Kontrola pozycji silnika dc

Dyskusje dotyczące serwonapędów i napędów serwokrokowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
mineks600
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 31
Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
Lokalizacja: Tarnow

Kontrola pozycji silnika dc

#1

Post napisał: mineks600 » 27 sie 2017, 14:47

Witam
Mam pytanie odnośnie zrealizowania sterowania silnikiem DC tzn kontroli jego pozycji.
Czy jest możliwość kontroli pozycji zwykłego silnika DC bez użycia enkoderów resolverów lub innych elementów odpowiedzialnych za pozycję wirnika silnika.

Sytuacja jest taka że mam silnik dc z śrubą kulową który porusza nakrętką. Zakres przesuwania nakrętki(obrotu silnika) ustala czujnik hallotronowy liniowy sprzęgnięty z dźwignią(czyli w zależności w jakiej pozycji jest dźwignia i jakie napięcie daje czujnik tak silnik porusza się w prawo lub w lewo )Nie mam oryginalnego sterownika do tego urządzenia a chciałbym takowy dorobić.
Proszę o sugestię.
Pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#2

Post napisał: ONATOS » 27 sie 2017, 16:12

mineks600 pisze:zrealizowania sterowania silnikiem DC tzn kontroli jego pozycji.
... bez pomiaru kąta się nie obędzie ..

Awatar użytkownika

Autor tematu
mineks600
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 31
Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
Lokalizacja: Tarnow

#3

Post napisał: mineks600 » 27 sie 2017, 17:50

W takim razie jak zrealizowane jest sterowanie urządzeniem jak poniżej.
Dodam że z sekatora wychodzi tylko zasilanie + i - silnika oraz sygnał napięciowy z hallotrona z dźwigni.
https://youtu.be/RfREF54bhj0

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#4

Post napisał: ONATOS » 27 sie 2017, 21:53

mineks600 pisze:W takim razie jak zrealizowane jest sterowanie urządzeniem jak poniżej.
.. prawdopodobnie krańcówki ..


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2096
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: ezbig » 28 sie 2017, 21:47

mineks600 pisze:Dodam że z sekatora wychodzi tylko zasilanie + i - silnika oraz sygnał napięciowy z hallotrona z dźwigni.
I już masz odpowiedź jak to działa. Czego potrzebujesz więcej?

Awatar użytkownika

Autor tematu
mineks600
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 31
Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
Lokalizacja: Tarnow

#6

Post napisał: mineks600 » 29 sie 2017, 06:14

Tak jak pisałem wcześniej sekator jest rozebrany na części pierwsze i nie ma tam ani krańcówek ani nic co odczytywało by pozycję silnika dlatego też zarzuciłem ten temat na forum.
Zwróćcie uwagę na filmik jak to jest sterowane.
Silnik kręci się proporcjonalnie do położenia dźwigni. Nie jest to na zasadzie włącz/wyłącz. Wciskasz i Zatrzymujesz dźwignię w połowie zakresu to silnik się zatrzyma, puszczasz dźwignię silnik kręci w drugą i otwiera sekator.

[ Dodano: 2017-08-29, 07:20 ]
Ezbig możesz wyjaśnić swoją wypowiedź.
Hallotron w dźwigni nie jest sprzęgnięty z osią silnika. Służy do zadawania kierunku obrotów oraz prędkości.


bartas4
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 160
Rejestracja: 15 maja 2009, 23:26
Lokalizacja: Leszno

#7

Post napisał: bartas4 » 29 sie 2017, 09:47

Może kolega zarzucić jakieś foto? to na pewno ułatwi rozważania a i sam jestem bardzo ciekawy tego ustrojstwa :mrgreen:

Awatar użytkownika

Autor tematu
mineks600
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 31
Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
Lokalizacja: Tarnow

#8

Post napisał: mineks600 » 29 sie 2017, 10:21

Obrazek

Obrazek

Tak to wygląda tam gdzie dźwignia z nakrętką kulową jest czujnik halla.
Wychodzi z wtyczki 5 pinów z całego sekatora.
Zasilanie silnika + , -
Zasilanie czujnika hall + -
Oraz wyjście z czujnika ( czujnik wg datasheet działa od 9-18 v, podając zasilanie na czujnik na wyjściu mam napięcie 3 do 7 volt w zależności od położenia dźwigni.


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2096
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#9

Post napisał: ezbig » 29 sie 2017, 14:32

mineks600 pisze:Ezbig możesz wyjaśnić swoją wypowiedź.
Hallotron w dźwigni nie jest sprzęgnięty z osią silnika. Służy do zadawania kierunku obrotów oraz prędkości.
Jakoś ze zdjęć to nie wynika. Widzę, że dźwignia jest umocowana na cięgle, ale nawet jeśli nie ma wpływu na położenie halotronu, to i tak to żaden problem zrealizować takie sterowanie. Halotron służy do zadawania pozycji dźwigni. Położenie krańcowe górne można badać na podstawie lekkiego przeciążenia silnika, dolne tak samo tylko badany prąd musi być dużo większy, bo to nie może zatrzymywać się na gałęzi tylko ją przecinać.

Awatar użytkownika

Autor tematu
mineks600
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 5
Posty: 31
Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
Lokalizacja: Tarnow

#10

Post napisał: mineks600 » 29 sie 2017, 15:59

Badanie przeciążenia przy zamykaniu sekatora nie może mieć miejsca gdyż takie rozwiązanie uszkodzi oprawkę nakrętki kulowej ponieważ jest z plastiku (testowane) zresztą w oryginale sekator nie dojeżdża do końca zakresów.
A skąd silnik będzie wiedział że ma np w połowie zakresu sekatora wrócić do maksymalnego otwarcia.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Serwomotory / Serwonapędy / Napędy Serwokrokowe”