Frezowanie stali metodą trochoidalną

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

Frezowanie stali metodą trochoidalną

#1

Post napisał: philut » 04 kwie 2017, 12:05

Witam!
Zaczynam serie prób obrabiania stali frezarką, która byłą zbudowana z myślą o obróbce miękkich metali (frezarka bramowa ze stołem jezdnym, konstrukcja stalowa, mokry chinczyk 2,2kw, chłodzenie mgłą 1:1 denaturat-woda).
Metodą konwencjonalną nie mam szans frezować twardych materiałów, ale wydaje mi się, że metoda trochoidalna mogła by mi to umożliwić. Pierwsze próby wykonałem na bloczku aluminium, wchodząc z łatwością tanim frezem jednopiórowym z węglika spiekanego fi 3,175mm na głębokość 15mm frezując rowek o szerokości 5mm. Zastanawiam się, czy ktoś na tym forum wykonywał już serie prób obróbki trochoidalnej stali? Interesują mnie parametry, których musiałbym prestrzegać i jakich frezów najlepiej do takich zabaw użyć? Nie chiałbym niepotrzebnie łamać frezów powtarzając błędy, które już ktoś na tym forum popełnił. Wystarczy mi, że wczoraj uszkodziłem już 2 frezy rozgrzewając je do czerwoności. Proszę o porady, sugestie, odnośniki do podobnych tematów.
Pozdrawiam



Tagi:


tabak
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 130
Rejestracja: 13 maja 2007, 12:55
Lokalizacja: olsztyn

#2

Post napisał: tabak » 04 kwie 2017, 15:11

Cześć.
Ja wykonuję bardzo często obróbkę trochoidalna stali, ale kwasoodpornej. Generalnie piękna sprawa ta trochoidalna obróbka. Co do parametrów, to ja pracuję z maszynami które mają wrzeciona po kilkanascie kW więc wiele nie pomogę. Ale z obserwcji i praktyki powiem tak:

ap ile freza wystarczy

ae 0.1-0.3 średnicy freza

Vc 120-180% dla danego freza i materiału w porownaniu do konwencjonalnych metod obróbki

Fz 120-250% dla danego freza i materiału w porownaniu do konwencjonalnych metod obróbki


Niektóre CAMy oferują kontrolę kata opasania a inne dodatkowo też kontrole posuwu(np. imachining).

Poczytaj https://www.hoffmann-group.com/PL/pl/pe ... tionen/tpc
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2017, 06:54 przez tabak, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

#3

Post napisał: philut » 04 kwie 2017, 21:43

Dzięki za informacje, a jak to wygląda z frezami? Z jakiego materiału są wykonane takie frrezy? Ile piór najlepiej?


tabak
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 130
Rejestracja: 13 maja 2007, 12:55
Lokalizacja: olsztyn

#4

Post napisał: tabak » 05 kwie 2017, 06:48

philut pisze:Dzięki za informacje, a jak to wygląda z frezami? Z jakiego materiału są wykonane takie frrezy? Ile piór najlepiej?
W metodzie trochoidalnej najlepiej stosować jak najlepsze narzędzia (jak budżet pozwala). Materiał narzędzia VHM, co do ilości zębów też najlepiej jak jest ich sporo, większy posuw minutowy można ustawić. Przykładowo, "uniwersalnym" narzędziem w naszej firmie jest fi12 Z4 26mm długość robocza i tym frezem robimy dużo trochoidy, materiał 1.4301, Vc104, Fz0.07 a z tego wychodzi S2750obr/min, F740mm/min, żywotność 250-300 minut. Natomiast, jeżeli mamy większą serię, namawiam mistrza do zakupu narzędzi dedykowanych do trochoidy, fi12 Z5 36mm długość robocza, dla materiału 1.4301 Vc240, Fz0.08 a z tego wychodzi S6350obr/min, F2500mm/min, żywotność 150-200 minut. Taki frezik kosztuje z 50-80% więcej od "uniwersalnego" i nie nadaje się jako "uniwersalny".

A tu Vc104, Fz0.18, ap22, ae1.5, materiał 1.4301, frez VHM "uniwersalny", żywotność freza do 40 minut.
https://goo.gl/photos/bpZ2YR7MPGiAk4yz6

PozDRo


Autor tematu
philut
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 19 lut 2012, 15:25
Lokalizacja: Gdynia

#5

Post napisał: philut » 16 kwie 2017, 13:43

Witam,
w wolnej chwili udało mi się ustawić takie parametry, że tanim frezem z węglika jednopiórowy (typowy do aluminium) wyfrezowałęm stal czarną bez uszkodzenia freza :) Zagłębienie 10mm, wióry wychodzą bardzo cieniutkie, jak kłaczki :P Poeksperymentuje jeszcze z parametrami, żeby nieco bardziej agresywnie w materiał wchodzić, a z rezultatów pokaże jeszcze później zdjęcia i filmy :) Pozdrawiam!


tabak
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 130
Rejestracja: 13 maja 2007, 12:55
Lokalizacja: olsztyn

#6

Post napisał: tabak » 20 kwie 2017, 07:47

philut pisze:Witam,
......wyfrezowałęm stal czarną bez uszkodzenia freza :) Zagłębienie 10mm, wióry wychodzą bardzo cieniutkie, jak kłaczki.....

i o to chodzi


kamar
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 13937
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#7

Post napisał: kamar » 10 maja 2017, 08:18

philut pisze:wióry wychodzą bardzo cieniutkie, jak kłaczki :P
Nie takie znowu klaczki :)



[youtube][/youtube]
:)

Awatar użytkownika

kozak12
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 111
Rejestracja: 22 cze 2013, 16:49
Lokalizacja: mazowsze

#8

Post napisał: kozak12 » 10 maja 2017, 22:21

kamar pisze:
philut pisze:wióry wychodzą bardzo cieniutkie, jak kłaczki :P
Nie takie znowu klaczki :)

Co to ma wspólnego z obróbką trochoidalną ?

[ Dodano: 2017-05-10, 22:23 ]
philut pisze:Witam,
pokaże jeszcze później zdjęcia i filmy :) Pozdrawiam!
Można filmik zobaczyć

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2452
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: Petroholic » 10 maja 2017, 23:00

kozak12 pisze:Co to ma wspólnego z obróbką trochoidalną ?
Może właśnie to że jest to obróbka trochoidalna? Przecież widać na ekranie ścieżkę freza i jego ruch w materiale... Idzie po spirali tyle, że nie z kosmiczną prędkością :D

Awatar użytkownika

kozak12
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 111
Rejestracja: 22 cze 2013, 16:49
Lokalizacja: mazowsze

#10

Post napisał: kozak12 » 11 maja 2017, 07:21

tabak pisze:
ap ile freza wystarczy

ae 0.1-0.3 średnicy freza

Vc 120-180% dla danego freza i materiału w porownaniu do konwencjonalnych metod obróbki

Fz 120-250% dla danego freza i materiału w porownaniu do konwencjonalnych metod obróbki


[ Dodano: 2017-05-11, 07:24 ]
Petroholic pisze:
kozak12 pisze:Co to ma wspólnego z obróbką trochoidalną ?
Może właśnie to że jest to obróbka trochoidalna? Przecież widać na ekranie ścieżkę freza i jego ruch w materiale... Idzie po spirali tyle, że nie z kosmiczną prędkością :D
Z taką prędkością i takim parametrami trochę dłużej by to trwało niż frezme hss.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”