Model odlewniczy z drukarki 3D

Dyskusje na tematy związane z przygotowywaniem form.

Moderator: MODERATORZY

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 184
Rejestracja: 02 kwie 2007, 16:13
Lokalizacja: Gorzów

Model odlewniczy z drukarki 3D

#1

Post napisał: premorepa » 01 sie 2017, 14:52

Witam

prosze o odpowiedz bardziej doswiadczonych kolegow, czy technologia druku 3D nadaje sie do tworzenia modeli odlewniczych ? czy material PET ( lub cos podobnego) nadaje sie do tego celu ??

Wiem ze modele moga byc wytwarzane np ze sklejki, sam nawet 2 takie zrobilem i kilka szt docelowych przedmiotow zostalo z nich odlanych...

Mam w planie zrobienie kilku jak nie kilkunastu modeli, i pomyslalem ze mozna by to zrobic szybciej :)



Tags:


ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 20:41
Lokalizacja: Bedzin

#2

Post napisał: ONATOS » 01 sie 2017, 15:40

premorepa pisze:czy material PET ( lub cos podobnego) nadaje sie do tego celu ??
... oczywiście że sie nadaje, tylko musi mieć odpowiednią gładkość ..


Pneumokok
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 488
Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
Lokalizacja: Miasto nieudaczników

#3

Post napisał: Pneumokok » 01 sie 2017, 16:51

ONATOS pisze:
premorepa pisze:czy material PET ( lub cos podobnego) nadaje sie do tego celu ??
... oczywiście że sie nadaje, tylko musi mieć odpowiednią gładkość ..
Obawiam się, że nie tylko o gładkość chodzi, bo pożądaną gładkość da się uzyskać ręcznie lub mechanicznie. Chodzi raczej o to, czy PET spala się nie wydzielając gazów oraz innych ubocznych produktów, które w płynnym metalu mogłyby by wytworzyć pęcherze i/lub inne niezgodności odlewnicze.
Jeżeli pomogłem kliknij pomógł :)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2505
Rejestracja: 14 lip 2007, 18:02
Lokalizacja: Westfalia

#4

Post napisał: jasiu... » 01 sie 2017, 17:29

Pneumokok pisze:Chodzi raczej o to, czy PET spala się nie wydzielając gazów oraz innych ubocznych produktów
ONATOS pisze: ... oczywiście że sie nadaje, tylko musi mieć odpowiednią gładkość ..
Że się tak spytam, pogięło was chłopaki, czy o odlewnictwie nie macie zielonego pojęcia?

Pytanie było o modele odlewnicze :!: :!: :!:

Nie o formy, tylko o modele.

Oczywiście, że tak można i to bez żadnych dodatkowych wymagań. Później się to obsypie masą i forma będzie. To tworzywo nie chłonie wody, więc się nie odkształci i nadal będzie można z niego kolejne formy robić.


ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 20:41
Lokalizacja: Bedzin

#5

Post napisał: ONATOS » 01 sie 2017, 18:21

jasiu..., czytaj ze zrozumieniem, moja odpowiedź dotyczyła modeli odlewniczych ( wielokrotnego użytku ) a nie formy.
Kto normalny pytałby o formę odlewniczą z tworzywa sztucznego ?
... sorry, chyba że będzie odlewał wosk ... :mrgreen:

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 621
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#6

Post napisał: pasierbo » 01 sie 2017, 18:32

Witam,

Jak coś to mam dostęp do drukarki OBJET EDEN 500. Jakość wydruku nieporównywalna z fdm. Można drukować materiałem, który bez problemu wytapia się i umożliwia produkcję skomplikowanych odlewów metodą na wosk tracony.

Pozdrawiam
kamil.pasierbiewicz@wsei.lublin.pl


Pneumokok
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 488
Rejestracja: 28 gru 2009, 15:56
Lokalizacja: Miasto nieudaczników

#7

Post napisał: Pneumokok » 01 sie 2017, 18:47

jasiu... pisze:
Pneumokok pisze:Chodzi raczej o to, czy PET spala się nie wydzielając gazów oraz innych ubocznych produktów
ONATOS pisze: ... oczywiście że sie nadaje, tylko musi mieć odpowiednią gładkość ..
Że się tak spytam, pogięło was chłopaki, czy o odlewnictwie nie macie zielonego pojęcia?

Pytanie było o modele odlewnicze :!: :!: :!:

Nie o formy, tylko o modele.

Oczywiście, że tak można i to bez żadnych dodatkowych wymagań. Później się to obsypie masą i forma będzie. To tworzywo nie chłonie wody, więc się nie odkształci i nadal będzie można z niego kolejne formy robić.
Panie Kolego założyłem, że zakładający temat chce użyć modelu z drukarki3D zamiast modelu z wosku, do odlewania metodą wosku traconego - i w takiej sytuacji mój post ma jak najbardziej sens :)
Jeżeli pomogłem kliknij pomógł :)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2505
Rejestracja: 14 lip 2007, 18:02
Lokalizacja: Westfalia

#8

Post napisał: jasiu... » 01 sie 2017, 19:36

założyłem, że wiesz, że z drukarki uzyskuje się model, którego nie wykorzystasz do metody wytapianych modeli, bo po pierwsze - jest za drogi, a po drugie, ma za wysoką temperaturę wytapiania. Za to można na drukarce wykonać formę do wykonywania woskowych modeli dla tej metody. Czy da się w takiej formie poprawić powierzchnię gniazd? Z mojego doświadczenia (drukarka przemysłowa proszkowa) można. Czy można model z filamentu? Wydaje mi się, że tak, z tym że być może zamiast materiałów ściernych warto byłoby pobawić się temperaturą (rozgrzać tworzywo i wygładzić, kiedy jest plastyczne). Filamenty mają temperaturę topnienia powyżej 200 stopni i da się w nich odlać wosk, problem może być jedynie z odprowadzeniem ciepła.

Przy okazji: https://filaments.ca/pages/temperature-guide#pla

Można drukarkę 3d zastosować do zrobienia formy, w której zostanie wyciśnięty ząb porcelanowy do protezy (wypalanie oczywiście po wyjęciu z formy). Trzeba tylko przewidzieć dość duże skurcze.

I jeszcze jedno - jeśli ktoś pisze "model", to chyba ma na myśli model do wykonania formy. Czyli albo bezpośrednio w masie formierskiej, albo w postaci formy do robienia modeli woskowych, z których powstanie choinka.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1125
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#9

Post napisał: upanie » 02 sie 2017, 04:54

Tak trochę w ramach dyskusji to popatrzcie na to:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a-FHY5FNsWc[/youtube]
czilałt...


betaaga
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 12
Rejestracja: 23 paź 2007, 17:41
Lokalizacja: Mazowieckie

#10

Post napisał: betaaga » 09 sie 2017, 07:59

Chodzi raczej o to, czy PET spala się nie wydzielając gazów oraz innych ubocznych produktów, które w płynnym metalu mogłyby by wytworzyć pęcherze i/lub inne niezgodności odlewnicze.[/quote]

Detale z reguły odlewa się w piasku. Model służy do odcisku w formie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wytwarzanie Form”