naprężenia w profilach stalowych

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1117
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

naprężenia w profilach stalowych

#1

Post napisał: piromarek » 13 maja 2020, 09:18

Cześć.

Taka ciekawostka dla wszystkich, którzy planują wykonywanie ram do swoich maszyn z profili zamkniętych, na przykład kwadratowych.

To co na zdjęciu, to jest profil 60x60x3 dł. 180 mm, przecięty wzdłuż w celu usunięcia jednej ścianki.

Zwróćcie uwagę jak mocno naprężenia w profilu odgięły ten odcięty fragment.

To mi przypomniało o tym, że w takim profilu nic nie jest uspokojone i każda operacja cięcia czy wiercenia , zmieni nam pierwotnie zmierzone wymiary.
Tak, że nasza konstrukcja po jakimś czasie, zacznie tańczyć, że mozolnie ustawiona geometria będzie historią.
To tak jakby komuś się wydawało, że odprężanie jest niepotrzebne. :-)
Załączniki
ciecie_profilu.jpg




Bronsonboss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 260
Rejestracja: 14 sty 2018, 18:27
Lokalizacja: Cedry Wielkie

Re: naprężenia w profilach stalowych

#2

Post napisał: Bronsonboss » 12 wrz 2020, 14:28

Dokładnie to samo przyszło mi do głowy jak odcinałem z resztek profilu kawałek ścianki na podstawę pod zawias, bo nie mogłem na szybko znaleźć żadnego kawałka płaskownika...
Myślę sobie odetnę z profila, pospawam, i wio... a tu po odcięciu banan :-) i trzeba było najpierw wyklepać przed dalszymi pracami...


Wojtek_O
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 74
Rejestracja: 16 lis 2019, 10:27

Re: naprężenia w profilach stalowych

#3

Post napisał: Wojtek_O » 12 wrz 2020, 15:22

Również to zauważyłem przy identycznej operacji. Jedyne co mogę dodać i warto zanotować to zwrócić uwagę czy odcinamy ścianę z zgrzewem wewnętrznym czy bez. Widocznie na tym etapie produkcyjnym te naprężenia powstają.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”