarów zawierających oleje o bardzo niskiej lub bardzo wysokiej lepkości, powstaje cieńszy film olejowy, niż wynika to z teorii EHL. Dlatego, jeżeli do określania wymaganej lepkości oleju bazowego smaru plastycznego do smarowania łożysk super-precyzyjnych wykorzystywane są wykresy, może istnieć konieczność wprowadzenia korekty. Na podstawie doświadczeń praktycznych, należy określić wymaganą lepkość v w temperaturze odniesienia 40 °C (150 °F) a następnie skorygować w następujący sposób:

Dla ν ≤ 20 mm2/s należy pomnożyć wartość lepkości przez współczynnik o wielkości od 1 do 2. W tym niskim zakresie, lepkość oleju jest zbyt mała, aby powstał film olejowy o wystarczającej grubości.
Jeżeli 20 mm2/s < ν ≤ 250 mm2/s, nie stosuje się współczynnika korekcyjnego
Jeżeli ν > 250 mm2/s, należy skontaktować się ze specjalistą SKF ds. technicznych

Obliczenia można wykonać za pomocą programu SKF Lepkość. ( http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html )
Smary o wysokiej lepkości zwiększają tarcie i ciepło wytwarzane przez łożysko, ale mogą być one niezbędne, na przykład dla łożysk podporowych śrub tocznych pracujących przy niewielkich prędkościach lub w zastosowaniach, gdzie istnieje ryzyko powstawania fałszywych odcisków Brinella.
A konkretny dobór znajdzie kolega na stronie 11 tegoż opracowania..
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1339,d.bGQ

https://www.univar.pl/do-lozysk-slizgowych.html
pozdrawiam,
Roman


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#5

Post napisał: ak47 » 19 gru 2014, 17:37

maksymalne obroty w TR 45 to zdaje się coś koło 1000obr/min. Ja u siebie miałem LAN 46, rzadziutki dosyć, maksymalne obroty mam 2000obr/min. Obecnie zmieniłem na inny, bliższy lepkości podawanej przez DTR

Awatar użytkownika

vilu
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 159
Rejestracja: 17 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Częstochowa -Olsztyn

#6

Post napisał: vilu » 19 gru 2014, 21:42

A te panewki to są smarowane pod ciśnieniem :?:


Autor tematu
golot
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 12 lis 2012, 21:59
Lokalizacja: Szczytno

#7

Post napisał: golot » 19 gru 2014, 22:13

ak47 pisze:maksymalne obroty w TR 45 to zdaje się coś koło 1000obr/min. Ja u siebie miałem LAN 46, rzadziutki dosyć, maksymalne obroty mam 2000obr/min. Obecnie zmieniłem na inny, bliższy lepkości podawanej przez DTR
lan 46 podług oleju który kupiłem jest gęsty :) i z tego co pamiętam lan 46 to olej maszynowy.
a ten co kupiłem to Olej wrzecionowy MOBIL Velocite 3 (VG 2).
wydaje mi się że pochopnie kupiłem ten olej nie próbując dobrze dobrać. może on jest do jakichś wysokoobrotowych maszyn.

W TR45 obroty wrzeciona są od 19 do 960 obr/min, czyli raczej nie duże.
Panewnki nie są smarowane pod ciśnieniem tylko przez pierścienie luźno obracające się na bieżniach wrzeciona w odpowiednich wycięciach panwi. (pierścień na tyle dużej średnicy że jego dół zanurzony jest w oleju).

RomanJ4 dzięki za linki spróbuję coś wywnioskować z lektury

pozdro golor

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#8

Post napisał: RomanJ4 » 19 gru 2014, 22:42

golot pisze:Panewnki nie są smarowane pod ciśnieniem tylko przez pierścienie luźno obracające się na bieżniach wrzeciona w odpowiednich wycięciach panwi. (pierścień na tyle dużej średnicy że jego dół zanurzony jest w oleju).
Obrazek
http://pbc.gda.pl/Content/3856/zariczny ... andler=pdf
pozdrawiam,
Roman


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#9

Post napisał: Areo84 » 19 gru 2014, 22:55

Typowe oleje maszynowe LA-N są produkowane w ośmiu klasach lepkosci : 7, 10, 15, 22, 32, 46, 68, 100. Im niższa klasa lepkości tym olej wydaje się bardziej wodnisty.

Ten Mobil ma klase lepkości 2 ( VG 2 to oznaczenie klasy lepkości wg. ISO). To więc nie dziwne że porównując L-AN 46 do tego Mobila to jakby porównywać kisiel z wodą :smile:


Autor tematu
golot
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 12 lis 2012, 21:59
Lokalizacja: Szczytno

#10

Post napisał: golot » 19 gru 2014, 23:38

Areo84 pisze:Typowe oleje maszynowe LA-N są produkowane w ośmiu klasach lepkosci : 7, 10, 15, 22, 32, 46, 68, 100. Im niższa klasa lepkości tym olej wydaje się bardziej wodnisty.

Ten Mobil ma klase lepkości 2 ( VG 2 to oznaczenie klasy lepkości wg. ISO). To więc nie dziwne że porównując L-AN 46 do tego Mobila to jakby porównywać kisiel z wodą :smile:
zgadza się
całą zabawa polega na tym by dobrać zamiennik oleju wrzecionowego do tr 45. W serwisówce oznaczony jest on jako olej wrzecionowy W5 i norma PN-55/c96070
olej we wrzecienniku to olej maszynowy 6 i jego norma PN-55/c96071

pozdro golot

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”