Montaż ABS i ASR do samochodu.

Do modelu który nigdy nie miał tych systemów

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Autor tematu
Tales
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 62
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Montaż ABS i ASR do samochodu.

#1

Post napisał: Tales » 16 wrz 2020, 22:46

Witam.
Temat nie jest związany z maszynami CNC, ale jest tu dożo inżynierów wiec liczę na pomoc.
Chciałbym do Poloneza zamontować ABS i jeżeli się uda ASR. Jako dawcę części wybrałem stare Audi A4 B5 ponieważ istnieje duża szansa że uda się zamontować koronki i czujniki prędkości kół z tego modelu, a ponadto ABS w starym Audi jest niezależnym systemem.
Udało mi się zdobyć schemat ABS i ASR z Audi ale nie wiem co oznaczają niektóre pozycje:
X1 - data link connector ?
A35 - engine control module. Czy to połączenie z silnikiem? W polonezie jest silnik gaźnikowy wiec nie ma żadnego sterownika. Jakich informacji sterownik ABS może potrzebować z silnika pojazdu?
A5 - instrument panel ?
S13 - Brake pedal position. Czy chodzi tylko o zasygnalizowanie naciśnięcia hamulca czy konkretną pozycję pedału? Jeśli tylko naciśniecie pedału to chyba można wykorzystać włącznik świateł Stopu.

Pozycje S212, A61 oraz H99 dotyczą ASR. Pytanie czy gdybym chciał zamntować tylko ABS mogę te pozycje po prostu pominąć?

https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/9d80ce9f18cbf5d6
https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/432e02c51d3e71a7




Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 151
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#2

Post napisał: Wiktor57 » 17 wrz 2020, 07:29

Tales pisze:a ponadto ABS w starym Audi jest niezależnym systemem.
ABS tak ale ASR wymaga współdziałania z innymi systemami, dlatego jest połączenie z sterownikiem silnika, który w starych Audi był niezależnym modułem oraz ECU czyli centralnym sterownikiem (komputerem) pojazdu. Ewentualne usterki są wyświetlane na wyświetlaczu więc A5. S13 - daje tylko informację o wciśniętym pedale. Moim zdaniem dokładka tylko ABS powinna się udać ale dokładka ASR wydaje się zbyt ryzykowna a wręcz może się okazać niebezpieczna. A swoją drogą już widzę minę diagnosty, który będzie dokonywał przeglądu. 90% prawdopodobieństwa, że samochód nie przejdzie przeglądu, ponieważ jego homologacja nie uwzględniała takiej konfiguracji i jest to ingerencja w jeden z najważniejszych pod względem bezpieczeństwa układów.


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 659
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#3

Post napisał: gozdd » 17 wrz 2020, 07:38

Tales pisze:X1 - data link connector ?

Jakaś szyna danych. Z czym to gada to trudno powiedzieć.
Tales pisze:A35 - engine control module.

Sam ABS nie potrzebuje żadnych danych z ECU. Ale ASR już tak. Jak chciałbyś osiągnąć ograniczenie poślizgu kół bez "gadania" z silnikiem?
Tales pisze:A5 - instrument panel

Krótko mówiąc - liczniki. Pytanie czy tylko kontrolka czy znów szyna danych. Bo przydałyby się ze 3 kontrolki - awaria systemu, ASR Off oraz informacja o działaniu ASR (że aktualnie koła próbują się ślizgać i system pracuje).
Tales pisze:S13 - Brake pedal position.
Tylko sygnalizowanie naciśnięcia.

Ale generalnie jak Ci życie miłe... nie baw się w takie rzeczy. Chyba, że dla samej nauki, a nie z zamiarem jeżdżenia tym po drogach.


Autor tematu
Tales
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 62
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#4

Post napisał: Tales » 17 wrz 2020, 12:34

Projekt robiony tylko dla nauki. Żeby sobie udowodnić że można, dla własnej satysfakcji unowocześnić stare auto.
ECU to wg mnie to sterownik ABS który tym przypadku jest zintegrowany z pompą ABS. Wiem ze takie rozwiązanie było stosowane w starszych audi A4b5, w nowszych sterownik ABS był niezależnym elementem od pompy.Umieszczony były pod tylna kanapa.

Z ASR mogę zrezygnować. Nie wiem do końca jakich informacji potrzebuje ten system z ze sterownika silnika czyli A35.

Potrzebuję wiedzieć tylko że mogę bez wpływu na działanie ABS zrezygnować z elementów X1, A35, A5, S212, A61, H99.

Ewentualnie może ktoś doradzi z jakiego innego pojazdu można zaadoptować system ABS. Warunek jest takie żeby był to system niezależny dla 4 kół.


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2212
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#5

Post napisał: Steryd » 17 wrz 2020, 13:15

Ale z tego co wiem, to w polonezach był montowany ABS, tylko w tych pozniejszych.

System ABS rzadko diagnozuje niezależnie 4 koła zazwyczaj tylne mają sumowany sygnał, a dodatkowo jest montowany czujnik obrotu pojazdu wokół osi pionowej. Inaczej na zakrętach system będzie miał niepotrzebnie dużo liczenia.
Zwróć też uwagę, że potrzebujesz system z auta o zbliżonym rozstawie osi (właśnie ze względu na zakręty), chyba że planujesz się bawić też w programowanie logiki sterującej.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
Tales
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 7
Posty: 62
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#6

Post napisał: Tales » 17 wrz 2020, 13:37

Steryd pisze:
17 wrz 2020, 13:15
Ale z tego co wiem, to w polonezach był montowany ABS, tylko w tych pozniejszych.

System ABS rzadko diagnozuje niezależnie 4 koła zazwyczaj tylne mają sumowany sygnał, a dodatkowo jest montowany czujnik obrotu pojazdu wokół osi pionowej. Inaczej na zakrętach system będzie miał niepotrzebnie dużo liczenia.
Zwróć też uwagę, że potrzebujesz system z auta o zbliżonym rozstawie osi (właśnie ze względu na zakręty), chyba że planujesz się bawić też w programowanie logiki sterującej.
W polonezie nigdy nie było abs.

Co ma rostaw osi do działania abs? Czujniki wykrywają tylko gdy koło się przestanie obracać.


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 659
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#7

Post napisał: gozdd » 17 wrz 2020, 13:56

Steryd pisze: a dodatkowo jest montowany czujnik obrotu pojazdu wokół osi pionowej.

Pomyliłeś ABS z ASR/ ESP. ABS nie potrzebuje czujnika obrotu, ani rozstawu osi. Ale za to rozkład mas i wielkość tarcz hamulcowych / tłoczków w zaciskach mają znaczenie.


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2212
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#8

Post napisał: Steryd » 17 wrz 2020, 13:58

Otóż nie tylko. Podczas normalnej jazdy każde koło obraca się z określoną prędkością, na zakrezakrętach każde z inna, ale jeśli różnice wychodzą poza określony margines to oznacza awarię i wyłącznie systemu sygnalizowane kontrolką.
Można?
Morzna!!!


Przeto
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 60
Rejestracja: 25 lis 2018, 12:19

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#9

Post napisał: Przeto » 17 wrz 2020, 14:23

A co ma prędkość obrotu koła do ABS'u który reaguje w momencie w którym koło przestaje się obracać?


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2212
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#10

Post napisał: Steryd » 17 wrz 2020, 15:01

To, że musi niezawodnie określić jak szybko obracają się koła w dowolnym momencie, bo nie wie kiedy przyjdzie Ci wcisnąć pedał (zbanują mnie za to ;) ) i kiedy będzie musiał kontrolować hamulce, tak żeby przypadkiem któreś koło nie przestalo się obracać, niezależnie od prędkości z jakiej hamujesz. Od tej niezawodności zalezy Twoje bezpieczeństwo.
Można?
Morzna!!!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”