Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 747
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#11

Post napisał: kolec7 » 16 paź 2020, 11:57

Coś tu kolego nie gra mocno.
Popatrz na współczesny suport (bo tak się nazywa oś pedałów), choćby taki mocno odciążony Octalink.
nie jest on wcale wałkiem, tylko rurką o średnicy około 24mm i grubości ścianki 3mm.
Do tego oprócz skręcania dochodzi do mocnego zginania, więc masz do rozważenia kwestie wytrzymałości złożonej (wytężenie).
A mimo wszystko oś suportu wytrzymuje bez problemu. A masa rowerzysty na poziomie 100kg, to wcale nie jest jakiś maks!


"W życiu piękne są tylko chwile...."


Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 436
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#12

Post napisał: Duszczyk_K » 16 paź 2020, 13:44

Zaraz zaraz, żeby były tam takie naprężenia to tylne koło musiało by być "zamurowane w betonie" tak by nie drgneło i dopiero wtedy - stojąc na pedale otrzymamy takie siły skręcające. Ktoś powie, że można ulgnąć w błocie - rzeczywiście, ale czy błoto będzie trzymało tak mocno koło by nie "zabuksowało" czyli nie wpadło w poślizg? Albo inna sytuacja gość jest na rowerze, a z przodu za kierownicę trzyma go osiłek który chce go zatrzymać, facet stając na pedale przeniesie część swojego ciężaru na koło przednie, koło tylne zostanie odciążone i straci przyczepność - skoro straci przyczepność to nie można przyjmować Ms takiego jaki obliczyłeś.


mareq_bb
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 232
Rejestracja: 26 wrz 2016, 14:10
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#13

Post napisał: mareq_bb » 16 paź 2020, 15:24

No to kolejny przykład obciążeń: stoisz w miejscu. Nogi na pedałach ustawionych poziomo i lekko podskakujesz i próbujesz utrzymać równowagę. Podobna sytuacja jes przy lądowaniu po skoku. Owszem częściowo amortyzujesz w kolanach siłę upadku ale nacisk na końcach korb będzie bardzo duży.
Mi się osobiście zdarzało, że wjeżdżając na wzniesienie rzędu 18-20% musiałem całym ciężarem stawać na jednym pedale. Mało tego dociągałem się rękami do kierownicy, żeby uzyskać większy nacisk. Tak jakbym się podciągał na drążku, tylko w dół.


Leopold
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 7
Rejestracja: 13 paź 2015, 17:41
Lokalizacja: Zamość

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#14

Post napisał: Leopold » 16 paź 2020, 18:50

Sharku111 coś ty tutaj dziwaczysz. Typowy wałek suportu ma średnicę 16 mm, "kwadrat" to stożek długości 17 mm od 12,5 do 13,5 mm oczywiście z otworem na gwint do mocowania korby. Oś - wałek suportu ma długość od około 110 do około 137 mm długości. Wałek ten podpierają łożyska o rozstawie zewnętrznym około 68 do 70 mm. Oczywiście jest on ulepszany cieplnie - hartowany powierzchniowo i kuty. Mówimy cały czas o masowym wałku suportu. W napędach typu midrive przy prawej korbie występuje wspomniany przez Ciebie wolnobieg pozwalający na to by silnik elektryczny nie ciągnął bez przerwy nogi. żeby zająć się obliczeniami obciążeń zapoznaj się najpierw z mechaniką rowerową a potem przystąp do budowania założeń teoretycznych i obliczeń. Ot co - bo inaczej to Ty nic nie zbudujesz.
Leopold


Autor tematu
sharku111
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 05 gru 2019, 14:47

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#15

Post napisał: sharku111 » 20 paź 2020, 09:43

zapoznaj się najpierw z mechaniką rowerową a potem przystąp do budowania założeń teoretycznych i obliczeń. Ot co - bo inaczej to Ty nic nie zbudujesz.
No przecież po to założyłem ten post, żeby się dowiedzieć o wymiary kwadratu. Z czym masz problem?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”