Kolanko

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kolanko

#1

Post napisał: Avalyah » 10 paź 2019, 22:28

Witam,

czy da się w ilościach niemasowych (kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk) wykonać taki oto detal:
Obrazek
Nie wiem jak go poprawnie zwymiarować, ale mamy tutaj długość (razem ze zgięciem) około 60mm, średnica zewnętrzna fi31, wewnętrzna fi25 (można trochę dostosować), kąt zgięcia ~15° i gwinty na końcach. Materiał aluminium

Jak się domyślam trzeba by najpierw zrobić zwykłą rurkę z gwintami a potem ją zgiąć. I tutaj moje pytanie, nigdy nie miałem z gięciem rur do czynienia. Element wydaje mi się dość krótki, ścianki grube, ale takie muszą być. Czy da się takie gięcie estetycznie i powtarzalnie wykonać?




strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2770
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kolanko

#2

Post napisał: strikexp » 11 paź 2019, 02:16

Musisz giąć w formie, czyli tanio nie będzie. Taniej chyba TIGiem pospawać dwie połówki, tylko wtedy trzeba powierzchnię wykończyć.
Można też zgrzać, przynajmniej stal. No ale to trochę nie moja technologia.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3373
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Kolanko

#3

Post napisał: jasiu... » 11 paź 2019, 13:24

Pewnie, że tak. Robisz środkową część na frezarce z gwintem wewnętrznym (ja bym zrobił drobnozwojny) i w tą część wkręcasz dwa nyple. z jednym gwintem dopasowanym do środkowej części, drugim takim, jak ma być. Uszczelniasz choćby klejem do gwintów. Może też być nafrezowany na części środkowej gwint zewnętrzny i do tego mufa, zamiast nypla, rozwiązanie, jakie wolisz.


IMPULS3
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5256
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Kolanko

#4

Post napisał: IMPULS3 » 11 paź 2019, 13:39

Najprosciej to wytoczyć z pełnego materiału. Pierwsze toczenie z polozenia 7.5* a drugie 15* i jest gotowy szczelny detal. Szybko i prosto.


Autor tematu
Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kolanko

#5

Post napisał: Avalyah » 11 paź 2019, 16:32

jasiu... pisze:Pewnie, że tak. Robisz środkową część na frezarce z gwintem wewnętrznym (ja bym zrobił drobnozwojny) i w tą część wkręcasz dwa nyple. z jednym gwintem dopasowanym do środkowej części, drugim takim, jak ma być.

Wtedy mi się robią 3 części zamiast jednej, a tutaj chcę, by to było całościowo jak najkrótsze no i najlepiej jako jeden element. No i mówimy tutaj o jakiejś frezarce pięcioosiowej? Bo trochę za wysokie progi dla mnie chyba, żeby sobie wyobrazić zrobienie tego frezarką 3-osiową :|
IMPULS3 pisze:
11 paź 2019, 13:39
Najprosciej to wytoczyć z pełnego materiału. Pierwsze toczenie z polozenia 7.5* a drugie 15* i jest gotowy szczelny detal.
Wtedy chyba nie uda się zrobić takiego ładnego zaokrąglenia? Trochę wstyd ale też niespecjalnie umiem sobie to wyobrazić, chociaż ogólnie coś mi świta, ale nie na tyle, żeby zajarzyć.

Tutaj jeszcze druga wersja, bo jeśli by to nie było gięte tylko robione inaczej, to podejrzewam, że nie musiałoby być takie długie, a mi własnie zależy na tym, żeby była to część jak najkrótsza:
Obrazek Obrazek
Dodatkowo w zasadzie w środku może być dowolnie to zrobione, nie musi być to być ładne, żebym tylko mógł kilka przewodów przeciągnąć z jednej na drugą stronę. Gwint zewnętrzny będzie drobnozwojny, prawdopodobnie o skoku 0,75mm o długości ~5mm.
IMPULS3 pisze:Szybko i prosto.

Może chciałbyś się podjąć? :) No i też pytanie czy takim sposobem jaki proponujesz to przy wykonywaniu np. 20 sztuk trzeba się liczyć z kosztem rzędu 20zł czy 200zł za sztukę

Widzi mi się jeszcze jedno rozwiązanie, co prawda trochę marnotrawstwa, ale:
Wziąć dłuższą rurkę (wystarczająco długą, żeby bezproblemowo można ją giąć), po gięciu wyciąć ten środkowy element, złapać od środka trzpieniem rozprężnym i sobie zrobić gwint raz z jednej, raz z drugiej strony. Tylko nie wiem jaka deformacja by była w środku, czy dałoby się tym trzpieniem złapać. Zrobione by to było z rury ze stali nierdzewnej lub aluminium 32x3.


IMPULS3
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 5256
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Kolanko

#6

Post napisał: IMPULS3 » 11 paź 2019, 17:18

Avalyah pisze:Wtedy chyba nie uda się zrobić takiego ładnego zaokrąglenia?

Nawet na pewno. :) Jeśli chodzi o estetykę to można by się pokusic aby na środku tego detalu pozostawic np. 10mm walca a od strony gwintu wyjść nożem promieniem. Wyglądu giętej rury by nie było ale dla oka w miarę ok.
Avalyah pisze:Może chciałbyś się podjąć?

Jak się będe nudził to dam znać na forum, a póki co mam jeszcze zaległości choć systematycznie je zmniejszam. :P Musialbyś być bardzo cierpliwym człowiekiem. :)
Co do kosztów to się nie wypowiadam dlatego że jest to indywidualna sprawa każdego wykonawcy.
Avalyah pisze:Wziąć dłuższą rurkę (wystarczająco długą, żeby bezproblemowo można ją giąć), po gięciu wyciąć ten środkowy element,

Moze i dobrze myślisz, z tym że lepiej byłoby nawinąć spiralę z rury i pociąć sobie na odcinki wtedy odpadu byś praktycznie nie miał. Moze tylko warto zrobić to z grubszej rurki aby zbyt mocno nie łapała owalu a był też zapas dla obróbki.


Autor tematu
Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kolanko

#7

Post napisał: Avalyah » 11 paź 2019, 17:28

IMPULS3 pisze:Musialbyś być bardzo cierpliwym człowiekiem.

Z tym trochę problem :mrgreen:
IMPULS3 pisze:Moze i dobrze myślisz, z tym że lepiej byłoby nawinąć spiralę z rury i pociąć sobie na odcinki wtedy odpadu byś praktycznie nie miał.

Bardzo dobry pomysł. Będę w tym kierunku uderzał i zobaczę, co z tego wyjdzie.


Autor tematu
Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kolanko

#8

Post napisał: Avalyah » 11 paź 2019, 23:03

IMPULS3 pisze:Moze i dobrze myślisz, z tym że lepiej byłoby nawinąć spiralę z rury i pociąć sobie na odcinki wtedy odpadu byś praktycznie nie miał.

Po namyśle jednak nie do końca jestem przekonany - jeżeli dobrze rozumiem to ta spirala będzie mieć wszędzie promień, także na trzpień sobie tego nie zamontuję. Skłaniam się ku czemuś takiemu:
Obrazek
Wiem, że chińskie gówno, ale chyba nie potrzeba mi wiele mocy zwłaszcza, że chcę zagiąć tylko lekko. A przy takim typie zginania będę miał proste odcinki odchodzące po obu stronach zgięcia, więc chyba większa szansa, że się uda to ładnie złapać trzpieniem. Trochę marnotrawstwo materiału, ale rurka aluminiowa 32x3 jest 20zł za metr, także jakoś przeboleję :mrgreen: Pytanie jak to estetycznie wyjdzie, ale pewnie jest tylko jeden sposób, żeby się przekonać - na szczęście nie zaporowo drogi :)


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 445
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

Re: Kolanko

#9

Post napisał: Blady » 11 paź 2019, 23:52

a gdyby tak była sobie prosta krótka alu rurka z gwintami po obu stronach, i nakręcić na nią przedłużki i wtedy w tą praskę ?
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


Autor tematu
Avalyah
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1067
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kolanko

#10

Post napisał: Avalyah » 11 paź 2019, 23:59

Też myślałem, ale czy gwint wytrzyma? To będzie drobnozwojny 0,75mm na długości ~5mm, aluminium na aluminium. Na pewno to sprawdzę. Jeszcze opcja numer 3 to nie nakręcanie przedłużek a włożenie dwóch prętów do rurki z gwintami i zobaczenie co wyjdzie, ciekawe czy się szybciej podda pręt stalowy fi25 czy zegnie rurka ~32/25. Też za głęboko nie będę mógł włożyć, żeby mogła się swobodnie rurka giąć.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”