Laser 1300x900 problem

Problem chyba optyka

Wycinarki i grawerki laserowe oraz ogólne dyskusje dotyczące laserów

Autor tematu
echo55
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 15
Rejestracja: 26 paź 2015, 21:21
Lokalizacja: Śrem

Laser 1300x900 problem

#1

Post napisał: echo55 » 20 wrz 2020, 23:15

Cześć wszystkim, pisze z problemem odnośnie grawerów.

Przed opisem co zrobiłem:
Kalibracja ok, wiązka wpada idealnie w środek każdego otworu. (nigdy tak dobrze mi to nie wyszło jak teraz)
Prowadnice nasmarowane chodzą luźno
Paski naciągnięte nie za mocno.

Laser tnie bardzo dobrze (sklejka 3 mm) czasami nawet za dobrze ponieważ element należy wycisnąć ponieważ jest taka cienka linia ciecia a używam soczewki 2,5".
Plamka jest idealnie okrągła bardzo malutka przy prawidłoej ogniskowej.
Cięcie podstawowych figur co do milimetra jak i przekątne.

Problem objawia się tym że grawer bardzo małych liter (1,5mm) wychodzi troszeczkę gruby i niektóre literki są rozciągnięte co bardzo psuje efekt wizualny (grawer sklejka) wcześniej takiego problemu nie było a jest to jedyna rzecz na której mi zależy


Jedyne co zauważyłem to lusterko na karetce jest już osmolone i nie da się wyczyścić, ale to chyba nie jest problem ponieważ tnie ładnie i dokładnie jak i plamka jest równa.

Zrobiłem test kółek 1mm i są lekką zniekształcone u górze.

Jutro jak będe na warsztacie wrzucę zdjęcia jak to wygląda.

Jedyne co mi przychodzi do głowy to to aby odinstalować rdworksa i go zainstalować ponownie.

Czy przy idealnej plamce soczewka może być walnięta (jest czysta jak łza i nie ma żadnych rys i przepaleń).

Grawer wychodzi jaki chce (bardzo ładnie) tylko w prawym dolnym narożniku w lewym górnym i na środku już nie. A przypomnę że wiązka lasera wpada idealnie w środek każdego lusterka (5 godzin dzisiaj sie z tym bawiłem). Lusterko na karetce też dobrze wykalibrowane ponieważ na wysokości 40 cm jak i przy samym materiale puls laserem bardzo dobrze sie zgrywa. Żadne lusterko nie rozszczepia wiązki na lusterka (jest ładna 1mm kropka)



Awatar użytkownika

SzymDM
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 21 wrz 2020, 12:27
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Laser 1300x900 problem

#2

Post napisał: SzymDM » 21 wrz 2020, 12:37

Jaka tuba? Szklana czy metalowa?


Autor tematu
echo55
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 15
Rejestracja: 26 paź 2015, 21:21
Lokalizacja: Śrem

Re: Laser 1300x900 problem

#3

Post napisał: echo55 » 21 wrz 2020, 14:29

tuba szklana, w niej chyba nie ma problemu ponieważ tnie ładnie i to nawet bym powiedział że bardzo po ostatniej kalibracji.
Dzisiaj w pracy myslałem co może byc nie tak ostatnia rzeczą jaką robiłem to odpinałem pasek karetki bo chciałem przeczyścić i nasmarowac prowadnice, w końcu troche kilometrów robi i od tego momentu już popsuła się jakość graweru. Dzisiaj sie pobawie jak nic nie pomoże to powrzucam fotki z testów.


giloman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 55
Rejestracja: 25 lip 2010, 23:29
Lokalizacja: Chełm

Re: Laser 1300x900 problem

#4

Post napisał: giloman » 21 wrz 2020, 14:38

echo55 pisze:
20 wrz 2020, 23:15
Grawer wychodzi jaki chce (bardzo ładnie) tylko w prawym dolnym narożniku w lewym górnym i na środku już nie. A przypomnę że wiązka lasera wpada idealnie w środek każdego lusterka
Czy sprawdziłeś w kilku miejscach na stole czy jest wiązka w środku lustra karetki? Ja jak kupiłem swój to ciął tylko w jednej częsci stołu. Okazało się, że nie ma płaszczyzny na prowadnicach i o ile w jednym miejscu się zgrywało to w drugim końcu stołu już nawet nie trafiało w lustro w karetce. I warto byłoby żeby paski nie były za luźno. Puść grawer możliwie wolno na małych literach i zobacz czy efekt jest ten sam (nierówność liter).


Autor tematu
echo55
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 15
Rejestracja: 26 paź 2015, 21:21
Lokalizacja: Śrem

Re: Laser 1300x900 problem

#5

Post napisał: echo55 » 21 wrz 2020, 14:53

giloman pisze:
21 wrz 2020, 14:38
echo55 pisze:
20 wrz 2020, 23:15
Grawer wychodzi jaki chce (bardzo ładnie) tylko w prawym dolnym narożniku w lewym górnym i na środku już nie. A przypomnę że wiązka lasera wpada idealnie w środek każdego lusterka
Czy sprawdziłeś w kilku miejscach na stole czy jest wiązka w środku lustra karetki? Ja jak kupiłem swój to ciął tylko w jednej częsci stołu. Okazało się, że nie ma płaszczyzny na prowadnicach i o ile w jednym miejscu się zgrywało to w drugim końcu stołu już nawet nie trafiało w lustro w karetce. I warto byłoby żeby paski nie były za luźno. Puść grawer możliwie wolno na małych literach i zobacz czy efekt jest ten sam (nierówność liter).
dzisiaj opisze wyniki.
Kalibracje lusterek jak robiłem to w każdej część stołu wychodzi bardzo dobrze, każdy róg jest w środku otworu do luterek na wszystkich 3 (różnica max 0.5mm ponieważ plamka jest dosyć duża około 3mm ale miał tak od początku). Udało mi sie tak ustawić że na 1 lusterko na które wiązke przekazuje tuba też jest na środku.
Jedno pytanie. Jak daleko powinna być zamontowana tuba ponieważ moja jest około 10 cm od 1 lustra jest tak od początku ale pytam z ciekawości. Czy nie ma to znaczenia?

Dzisiaj mocniej naciągnę pasek i zobaczę czy da to jakiś efekt.


Daniu
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 433
Rejestracja: 01 lip 2013, 00:27
Lokalizacja: Krk

Re: Laser 1300x900 problem

#6

Post napisał: Daniu » 21 wrz 2020, 15:04

Odległość tuby od pierwszego lustra nie ma znaczenia. Jakby to było w metrach to może, bo by się promień rozjeżdżał... wyczyść porządnie lustra, zwłaszcza to osmolone na głowicy i sprawdź czy nie ma luzów na wózku od osi X, czy się głowica nie buja...


Autor tematu
echo55
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 15
Rejestracja: 26 paź 2015, 21:21
Lokalizacja: Śrem

Re: Laser 1300x900 problem

#7

Post napisał: echo55 » 21 wrz 2020, 22:56

Dzisiaj byłem z laserem i posprawdzałem kilka rzeczy.
Mechanicznie igła nic nie pokazuje aby było nie tak.

Głowica sztywna na prowadnicy z wózkiem
Pasek naciągnięty ok i nie ma żadnych przeskoków

Poniżej przesyłam opisane zdjęcia na których widać że kalibracja jest ok

Problem występuje tylko z lewej strony stołu czyli na moje lusterko na karetce do wymiany nie ma innej możliwości, chyba że się mylę.
Jutro je zamówię i pytanie do forumowiczów. Obecnie mam metalowe 25mmx3mm czy nie lepiej kupić już złote lusterka te najbardziej popularne?

Czwarte zdjęcie z testem wielkości napisów. od dołu to napis 1mm i w góre o 0.5mm coraz większe.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


dasza77
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1057
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:34
Lokalizacja: Ełk

Re: Laser 1300x900 problem

#8

Post napisał: dasza77 » 21 wrz 2020, 23:35

Nie pisałeś czy przy grawerowaniu masz włączony nadmuch? - ja wyłączam.
Sprawdź czy stół jest wszędzie równy, tzn. czy w każdym miejscu (szczególnie tam gdzie jest gorszy grawer) zachowana jest odległość ogniskowania na materiale.
Nie pomyślałeś, że sklejka jest materiałem niejednorodnym i mogą się zdarzyć miejsca gdzie grawer wychodzi lepiej lub gorzej przy zachowaniu prawidłowych parametrów. Może sprawdź grawerowanie na plexi?
Moim zdaniem grawerowanie napisów o wys. 1,5 mm tak dużą maszyną wychodzi całkiem przyzwoicie.
Mam podobnej wielkości ploter i przy grawerowaniu nie ustawiam szybkości więcej jak 200 - bojąc się , że maszyna się rozpadnie.

Dodane 1 minuta 42 sekundy:
Możliwe, że w miejscach gorszego grawerowania gorszy jest odciąg spalin - większa odległość do króćca ssawnego.


Autor tematu
echo55
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 15
Rejestracja: 26 paź 2015, 21:21
Lokalizacja: Śrem

Re: Laser 1300x900 problem

#9

Post napisał: echo55 » 22 wrz 2020, 09:12

Stół jest wyregulowany i każde miejsce grawerowane na tej samej wysokości, u mnie od dyszy to 11mm. Kiedyś jak go kupiłem to sie nie przejmowałem że stół jest krzywo a grawerował dobrze.

Na moje to i tak jest problem z kalibracją lub z tym lusterkiem, będe mógł sie pobawić dopiero lak lusterko przyjdzie z zamówienia.

Odnośnie materiału na pleksie wychodzi taki sam efekt. z grawerem na sklejce jak najbardziej masz racje że wszystko zależy od jakości sklejki przy małych grawerach.


bratanek65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 578
Rejestracja: 06 lis 2010, 10:26
Lokalizacja: Miasteczko

Re: Laser 1300x900 problem

#10

Post napisał: bratanek65 » 23 wrz 2020, 12:24

echo55 pisze:
21 wrz 2020, 22:56
metalowe 25mmx3mm czy nie lepiej kupić już złote lusterka te najbardziej popularne?
Metalowe. Złocone to shit.
″Iloraz inteligencji tłumu jest równy IQ najgłupszego jego przedstawiciela podzielonemu przez liczbę uczestników.„
- Terry Pratchett

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wycinarka Laserowa / Grawerka Laserowa / Lasery”