Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
Arkadiusz2000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 113
Rejestracja: 11 maja 2017, 18:01
Lokalizacja: Mrągowo

Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#1

Post napisał: Arkadiusz2000 » 29 kwie 2018, 16:26

Za nieduże pieniądze nabyłem silnik krokowy wraz ze sterownikiem i zasilaczem, na silniku niema żadnych oznaczeń, naklejek z parametrami lub jakimś numerem, a chciałbym wiedzieć ile Niutonometrów ma ten silnik, więc zrobiłem tak jak na zdjęciu poniżej
Obrazek
podłączyłem sterownik i zasilacz, sygnał "enable" wziąłem z gniazda USB komputera
Obrazek
Obrazek
Wszystkie te elementy pracowały w jakiejś przemysłowej maszynie, a więc zakładam,że są ze sobą spasowane.
Krok zworkami ustawiłem na 1/8, amperażu nie można ustawić, jest ustawiony fabrycznie , po obciążeniu silnika wiaderkiem z wodą podłączyłem miernik i pokazało mi
Obrazek
Rezystancja cewek wynosi 0,8 ohma
Do wiaderka dolewałem wody aż "puści" moment trzymający, później troszkę odebrałem kubeczkiem i trzyma.

Wiaderko z wodą po zważeniu na kuchennej wadze cyfrowej ważyło 1700 gram (1,7 kg)
Jak widać na zdjęciach listewka od osi silnika do rączki wiaderka ma 300 mm. w przeciwną stronę dla przeciwwagi też jest 300 mm dla większej precyzji też wkręciłem czarnego wkręta.


Czy na podstawie informacji, które podałem można przynajmniej w przybliżeniu określić moment obrotowy tego silnika ????

Dodane 7 minuty 19 sekundy:
Dodam
Silnik waży 4,9 kg, długość korpusu 150 mm, średnica osi 14 mm.
Osiem przewodów, w gnieździe sterownika fabrycznie spięte na cztery wyjścia A/A, B/B


Wszystko jest trudne nim stanie się proste (C.K. Norwid)


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#2

Post napisał: strikexp » 29 kwie 2018, 17:23

Precyzji to to nie ma, bo liczy się dokładny punkt obciążenia i symetryczność względem wału. Ale z grubsza da się określić.

Wychodzi jakoś tak że 1Nm to:
- 100g trzymane w odległości metra od wału
- 1kg trzymany 10cm od wału
- 10kg trzymane w odległości 1cm od wału

Czyli by wychodziło że w odległości 30cm ciężar powinien być 3x mniejszy niż w 10cm. Jak dobrze myślę to silnik ma około 5,1Nm przy tym prądzie.


Autor tematu
Arkadiusz2000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 113
Rejestracja: 11 maja 2017, 18:01
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#3

Post napisał: Arkadiusz2000 » 29 kwie 2018, 20:46

Dzięki
Jak na tak duży silnik to myślałem że będzie miał 8-10 Nm lub więcej.

W chwili obecnej na osi Y mam 2x Nema23 1,91 Nm zasilane z dwóch sterowników TB6600 (china)
Jak na fotce, chciałbym je zwiększyć lub zastosować jeden konkretny i zamiast pasków GT2 szer.10mm zastosować łańcuch 04B-1 lub coś podobnego.
Obrazek

Zastanawia mnie !?
Czy gdybym kupił sterownik, który miałby możliwość ustawienia prądu do 6,7 A potencjometrem lub mikroprzełącznikami tak jak w TB6600 to czy z tego silnika wycisnę 8 Nm lub więcej ?
Wszystko jest trudne nim stanie się proste (C.K. Norwid)


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#4

Post napisał: strikexp » 29 kwie 2018, 21:46

Tak, pod warunkiem odpowiedniego napięcia i małej prędkości. Sęk w tym że praktycznie z każdego silnika da się wyciągnąć więcej. Do czasu aż się spali :lol:
Mój silnik tego kalibru jest bardzo ciepły już po kilku minutach pracy na nominalnym prądzie 3A.

I po co łańcuch do takiego dużego silnika? Lepiej dać szerszy pasek, one potrafią przenosić naprawdę duże siły, w katalogach znajdziesz parametry.
A silnik może i słaby, ale pewnie za to ma małą impedancje i może się kręcić dość szybko. Coś za coś.


Autor tematu
Arkadiusz2000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 113
Rejestracja: 11 maja 2017, 18:01
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#5

Post napisał: Arkadiusz2000 » 01 maja 2018, 15:44

Właśnie zamówiłem sterownik H8600 2.6-7A 24 V-70 V DC (china) czas oczekiwania 25 do 40 dni, jak tylko przyjdzie to zrobię testy na różnych amperażach i podzielę się doświadczeniami ile z tego silnika można wycisnąć, a jeśli spalę silnik ...... za komplet zapłaciłem 100 zł zostanie mi jeszcze zasilacz i sterownik SMC 116-GP i tak wychodzę na plus, a na ile można wycenić satysfakcje, doświadczenie, wiedzę gdy ktoś zajmuje się technologią CNC amatorsko i hobbystycznie ???
Wszystko jest trudne nim stanie się proste (C.K. Norwid)

Awatar użytkownika

kwarc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1058
Rejestracja: 06 sty 2007, 18:13
Lokalizacja: Mgławica Andromedy

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#6

Post napisał: kwarc » 02 maja 2018, 16:55

Jak to zmierzyć ? Na wal silnika nałożyć tuleje o znanej średnicy ,100mm ,50mm ,może to być nawet kawałek przetoczonego drewna .Nawinąć na nią kilka zwoi linki , do linki doczepić jakiś ciężar poddany sile grawitacji. Sprawdzać czy oczekiwane przyśpieszenie obrotów silnika z danym obciążeniem
Odpowiada naszym oczekiwaniom jego pracy w maszynie . Czy nie zrywa ,dokładac obciążenie i sprawdzać na kilku przyśpieszeniach obrotów .Samo przeliczenie jednostek jest dość łatwe .W sumie jest to podobne do tego co zrobiłeś ale jednocześnie inne ponieważ sprawdza siłe silnika podczas obrotów , Ty bardziej mogleś sprawdzić jedynie sile statyczną na swoim układzie .

Dodane 9 minuty 27 sekundy:
PS idzie o to że sam moment trzymający niema większego znaczenia podczas pracy maszyny cnc .
Ważniejsza jest zdolność do szybkiego rozpędzania pod mechanicznym obciążeniem oraz wartość krytyczna obrotów pod danym obciążeniem mechanicznym silnika .Następna sprawa to jakość sterownika .

Dodane 14 minuty 23 sekundy:
strikexp pisze:
29 kwie 2018, 21:46
Tak, pod warunkiem odpowiedniego napięcia i małej prędkości. Sęk w tym że praktycznie z każdego silnika da się wyciągnąć więcej. Do czasu aż się spali :lol:
Mój silnik tego kalibru jest bardzo ciepły już po kilku minutach pracy na nominalnym prądzie 3A.

I po co łańcuch do takiego dużego silnika? Lepiej dać szerszy pasek, one potrafią przenosić naprawdę duże siły, w katalogach znajdziesz parametry.
A silnik może i słaby, ale pewnie za to ma małą impedancje i może się kręcić dość szybko. Coś za coś.
Z silnikow można sporo wycisnąć ,generalnie jest to kwestia jakości sterowników i napięcia zasilania i nie palą sie tak szybko jak to zasugerowałeś .To temat przerabiany tu od 20lat .Autor niema czego oczekiwać po sterowniku zasilanym z 30V , przy 70V zasilania juuż cos a profesjonalne sterowniki dają po 200V na silniki krokowe .

Dodane 14 minuty 57 sekundy:
Do autora tematu , jest to silnik który bez problemu napędzi twoją maszynke w najbardziej obciążonej osi, jedynie kwestia sterownika i odpowiedniego przeniesienia napędu zakładając że same ułożyskowania w maszynie masz zrobione poprawnie .


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#7

Post napisał: strikexp » 02 maja 2018, 19:23

Ja nie zasugerowałem że palą się szybko, ale powyżej prądu nominalnego jest to możliwe.
W silnikach pada izolacja uzwojeń, to jest ponad 100 stopni a często nawet dużo więcej. Więc silniki na przegrzanie są dość odporne.

Awatar użytkownika

kwarc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1058
Rejestracja: 06 sty 2007, 18:13
Lokalizacja: Mgławica Andromedy

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#8

Post napisał: kwarc » 04 maja 2018, 15:56

strikexp pisze:
02 maja 2018, 19:23
Ja nie zasugerowałem że palą się szybko, ale powyżej prądu nominalnego jest to możliwe.
W silnikach pada izolacja uzwojeń, to jest ponad 100 stopni a często nawet dużo więcej. Więc silniki na przegrzanie są dość odporne.
Spokojnie , mój wpis nie atakuje ciebie ,nie mam takich zamiarów .
Kwestia grzania sie silnika nie jest taka prosta jakby sie to wydawało czytając tabliczki znamionowe na niedrogich Chińskich wyrobach .Np. na sterowniku pisze że prąd dajmy na to 3A i silnik grzeje sie nie jest informacją która świadczy że 3A jest powiedzmy wartością maxymalną prądu zasilania silnika .Bowiem ten sam silnik pod lepszym technologicznie sterownikiem bedzie pracował z podobną temperaturą przy prądzie np. 5 A .To tylko taki przykład ale tak jest.Jeszcze inna sprawa to taka że napisy na tabliczkach znamionowych tych niedrogich sterowników są
Nie do końca prawdą .I tak np. ostawiając np. te wspomniane 3A okaże sie że prąd średni uzwojenia silnika to 1-1.5A :) i grzeje sie :) .Niestety dobre sterowniki są drogie a te tańsze są jakie są .


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#9

Post napisał: strikexp » 04 maja 2018, 16:03

Rezystancja uzwojeń i tzw straty w żelazie i miedzi są takie same niezależnie od sterownika. Myślę że ta różnica o której piszesz wynika z tego że dobre sterowniki mają lepiej dopracowane prądy spoczynkowe, ewentualnie coś innego o czym nie wiem ;)

Awatar użytkownika

kwarc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1058
Rejestracja: 06 sty 2007, 18:13
Lokalizacja: Mgławica Andromedy

Re: Jak zmierzyć moment obrotowy silnika krokowego ???

#10

Post napisał: kwarc » 04 maja 2018, 17:11

strikexp pisze:
04 maja 2018, 16:03
Rezystancja uzwojeń i tzw straty w żelazie i miedzi są takie same niezależnie od sterownika. Myślę że ta różnica o której piszesz wynika z tego że dobre sterowniki mają lepiej dopracowane prądy spoczynkowe, ewentualnie coś innego o czym nie wiem ;)
Więc właśnie dotknołeś tematu typu "nie wiem dlaczego" .Znowu nie bierz tego do siebie że niby wytykam Tobie jakiś brak wiedzy . Brak wiedzy to normalność , uzupełnianie ,zdobywanie wiedzy to też normalna cecha ludzi uczących sie .A uczymy sie całe życie :) Ja też :).
Wiec , w najprostszym układzie elektrycznym moc wyprowadzana z obciążenia w postaci ciepła jest zależna od rezystancji obciążenia przy stałym napięciu zasilania i tu masz racje .Jest to sytuacja kiedy obciążeniem jest odbiornik rezystancyjny .
Napisze to prosto bez wnikania w jakieś zawiłości bo ja naukowcem akademickim żadnym nie jestem .
Jednak w przypadku silnika krokowego + zasilalanie jego uzwojeń przez sterownik sytuacja komplikuje sie i to znacznie .Co z tym grzaniem? Impulsowe zasilanie cewek silnika wzbudza silne prądy pasożytnicze w obwodach magnetycznych silnika (rdzeniach silnika ) które to prądy grzeją i to silnie rdzenie a co za tym idzie rownież grzeją
cewki uzwojeń ,czyli cewki grzane są od strony rezystancji oraz od strony wytracanej energi pasożytniczej w rdzeniach .Zaczynasz kumać ?.Czym różni sie dobry sterownik od sterownika słabego albo średniej klasy ? No właśnie tym w jaki sposób dawkuje energie elektryczną do uzwojeń silnika .Ile tej energi idzie na straty ,też cieplne a ile przełoży sie na energie mechaniczną silnika .Oczywiście za koncowy skutek nie odpowiada tylko sterownik silnika ale też technologia wykonania silnika .Paradoksalnie samo uzwojenie mające jakąś założoną wartość indukcji i wykonane z dobrej miedzi o zalożonym przekroju druta niema wielkiego wpływu na sprawność calego napędu .Większość akcji rozgrywa sie poza samą cewką silnika .

Dodane 38 minuty 54 sekundy:
Na słowa "dzieki za naświetlenie pewnych kwesti " nie czekam bo nie jestem tu od wczoraj :) .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”