Jak odlać taki przedmiot?

Dyskusje dotyczące odlewania.

Autor tematu
Roy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 7
Posty: 48
Rejestracja: 24 cze 2016, 15:08
Lokalizacja: Katowice

Jak odlać taki przedmiot?

#1

Post napisał: Roy » 20 wrz 2017, 11:29

Witam Wszystkich,

Chciałbym zapytać praktyków, jak najlepiej byłoby odlać przedmiot z poniższych zdjęć. Chciałbym, aby to było odlane z aluminium. W zasadzie jest to gotowy produkt po odlaniu. Wstępnie rozmawiałem z odlewnią i cena za odlew (30zł/kg za odlew w piachu) jest pocieszająca, ale muszę dopracować poniższy model. Mam dwa pytania:

1. muszę odpowiednio powiększyć wymiary zewnętrzne o naddatek odlewniczy (przeciwko skurczom odlewu + pod ew. obróbkę wizualną). Czym to by było najlepiej zrobić? szpachlówką samochodową czy może jakąś żywicą? Jakieś sugestie?

2. Jak wypełnić wnętrze, żeby po odlaniu wyszła właśnie obręcz? Czy dorabiać wypełnienie (rdzeń) z metalu, jakiegoś innego materiału (jakiego, aby dało się to wykonać w domowych warunkach). Czy uda się to zrobić przy pomocy masy formierskiej w sposób taki, że na jednej skrzyni nadsypuje piasku i robię odcisk (coś jak babka z piasku po zdjęciu wiadereczka) a na drugiej stronie skrzyni odciskam stronę zewnętrzną w formie i prezycyjnie składam obie połówki?


Z góry dziękuję za odpowiedzi :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

@Admin: Można temat przesunąć do działu wytwarzanie form? Tam chyba bardziej pasuje.




zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1251
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

#2

Post napisał: zibi » 20 wrz 2017, 14:16

Jaką wielkość produkcji przewidujesz i w jakch warunkach? Zlecasz odlewni?
Zleć wykonanie modelu 3D przez skan skanerem 3D. Możesz wydrukować na drukarce swój model powiększony o skurcz, naddatek na obr itp. Możesz też wyfrezować na frezarce cnc w prolabie rdzeń do formy piaskowej i negatywy.
http://www.k17.p.lodz.pl/dydaktyka/Tech ... wyklad.pdf
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#3

Post napisał: ONATOS » 20 wrz 2017, 17:04

Zapraszam na priv.


Autor tematu
Roy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 7
Posty: 48
Rejestracja: 24 cze 2016, 15:08
Lokalizacja: Katowice

#4

Post napisał: Roy » 20 wrz 2017, 17:57

Zakładam odlanie ok. 10-12 sztuk. bo to wyrób na użytek własny + dla kilku zapaleńców z forum, więc raczej mikro-produkcja. Odlew nie musi być super precyzyjny, bo i tak trzeba to potem obrobić odpowiednio, ale wiadomo, im bliższy produktu finalnego tym lepiej. Chciałem zlecić już samo lanie w formie a samemu poprawić model + ew. rdzeń wykonać metodą chaupniczą, żeby wiadomo nie pójść z torbami.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#5

Post napisał: ONATOS » 20 wrz 2017, 21:30

Roy pisze:muszę odpowiednio powiększyć wymiary zewnętrzne o naddatek odlewniczy (przeciwko skurczom odlewu + pod ew. obróbkę wizualną). Czym to by było najlepiej zrobić? szpachlówką samochodową czy może jakąś żywicą? Jakieś sugestie?
..najlepiej szpachlą samochodową i obróbka wygładzająca ( niezbędna do formowania piaskowego ) ...
Roy pisze:Jak wypełnić wnętrze, żeby po odlaniu wyszła właśnie obręcz? Czy dorabiać wypełnienie (rdzeń) z metalu, jakiegoś innego materiału
... nie ma potrzeby wypełniania, gdyż przy formowaniu, rdzeń wnętrza wychodzi w sposób naturalny .... chyba że detal we wnętrzu posiada podcięcia uniemożliwiajace normalne zaformowanie i wtedy stosuje sie rdzenie wypełniające z piasku z lepiszczem ...
Roy pisze:aby dało się to wykonać w domowych warunkach

... wykonanie takiego odlewu w warunkach domowych jest bardzo trudne z uwagi na materiały do wykonania formy, wysoka temperaturę kąpieli metalicznej ...

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2293
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#6

Post napisał: Petroholic » 20 wrz 2017, 21:37

Flansza do malucha?

Kiedyś robiłem podobne, warstwowe, skręcane ale to było milion lat temu gdy technologia była mega droższa :)


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1287
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#7

Post napisał: rynio_di » 20 wrz 2017, 21:47

Ni nie maluch ta flansza to łącznik / obudowa sprzęgła silnika Zaporożec i skrzynia Dniepra . A tak na marginesie to Witaj Roy !

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2293
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#8

Post napisał: Petroholic » 20 wrz 2017, 21:58

Też zacne połączenie :) Jakie są wymiary zewnętrzne tej flanszy? Czytaj - jaki trzeba klocek alu żeby to wystrugać z jednego kawałka...

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#9

Post napisał: ONATOS » 20 wrz 2017, 22:11

Petroholic pisze:jaki trzeba klocek alu żeby to wystrugać z jednego kawałka...
... i fabryka wiórów ... :mrgreen:


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1287
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#10

Post napisał: rynio_di » 20 wrz 2017, 22:19

Duże , bardzo duże bo tak z 450-500 mm na jakieś 200 może 220 mm, Tak że skrawaniem nie wchodzi w grę .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”