mechanizm śrubowy z ruch. nakrętką

Dyskusje dotyczące spraw związanych z rysunkiem technicznym

Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#11

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 08:49

No więc mam kolejną propozycję. Pojawił się problem jak narysować łożysko wzdłużne ślizgowe, wziąłem rysunek z katalogu, nie wiem czy dobrze. Na górze to łożysko ślizgowe bo tam to będą większe siły, a na dole zostawiłem kulkowe bo tam to chyba bez problemu powinno być ok.
Jeśli chodzi o pokrywkę, to przełożyłem ją na spód.
Dałem luz między nakrętką a korpusem, chociaż wczesniej myslalem o luźnym pasowaniu po prostu, ale jak mówicie luz to zrobiłem luz.

takie rozwiązanie ze się ona później zwiększa średnicę i jest do niej mocowany drążek. Zrobiłem podobnie u siebie, a wygląda to tak:
Ostatnio zmieniony 26 lis 2012, 18:10 przez wirtualnyjan, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#12

Post napisał: MlKl » 21 paź 2012, 09:17

Już ciut lepiej :)

Jak rozumiem, to, co rysujesz, to fragment nieruchomej, górnej belki prasy. Śruba jest na sztywno połączona z elementem naciskającym, poruszającym się w jakiejś prowadnicy, żeby się nie mógł obrócić.

Belka, i łożyskowanie jest ok. Ale nakrętka jest za chuda - nie ma nic "mięsa" poza gwintem. Nie udziwniaj elementu do mocowania drążków. Po co te fantazyjne łuki?

Załóżmy , że śruba prasy to trapez 32x4. Ściana nakrętki musi mieć swoją grubość - a na twoim rysunku jej praktycznie nie ma. Nie żałuj - daj jej powiedzmy po 8 mm na stronę. To nam robi fi 50 milimetrów w miejscu górnego przelotu. Na łożyskowanie daj po centymetrze na stronę - czyli szersza cześć nakrętki ma 70 mm

Teraz pokrętło - ustaliliśmy, że założysz je na wieloklin, nacięty na nakrętce - zapomniałeś o tym. Ono się musi dołem oprzeć o jakiś opór, i raczej nie mogą to być końce wcięć wieloklina, bo się to szybko wyrobi i rozbuja.

Słowem - na górnym końcu nakrętki przed nacięciem wieloklina musisz wytoczyć czop. Nie trzeba dużo, ale tak z milimetr - dwa na stronę wziąć wypada. Musisz podjęć decyzję, jak zabezpieczysz pokrętło przed spadaniem z wieloklina - i to również zaprojektować.

Acha - co do łożyskowania ślizgowego, to nie robiłbym skośnych powierzchni. Tam większość sił działa pionowo, i najlepiej je przeniosą dwie poziome powierzchnie, i ślizgowy kołnierz na jednej z nich, obejmujący drugą. Przewidziałbym tam kalamitkę i kanał doprowadzający smar przy okazji.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#13

Post napisał: dudis69 » 21 paź 2012, 15:48

Qrcze, chwile mnie nie było a tu takie takie postępy...
MlKl pisze:Po co te fantazyjne łuki?

Taaaa, właśnie to nie XIX wiek. Dorób jeszcze rzeźbione uchwyty pokrętła. :twisted:
MlKl pisze:na górnym końcu nakrętki przed nacięciem wieloklina musisz wytoczyć czop
Baaa, nawet śmiem twierdzić że dla uproszczenia konstrukcji, śmiało możesz naciąć gwint na odpowiednią długość bezpośrednio na wielowypuście nakrętki. W przypadku gdy będzie zblokowana kontrą nie musi być pełny gwint. Da radę.
MlKl pisze:Przewidziałbym tam kalamitkę i kanał doprowadzający smar przy okazji.
Stara zasada, nie smarujesz , nie jedziesz. W tym przypadku nie kręcisz...

Odnośnie sugestii MlKl odnośnie wykonania czopu z gwintem pod nakrętkę, mogło by to wyglądać np. tak:
Obrazek
Jest to jedynie jakieś studium (szkic), abyś ogarnął złożoność konstrukcji.
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#14

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 16:51

Dzięki Sławek.

Hmmm ok, ale skąd wziąć wymiary takich tulei ślizgowych? Przeszukałem całe SKF i tylko takie co wcześniej rysowałem były...

W takim przypadku co tu trzeba będzie policzyć: wielowypust, średnicę drążka napędowego żeby wiedzieć jakie fi otworu i coś jeszcze?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#15

Post napisał: dudis69 » 21 paź 2012, 18:00

Wiesz co kolego, weź ty się za to jeszcze raz tylko od początku, przedstaw jakieś założenia... Skoro to ma być prasa, to musi wywierać jakiś nacisk. Od wytworzonej siły nacisku, będzie zależała wielkość użytych podzespołów. Jeżeli ma to by "prasunia" dwutonowa to spokojnie możesz użyć śrubki Tr10x3, stempla o małym przekroju, i spokojnie go obsłuży z palcem w d..., nawet prasę będziesz mógł nosić w torbie z lapkiem.
Jeśli ma to być coś konkretnego np. 30T, zwróć uwagę że z taką samą siłą podziałasz na ślizgi, belkę... Prasa nie może też działać na pograniczu wytrzymałości użytych elementów do jej zbudowania. Nawet długość i masa użytych uchwytów pokrętła będzie miała bezpośredni wpływ łatwość obsługi i bezwładność stempla. Tak bardziej obrazowo...
Albo nie doprasujesz wyrobu zapierając się obiema nogami o ścianę, albo prasniesz go idealnie jedną ręką z łatwością zakręcenia dziecięcej karuzeli koło piaskownicy. Prawda że proste.
Wg. konkretnych założeń dobierasz normalia, rodzaj materiału, tym samym dowiadujesz się jaką minimalną masę, gabaryty powinny mieć użyte podzespoły.

[ Dodano: 2012-10-21, 18:14 ]
wirtualnyjan pisze:ale skąd wziąć wymiary takich tulei ślizgowych
Łobliczyć Panie..., łobliczyć. Skoro nakrętkę można zrobić, to można tez zrobić łożyskowanie ślizgowe. Jak już będziesz znał rozmiar śruby, to pod nią wykonasz nakrętkę, jak będziesz miał wymiary nakrętki, to będziesz wiedział jakie będziesz potrzebował wymiary panewek.
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#16

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 18:25

Nie no ja mam to obliczone. Śruba Tr36x10 z mat. C45, nakrętka z brązu CuAl10Fe3Mn2. Wysokość nakrętki min. około 60mm, a średnica zew. fi 52mm. Dlatego się zastanawiałem skąd wziąć z katalogu wymiary łożyska żeby ew. powiększyć nakrętkę żeby to ładnie działało.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#17

Post napisał: dudis69 » 21 paź 2012, 19:32

wirtualnyjan pisze:Dlatego się zastanawiałem skąd wziąć z katalogu wymiary
Jako projektant obliczasz warunki wytrzymałościowe, robisz rysunek wykonawczy i z czapki, idziesz na piwo. To technologa broszka aby dobrać odpowiedni materiał ew. normalia żeby było taniej i bezodpadowo w produkcji... A mechanik wykonuje konkrecik.
No to jeszcze raz..., skoro robisz nakrętkę z brązu, to po kij dodatkowo Ci łożyskowanie??? Walisz śrubę, nakrętkę z tego samego materiału i łożyskujesz brązem. wtedy ok. No chyba że będziesz nakrętką robił 2k obr/min. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ok, tniesz odpowiedni kawałek walca lub tulei z brązu, zakładasz na tokarkę i robisz panewkę, następnie na frezarce robisz kanały smarne i tyle.

Wspominałem wcześniej o uproszczeniu konstrukcji:

Obrazek

...śmiało możesz naciąć gwint na wielowypuście nakrętki, zda egzamin :mrgreen:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#18

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 20:43

to tuleje ślizgowe mogę sobie dobrać taka jaką będzie mi pasować? nie ma znormalizowanych wymiarów?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#19

Post napisał: dudis69 » 21 paź 2012, 21:42

wirtualnyjan pisze:Śruba Tr36x10 z mat. C45

Na papierze fajnie to wygląda - C45, w rzeczywistości wszyscy produkują śruby z C15, takiego gówna co nie da się nawet nawęglić :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
wirtualnyjan pisze:to tuleje ślizgowe
Tak, nawet możesz sobie je wykonywać w dowolnych kształtach i rozmiarach.
A myślisz po co huta produkuje takie prefabrykaty:
http://www.topaz-metale.com.pl/prety_brazowe.html
http://www.topaz-metale.com.pl/rury_brazowe.html
Żeby ktoś mógł sobie coś, wystrugać. :wink:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#20

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 22:10

Czyli muszę zamienić materiał nakrętki na np stal i wtedy te tuleje ślizgowe (brąz) będą pełnić funkcję moich łożysk tak?

Hehe na papierze może być C45 ;P

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rysunek techniczny”