Odlew zeliwny i skurcze

Dyskusje dotyczące odlewania.

Autor tematu
piotrbod
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2015, 19:45
Lokalizacja: Piaseczno

Odlew zeliwny i skurcze

#1

Post napisał: piotrbod » 23 paź 2017, 13:06

Czesc!
Robie do terenowki kolektor wydechowy, chcialbym go zrobic z zeliwa.

Pytanie jest proste.
Mam model dzielony w jednej plaszczyznie oraz do tego rdzen (skrzynke rdzeniowa). Czy mam zalozyc ze rdzen sie nie kurczy i jest wartoscia geometrycznie stałą - a cały materiał kurczy się wokół rdzenia, czyli:
- jezeli mam w rdzeniu 4ry kanały wchodzace do glowicy z rozstawem 100mm, to ten rozstaw zostanie zachowany w gotowym odlewie ?

Z gory dzieki za info
Piotrek



Tagi:

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#2

Post napisał: ONATOS » 23 paź 2017, 20:53

piotrbod pisze:Czy mam zalozyc ze rdzen sie nie kurczy i jest wartoscia geometrycznie stałą
Rdzeń piaskowy nie jest stały w odlewie, rozkruszy się pod wpływem temperatury i skurczu metalu przy ostyganiu.
piotrbod pisze:jezeli mam w rdzeniu 4ry kanały wchodzace do glowicy z rozstawem 100mm, to ten rozstaw zostanie zachowany w gotowym odlewie ?
.... model musi być wykonany z naddatkami uwzględniającymi skurcz materiału po odlaniu i uzyskaniu takich wymiarów aby po obróbce mechanicznej otrzymać wymiary w nominałach .


Autor tematu
piotrbod
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2015, 19:45
Lokalizacja: Piaseczno

#3

Post napisał: piotrbod » 24 paź 2017, 09:12

ONATOS pisze:
piotrbod pisze:Czy mam zalozyc ze rdzen sie nie kurczy i jest wartoscia geometrycznie stałą
Rdzeń piaskowy nie jest stały w odlewie, rozkruszy się pod wpływem temperatury i skurczu metalu przy ostyganiu.
piotrbod pisze:jezeli mam w rdzeniu 4ry kanały wchodzace do glowicy z rozstawem 100mm, to ten rozstaw zostanie zachowany w gotowym odlewie ?
.... model musi być wykonany z naddatkami uwzględniającymi skurcz materiału po odlaniu i uzyskaniu takich wymiarów aby po obróbce mechanicznej otrzymać wymiary w nominałach .
przyklad

Na rysunku mam wymiary 100mm - rozstaw kanałów / rozstaw rdzenia.

Czy robiac model i rdzennice powinienem zrobic wymiary 101 (skurcz zeliwa 1%) ?

Czy rdzen nie spowoduje ze skurcz tego rozstawu bedzie mniejszy lub go nie bedzie ?

Dzieki za podpowiedzi

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#4

Post napisał: ONATOS » 24 paź 2017, 19:16

piotrbod pisze:Czy rdzen nie spowoduje ze skurcz tego rozstawu bedzie mniejszy lub go nie bedzie ?
Jeżeli rdzeń nie miałby możliwości skruszenia się to, odlew podczas skurczu pęknie,
piotrbod pisze:Czy robiac model i rdzennice powinienem zrobic wymiary 101 (skurcz zeliwa 1%) ?
modele i rdzenie proponuje zlecić modelarzowi odlewniczemu który musi mieć wiedzę i pojęcie o wykonaniu prawidłowego oprzyrządowania


Autor tematu
piotrbod
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2015, 19:45
Lokalizacja: Piaseczno

#5

Post napisał: piotrbod » 25 paź 2017, 16:20

ONATOS pisze:
piotrbod pisze:Czy rdzen nie spowoduje ze skurcz tego rozstawu bedzie mniejszy lub go nie bedzie ?
Jeżeli rdzeń nie miałby możliwości skruszenia się to, odlew podczas skurczu pęknie,
piotrbod pisze:Czy robiac model i rdzennice powinienem zrobic wymiary 101 (skurcz zeliwa 1%) ?
modele i rdzenie proponuje zlecić modelarzowi odlewniczemu który musi mieć wiedzę i pojęcie o wykonaniu prawidłowego oprzyrządowania
Mysle ze mam odpowiedz ktora byla mi potrzebna :) Dzieki

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”