gięcie blach - jaka dokładność?

Dyskusje dotyczące spraw związanych z rysunkiem technicznym

pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 469
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#11

Post napisał: pavyan » 20 lut 2019, 12:50

arekee: Gnij :mrgreen: sam, ale skoro tak dużo osób tą poleca - co tu można lepszego radzić, idź tam i gnij u nich.

Ale do rzeczy... Exgar, nie piszesz czy to długa seria czy jednostkowa sprawa - jeżeli to np. dwie sztuki blaszek do zagięcia to (jeżeli nie masz praktyki w gięciu), musisz wykonać próbę i zagiąć na zaginarce na której później będziesz giął "na gotowo" (albo metodą taką samą jak próbkę).
Promień gięcia zależy od zaginarki: duża, mała, przechodzona, nowa, od ustawienia grubości blachy, a nawet od miejsca na listwie w którym będziesz giął.
Szerokość giętej blachy też ma znaczenie (przy delikatnych ręcznych zaginarkach na pewno), ale tu szerokość jest mała, i będzie miała mały wpływ na efekt.
Przy blasze dość plastycznej i o grubości 1mm ja dałbym na początek 49,5 albo 50mm między liniami gięcia - to powinno dać pożądany wynik, bez nadmiernego luzu wewnątrz aluminiowego ceownika (nie wiem, czy o to chodzi bo Twój opis/pytanie nie odpowiada rysunkowi).
Po zagięciu mierzysz swój "ceownik" i wprowadzasz korektę odległości linii, bo znasz już właściwości blachy - po tym powinno być już dokładnie to co potrzebujesz, pod warunkiem zachowania tych samych warunków "procesu" gięcia.



Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3200
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#12

Post napisał: Zienek » 20 lut 2019, 21:48

Dla jednej sztuki: jeśli długość listków bocznych nie jest istotna, to robisz 5 takich blaszek. Gniesz pierwszą. Mierzysz. Drugą mierzysz (u pro - zwykle druga już pasuje i pozostałe 3 sztuki masz na breloczki) itd.

Dla wielu sztuk. Proces pierwszy. Dla wybranych parametrów sprawdzasz, czy długości zagięć Ci pasują. Wprowadzasz korekty do cięcia, wprowadzasz korekty na gięcie, sprawdzasz pierwsze parę sztuk, a potem kontrolnie co n-tą sztukę (ew przy odkładaniu po gięciu ustawiasz w rządku).

Pro firmy w programach do rozwijania modeli (Radan, CadMan, SigmaBend, AutoPol) mają wpisane parametry k i promienie dla gięć dla każdego używanego rodzaju blachy, grubości i rodzajów stempli/matryc które chcą użyć.

Jeśli masz skomplikowany projekt - to żeby oszczędzić czas technologowi prosisz o te parametry (k i promień) dla swoich detali i w programie do modelowania blach (Fusion360 moduł Sheet, SolidWorks, SolidEdge i inne to mają) modyfikujesz w tabelach parametrów - domyślne parametry gięcia i model swojego przedmiotu rozkładasz dla każdego elementu osobno:
- na pojedyncze pliki STEP - model 3d lubiany przez programy-rozwijaki do cięcia i symulatory gięcia
- na pojedyncze pliki dxf (to już dla leniuszków)

Ja jeszcze każdy z elementów nazywam
TEMAT_NAZWA-ELEMENTU_GATUNEK_GRUBOSC_ILOSC-SZTUK

technolodzy będą bardziej Cię lubić - wszystko co jest najistotniejsze jest w nazwie pliku - wrzuca do programu do nestingu na blachę nie musi doczytywać z maila, czego ile trzeba. Takie nazewnictwo uprzyjemnia pracę.

Uff. Ale się rozpisałem :) Potrzebnie?


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1663
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#13

Post napisał: InzSpawalnik » 21 lut 2019, 01:01

Jedno pytanie a odpowiedzi to nic tylko "pitu pitu" i "sraty taty".

W ustawieniach gięcia wpisz gościu parametr Fx i ustaw go na 0,273.
Tyle na temat. To rozwiaze twoje problemy, taki parametr uzywaja wszystkie firmy ktore wyginaja profesjonalnie blachy.

Powodzenia i pozdrawiam.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3200
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#14

Post napisał: Zienek » 21 lut 2019, 10:35

.... jjjjjasne.


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 650
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#15

Post napisał: kolec7 » 21 lut 2019, 12:39

InzSpawalnik pisze:
21 lut 2019, 01:01
To rozwiaze twoje problemy, taki parametr uzywaja wszystkie firmy ktore wyginaja profesjonalnie blachy.
To ja w takim razie pracuję w nieprofesjonalnej :lol:
Kolejny strikeXP!
"W życiu piękne są tylko chwile...."


sokoleoko
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 05 lis 2010, 21:29
Lokalizacja: Gdynia

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#16

Post napisał: sokoleoko » 03 gru 2019, 10:44

Witam , szukam i nie mogę znaleźć wzoru który wyliczy kąt gięcia do uzyskania odpowiedniej średnicy wyginanego elementu. Muszę zagiąć blachę aby wyszła mi średnica wew. 450 mm. , Blacha czarna 6mm.Jak obliczyć kat gięcia, odstępy między gięciami , będzie ktoś w stanie pomóc? Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3200
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#17

Post napisał: Zienek » 03 gru 2019, 15:04

Jaki wycinek pełnego koła potrzebujesz?

To technolog w nieco bardziej ogarniętej firmie jest w stanie wykalkulować.


sokoleoko
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 05 lis 2010, 21:29
Lokalizacja: Gdynia

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#18

Post napisał: sokoleoko » 04 gru 2019, 08:34

Blacha w rozwinięciu ma 856, po zagięciu wyjdzie trochę ponad pół koła


adadur
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 54
Rejestracja: 11 wrz 2018, 08:23

Re: gięcie blach - jaka dokładność?

#19

Post napisał: adadur » 06 gru 2019, 09:28

kolego coś tu nie tak, z obwodu koła 2*PI*r dla r=450 masz około 2827 mm, połowa obwodu to 1413mm to jak ci wychodzi to 856mm ponad połowa obwodu?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rysunek techniczny”