Obróbka płyty stalowej - wymagana płaskość 0,02!

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
piotrmax
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 49
Rejestracja: 15 maja 2012, 15:33
Lokalizacja: Mazowieckie

Obróbka płyty stalowej - wymagana płaskość 0,02!

#1

Post napisał: piotrmax » 20 wrz 2017, 07:28

Witam,
Dostałem za zadanie obrobić płytę z C45 gotowy gabaryt 30x450x720, której płaskość wynosi 0,02!

W wcześniejszych zadaniach miałem już podobną robotę ale płaskość wtedy wynosiła 0.1 i z wielkim trudem została osiągnięta wręcz na granicy tolerancji. Dlatego zwracam się do Szanownych Kolegów o pomoc w jaki sposób to można uzyskać.

Technologia poprzedniego zlecenia gdzie płaskość wynosiła 0,1 (gabaryt płyty 30x420x760) i została osiągnięta z wielkim trudem.

Operacje.
10. Cięcie półfabrykatu strumieniem wody z naddatkami na grubości 5mm, oraz na całej reszcie 2 mm
20. Frezowanie
Zamocowanie I (za pomocą "łap dociskowych") Strona A - Planowanie, obróbka krawędzi
Zamocowanie II (za pomocą "łap dociskowych") Strona A - Planowanie, obróbka krawędzi,
obróbka rowków, kieszeni, czopów, wiercenie i gwintowanie.
Pozostawienie naddatku na szlifowanie 0,3 mm na stronie A (z 2,5 na 0,3mm)
Obrót płyty.
Zamocowanie III (za pomocą "łap dociskowych") Strona B - Planowanie,
Zamocowanie IV (za pomocą "łap dociskowych") Strona B - Planowanie,obróbka rowków, kieszeni, czopów, wiercenie i gwintowanie.
Po wykonaniu obróbki frezarskiej pozostał naddatek 0,3 na stronę czyli 30,6
Brak pomiarów płaskości po frezowaniu.
30. Szlifowanie - kooperacja szlifierka do płaszczyzn - elektromagnes (brak kontroli nad tą częścią)
Zamocowanie I Strona A - uśniecie 0,1mm w kilku przejściach
Zamocowanie II Strona B - uśniecie 0,1mm w kilku przejściach
Zamocowanie III Strona A - uśniecie 0,1mm w kilku przejściach
Zamocowanie IV Strona B - uśniecie 0,1mm w kilku przejściach

40. Kontrola jakości
Płaskość 0.09 !! na granicy
Panowie zwracam się o pomoc jak uzyskać 0,02, czy może inaczej zaprojektować proces technologiczny?? Z góry dziękuje za pomoc.
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2017, 08:13 przez piotrmax, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


Psikus
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 111
Rejestracja: 21 mar 2011, 11:46
Lokalizacja: Starachowice

#2

Post napisał: Psikus » 20 wrz 2017, 07:54

Witaj

Sprawdzałeś elektromagnes ? Jest płaski w setce ?

pozdr


Autor tematu
piotrmax
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 49
Rejestracja: 15 maja 2012, 15:33
Lokalizacja: Mazowieckie

#3

Post napisał: piotrmax » 20 wrz 2017, 08:16

Psikus pisze:Witaj

Sprawdzałeś elektromagnes ? Jest płaski w setce ?

pozdr
Witaj, nie mam możliwości sprawdzenia elektromagnesu, gdyż jest on u kooperanta ale porozmawiam z Technologiem na ten temat.

Dodam że płyta, miała kształt banana po kontroli płaskości.
Brzegi wyżej, środek niżej, druga strona na odwrót.


GumiRobot
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 595
Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
Lokalizacja: Trójmiasto

#4

Post napisał: GumiRobot » 20 wrz 2017, 09:44

Może banan wyszedł już od was po frezowaniu a u kooperanta po prostu zeszlifowali nadmiar nie sprawdzając geometrii płyty

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6504
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

#5

Post napisał: WZÓR » 20 wrz 2017, 10:14

Ja jak kiedyś szlifowałem płyty to je przekładałem kilka razy zanim doszedłem do wymiaru.

Mariusz.


Psikus
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 111
Rejestracja: 21 mar 2011, 11:46
Lokalizacja: Starachowice

#6

Post napisał: Psikus » 20 wrz 2017, 10:39

GumiRobot pisze:Może banan wyszedł już od was po frezowaniu a u kooperanta po prostu zeszlifowali nadmiar nie sprawdzając geometrii płyty
Może materiał nie wyżarzony ? Prawdopodobnie wycięte z arkusza blachy. Dociskając łapami przenosili krzywiznę ze strony na stronę.


dance1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2940
Rejestracja: 11 mar 2007, 22:42
Lokalizacja: G-G

#7

Post napisał: dance1 » 20 wrz 2017, 11:12

dokładnie dociskanie łapami nie jest dobrym rozwiązaniem, musisz mocować do boków żeby materiał nie był dociskany a trzymany, inaczej banan się przenosi i tak możesz przekładać, przekładać itd....
I don't like principles, I prefer prejudices

Awatar użytkownika

nowycrteam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 108
Rejestracja: 01 sty 2012, 17:55
Lokalizacja: Wodzisław
Kontakt:

#8

Post napisał: nowycrteam » 20 wrz 2017, 15:14

Nie chce się tu wymądrzać ale wątpię żebyś uzyskał taką tolerancje na takim gabarycie
No chyba że pracujesz w laboratorium i masz dostęp do najnowszych technologi.

Stal C45 - Naprężenia zrobią z materiałem swoje tym bardziej przy takim gabarycie
Nie wiem jaki masz półfabrykat na tą formatkę
Jak bardzo dużo materiału musisz obrobić z tego gabarytu.
Najlepiej byłoby jakbyś pokazał rysunek z miarami i tym co jest tam do obróbki.

Uzyskać tolerancję 0,02 na takim gabarycie to wyczyn :grin:

Będzie łatwiej jak wstawisz rysunek z elementem


kamil_rc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 127
Rejestracja: 27 gru 2008, 11:33
Lokalizacja: Wadowice

#9

Post napisał: kamil_rc » 20 wrz 2017, 16:44

Wyczyn nie wyczyn, da się zrobić. Warto zaopatrzyć się w 4-6 czujników zegarowych z podstawka i dokręcać materiał z uwagą na nie. Jak coś nie pasuje to blaszkę podłożyć... Można z jednym czujnikiem ale przykręcenie detalu jest czasochłonne...

Przy takiej tolerancji poprawne zamocowanie to podstawa.
Pozdrawiam Kamil


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1236
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

#10

Post napisał: CFA » 20 wrz 2017, 18:10

kamil_rc pisze:Wyczyn nie wyczyn, da się zrobić. Warto zaopatrzyć się w 4-6 czujników zegarowych z podstawka i dokręcać materiał z uwagą na nie. Jak coś nie pasuje to blaszkę podłożyć... Można z jednym czujnikiem ale przykręcenie detalu jest czasochłonne...

Przy takiej tolerancji poprawne zamocowanie to podstawa.
Ilość czujników nie pomoże. Dla tej wielkości płyty płaskość 0,02 jest praktycznie nieosiągalna w takim procesie. On tam pisze o obróbce kieszeni, otworów, gwintów - więc ta sztuka ma gdzie popłynąć. Na szlifierce gdzie zlecają, to pewnie błędy samego szlifowania są przy tym gabarycie większe.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”