Naprawa gwintu

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
DUMEL
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 19
Rejestracja: 08 paź 2014, 21:32
Lokalizacja: Kraków

Naprawa gwintu

#1

Post napisał: DUMEL » 29 mar 2022, 00:23

Witam. Mam mały problem, mianowicie zerwany gwint na rolce napinacza rozrządu silnika. Wygląda to tak.
Obrazek
Rola jest mocowana na trzpieniu wkręconym w obudowę pompy oleju. Jest to ważne połączenie, bo jedna rolka odpowiada za napięcie rozrządu silnika.
Obrazek
Chce rozwiercić były otwór z gwintem m10x1.25 i wstawić tulejkę z łbem sześciokątnym tylko z tyłu pompy i wkręcić na kleju. I w końcu dotarłem do mojego pytania. Tulejka powinna mieć gwint lewoskrętny np m14x1.5, by w trakcie dokręcania rolki rozrządu na moment się "dociągała" a nie na odwrót. Mozę trochę głupie pytanie ale wolałbym się upewnić zanim zepsuje i będzie za późno. Dlaczego takie kombinacje, nie posiadam frezarki bo możne by się dało sfrezować na grubość i dać tulejkę z prawym gwintem, a do dyspozycji mam tylko tokarkę i wiertarkę stołowa .
Obrazek




Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Naprawa gwintu

#2

Post napisał: Robert_K » 29 mar 2022, 01:09

Słyszałeś o Helicoil?

Pozdrawiam.


Mateusz-M
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 341
Rejestracja: 20 gru 2009, 13:28
Lokalizacja: lubelskie

Re: Naprawa gwintu

#3

Post napisał: Mateusz-M » 29 mar 2022, 04:39

Witam,
Helicoil lub tuleja redukcyjna wkręcona na klej do łożysk nie ruszysz jej na bank srubą od napinacza a i klej uszczelni połaczenie.


Autor tematu
DUMEL
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 19
Rejestracja: 08 paź 2014, 21:32
Lokalizacja: Kraków

Re: Naprawa gwintu

#4

Post napisał: DUMEL » 29 mar 2022, 09:25

O Helicolie słyszałem, nie miałem jeszcze z tym doczynienia , może dlatego wydaje mi się trochę słabe. Ciekawe są tulejki od wurtha timesert ale ze względu na cenę raczej poza zasięgiem. Może zastosuje jednak helicolie i nie będę kombinował, 35nm taka sprężynka wytrzyma?
Wklejane to na kleju do łożysk czy gwintów.

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Naprawa gwintu

#5

Post napisał: TOP67 » 29 mar 2022, 09:30

To nie jest sprężynka z okrągłego drutu, tylko ma zarys gwintu. Wykonana jest z dobrej stali, więc ma wytrzymałość większą od materiału w który jest wkręcana. Jeśli już coś puści, to znowu aluminium. Ale teraz otwór ma większą średnicę, a więc i obwód. Czyli większą powierzchnię trzymającą.


Arias2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 566
Rejestracja: 29 lip 2007, 10:49
Lokalizacja: wieluń-eslov

Re: Naprawa gwintu

#6

Post napisał: Arias2 » 29 mar 2022, 19:02

Kiedyś gdzieś widziałem film pokazowy jak działa taka wkładka HeliCoil. Naprężenia rozkładają się po całej długości wkładki a nie tylko na miejscach styku z zarysu.
Dodatkowo jak poszukasz wkładki które mają jeden zwój zagięty masz pewność że śruba sama się nie wykręci.
Obrazek
Idealne rozwiązanie do naprawy zerwanych gwintów.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7977
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Naprawa gwintu

#7

Post napisał: WZÓR » 02 kwie 2022, 13:22

DUMEL pisze:
29 mar 2022, 09:25
O Helicolie słyszałem, nie miałem jeszcze z tym doczynienia , może dlatego wydaje mi się trochę słabe. Ciekawe są tulejki od wurtha timesert ale ze względu na cenę raczej poza zasięgiem. Może zastosuje jednak helicolie i nie będę kombinował, 35nm taka sprężynka wytrzyma?
Wklejane to na kleju do łożysk czy gwintów.
Helicoli jest ok.
W ten sposób naprawiłem gwint korka spustu w misce olejowej ( Skoda Fabia).

P.s.
O jakim kleju Ty piszesz ?

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


superrobe
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 28 lis 2022, 04:17

Re: Naprawa gwintu

#8

Post napisał: superrobe » 16 lut 2023, 02:45

DUMEL pisze:
29 mar 2022, 00:23
Witam. Mam mały problem, mianowicie zerwany gwint na rolce napinacza rozrządu silnika. Wygląda to tak.
Obrazek
Rola jest mocowana na trzpieniu wkręconym w obudowę pompy oleju. Jest to ważne połączenie, bo jedna rolka odpowiada za napięcie rozrządu silnika x trench run
Obrazek
Chce rozwiercić były otwór z gwintem m10x1.25 i wstawić tulejkę z łbem sześciokątnym tylko z tyłu pompy i wkręcić na kleju. I w końcu dotarłem do mojego pytania. Tulejka powinna mieć gwint lewoskrętny np m14x1.5, by w trakcie dokręcania rolki rozrządu na moment się "dociągała" a nie na odwrót. Mozę trochę głupie pytanie ale wolałbym się upewnić zanim zepsuje i będzie za późno. Dlaczego takie kombinacje, nie posiadam frezarki bo możne by się dało sfrezować na grubość i dać tulejkę z prawym gwintem, a do dyspozycji mam tylko tokarkę i wiertarkę stołowa .
Obrazek
To nie jest sprężyna z okrągłego drutu; ma po prostu zarys wątku. Wykonany jest z wysokiej jakości stali, dzięki czemu jest mocniejszy niż materiał, w który jest wkręcany.


pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 470
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: Naprawa gwintu

#9

Post napisał: pitsky » 16 lut 2023, 06:53

Nieważne

Awatar użytkownika

Tomek01
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 33
Rejestracja: 28 sty 2016, 23:08
Lokalizacja: Poland

Re: Naprawa gwintu

#10

Post napisał: Tomek01 » 26 lut 2023, 17:56


ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”