Napęd wrzeciona

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
Michał S
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 24 lis 2006, 17:19
Lokalizacja: Elbląg

Napęd wrzeciona

#1

Post napisał: Michał S » 11 gru 2006, 18:23

Witam serdecznie

Jeszcze nie miałem okazji poruszać jakiegokolwiek tematu na forum.
Od czegoś jednak należy zacząć.:)
Mam mały problemik z napędem wrzeciona.
A zatem pytanie podstawowe. Czy do napędu wrzeciona (wrzeciono w dużej dokładności-wytaczarskie) można zastosować pasek zębaty?
Jeśli istnieje taka możliwość to czy pasek zębaty może wprawiać w drgania całą konstrukcję.

pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

webserver
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 989
Rejestracja: 01 sty 2005, 17:48
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

#2

Post napisał: webserver » 11 gru 2006, 19:26

Witam
nie stosuje sie raczej takich wynalazkow najlepiej jest ptzekazywac moc prosto z wirnika.
Pozdrawiam PlotComplex.com


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#3

Post napisał: pukury » 11 gru 2006, 19:35

witam !! ja wiem ? dlaczego nie - jeżeli we frezarkach można napędzać wrzeciono kołami zębatymi to dlaczego nie pasek ? . wszystko zależy od zastosowania . jakie wytaczadło ( średnica ) , jakie obroty i w ogóle - o co chodzi ? . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

gmaro
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3671
Rejestracja: 23 sie 2005, 13:27
Lokalizacja: zapytaj
Kontakt:

#4

Post napisał: gmaro » 11 gru 2006, 19:56

to się często stosuję pasek zębaty między silnikiem a wrzecionem tak przynajmniej jest we frezarkach Haas ale nie tylko ...
Czlowiek z ideą jest uważany za wariata - aż do czasu gdy jego idea zwycieży. (Potem uznaje się go za bohatera i za pioniera danej dyscypliny.)
Pomogłem... ;) to nacisnij POMÓGŁ :]

Awatar użytkownika

Wodzu
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 674
Rejestracja: 29 lip 2006, 19:32
Lokalizacja: z sasiedztwa

#5

Post napisał: Wodzu » 11 gru 2006, 20:43

Tak Gildemaister w swoich tokarkach tez stosuje pasy do napedu wrzeciona- co prawda szerokie ale sa.
Prawda leży pośrodku -Arystoteles.Może dlatego wszystkim zawadza -Wodzu.


Autor tematu
Michał S
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 24 lis 2006, 17:19
Lokalizacja: Elbląg

#6

Post napisał: Michał S » 11 gru 2006, 20:46

Witam dzięki za odpowiedzi.

Wiec opowiem dokładniej
W pracy robimy taką "maszynkę" której zadaniem będzie wytaczanie otworów podczas parowania wałów (wałów okrętowych). Jeśli ktoś słyszał o czymś takim to wie o co mi chodzi. "Maszynka " ta jest adaptacją przystawki szlifierskiej.
na suporcie zainstalowaliśmy wrzeciono osadzone w korpusie no i obok korpusu silnik.
Silnik ma moc 5,5kW i obroty 2900, sterowany jest falownikiem. wrzeciono jest wykonane jako zespół (gotowe na zamówieni :) ). Zastosowaliśmy przekładnie na pasek zębaty (pasek o podziałce 8M szerokość 50mm) przełożenie 0,53.

No i teraz najważniejsze. Jak włączamy silnik wszystko zaczyna drgać. A raczej nie powinno. Chodzi przecież o dokadne wytaczanie otworów.

Dlatego też pytam czy pasek zębaty moze powodować drgania. Gdy kręci się kołem przyciskając pasek wyczuwalne jest jak zęby paska wchodzą lub może wychodzą z zazębienia. Dlatego też przypuszczamy, że jest on przyczyną nadmiernych drgań i wprawia konstrukcję w rezonans.

Prosiłbym o dokładniejsze informację o tych rozwiązaniach w frezarkach.
Może ma ktoś dokładniejsze dane co do zastosowanego paska iitp.

Pozdrowionka


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#7

Post napisał: pukury » 11 gru 2006, 21:00

witam !! a może pasek metryczny a koła calowe ? . dlaczego właściwie nie daliście zwykłego paska klinowego ( lub kilku wąskich ) ? . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Wodzu
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 674
Rejestracja: 29 lip 2006, 19:32
Lokalizacja: z sasiedztwa

#8

Post napisał: Wodzu » 11 gru 2006, 21:13

Kurcze moze trywialne pytanie a czy jest tam napinacz?? Bo jak nie ma to zalozcie i po sprawie.
A moze sprobujcie pasy GT3 i koła HTD to obecnie najwyzsza polka ale mozesz poczyta o nich tutaj: http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pas_gt3.htm
Prawda leży pośrodku -Arystoteles.Może dlatego wszystkim zawadza -Wodzu.


Autor tematu
Michał S
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 24 lis 2006, 17:19
Lokalizacja: Elbląg

#9

Post napisał: Michał S » 11 gru 2006, 21:32

Witam ponownie

Pasek i koła są metryczne. A co do tego czy jest napinacz, to go nie ma.
Napięcie paska uzyskujemy poprzez regulacje położenia silnika.
Odległość między osiami też nie jest za duża bo ma 345mm więc instalowanie dodatkowo napinacza moim zdaniem nie przyniosło by efektu.
Koło na silniku na 30 zębów a na wrzecionie 56.

Myślałem, że może zły pasek zastosowaliśmy, że są inne które nie wywołują drgań.
I jeszcze jedno. Jak sprawdzić prawidłowe napięcie takiego paska bez przyrządów specjalnie do tego przeznaczonych.
Bo może za mało napinamy??

Pozdrawiam


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#10

Post napisał: olo_3 » 11 gru 2006, 23:10

Michał S,


Pasy zębate często stosuje się do napędu wrzecion, podobnie jak koła zębate i przekładnie klinowe.


Rad kilka:

1) Zdemontuj pas sprawdź bicie wrzeciona.
2) sprawdź łożyska
3) jak wyżej dla silnika
4) uruchom silnik bez pasa i sprawdź poziom drgań (jak nie masz jak to szklanka z woda i obserwuj lustro wody)
5) podłącz silnik bez falownika i sprawdź ponownie drgania.
6)podłącz inny silnik – na próbę.

Tymi metodami dojdziemy do tego czy silnik, czy falownik (a za nim silnik, na jego częstotliwość) wytwarza drgania czy cos innego.

Opisz wnioski to pomyslim cio dalej ;) , w tej chwil cza wykluczyć elementy sprawne.
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”