Frezowanie płytkami do toczenia. Parametry dla głowicy 20mm.

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
Remik87
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 12
Rejestracja: 17 sty 2009, 18:41
Lokalizacja: Poznań

Frezowanie płytkami do toczenia. Parametry dla głowicy 20mm.

#1

Post napisał: Remik87 » 06 kwie 2017, 19:01

Witam,

Wpadło mi w ręce trochę płytek do toczenia "Baildonit tpgn 110204 ntp35" i użyłem już kilku na głowicy 20mm 2Z. To moja pierwsza głowica jaką użytkuję i mam trochę problem z doborem parametrów.

Materiał frezowany to zwyklizna, na początku płytki skrawają ok, wiór leci słomiany, jeśli zaniżę posuw to nawet bardziej srebrny. Tak po 400-600mm skrawania (ap=1mm ae=18mm S3940 F100-150 - bardzo zaniżyłem posuw w tym wypadku) zaczyna mi iskrzyć spod głowicy, czego to jest oznaka? Przyznaję, że jeśli chodzi o frezowanie głowicami to mam żadne doświadczenie.

Do tej pory, używałem parametrów z przykładowej tabeli innych płytek które miałem:
Obrazek

Rozumiem, że Vf wybieram odpowiednio dla interesującej mnie szybkości obróbki? Maszyna docelowa jest dość wysłużona ale nadal bardzo dokładna i nie chciałbym przeginać z siłami skrawania dlatego też zaniżałem mocno posuw.

Jeśli ktoś mógłby skorygować moje parametry dla ap=1 i ae=18 oraz przykładowo ap=6 i ae=12, też nie bardzo wiem jak korygować parametry w zależności od tych współczynników.

Proszę o rady.
Pozdrawiam serdecznie.



Tagi:


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 861
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#2

Post napisał: ak47 » 06 kwie 2017, 19:39

a płytki do toczenia to nie są czasem zrobione z innego rodzaju węglika, żeby wytrzymywał stałe obciążenia, a nie takie przerywane jak przy frezowaniu ? nie mówiąc o geometrii płytki

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9780
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#3

Post napisał: RomanJ4 » 06 kwie 2017, 20:41

Remik87 pisze:nie mówiąc o geometrii płytki
pomijając odporność na inny rodzaj obciążeń(ciągliwość)
http://gramet-narzedzia.pl/29830,plytki ... ntp35.html
porównaj kolego wierzchołek płytki tokarskiej TPGN

Obrazek Obrazek

i podobnej frezerskiej TPKN
http://gramet-narzedzia.pl/29993,plytki ... -h15x.html
która zamiast okrągłego promienia rɛ ma ścięcia (lub jedno) b's dla uzyskania mniejszej chropowatości powierzchni, i ostrego kąta w materiale

Obrazek Obrazek Obrazek

Oczywiście da się takimi i frezować, ale pełnej wydajności i efektów może być trudno osiągnąć..
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
Remik87
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 12
Rejestracja: 17 sty 2009, 18:41
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: Remik87 » 07 kwie 2017, 07:45

To niezłego babola strzeliłem. Co do wytrzymałości na inne siły, miałem takie podejrzenia ale zabrakło mi dociekliwości, żeby porównać obie geometrie. Dziękuję za wykładanie mi podstawowej wiedzy.

Pomijając już ten blamaż z płytkami a wracając do parametrów użytkowania samej głowicy, mógłby ktoś podać w jaki sposób dobiera parametry dla głowicy jeśli dla płytek mamy podane różne zakresy Vc i fz, ap i ae?

[ Dodano: 2017-04-07, 09:58 ]
RomanJ4 pisze:porównaj kolego wierzchołek płytki tokarskiej TPGN
Rzeczona głowica (Frez składany trzpeniowy 2-ostrzowy 215.17 - 2020.3), jest na płytki trójkątne 11mm, mocowanie C.

Byłem w hurtowni, mieli tylko płytki do toczenia tpgn 110204 ntp35, i sprzedawca mi powiedział, że innych do tej głowicy nie ma, i takie zaleca producent dlatego też takie sprzedali.

Na stronie producenta znalazłem inne oznaczenie zalecanych płytek (TPGN/TPUN 1102RR), jednak nadal geometria naroża nie jest taka jak opisał RomanJ4 dla płytek frezerskich.

Nadal nie wiem jak ugryźć sprawę z parametrami do tej głowicy.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9780
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#5

Post napisał: RomanJ4 » 07 kwie 2017, 12:18

Remik87 pisze:mógłby ktoś podać w jaki sposób dobiera parametry dla głowicy jeśli dla płytek mamy podane różne zakresy Vc i fz, ap i ae?
tu znajdziesz kolego bodaj wszelkie potrzebne wzory do policzenia sobie parametrów:
http://www.sandvik.coromant.com/pl-pl/k ... fault.aspx

I jak napisałem, płytki które zakupiłeś da się wykorzystać do frezowania jeśli nie będzie to jakiś produkcyjny akord czy szczególne wymagania co do jakości powierzchni, a inną wytrzymałością się za bardzo nie przejmuj, bo dotyczy ona bardzo ekstremalnych parametrów (np produkcyjnych).
Zresztą, skoro już je masz to wypróbuj, wiele nie stracisz.
A na przyszłość jednak lepiej idzie frezowanie głowicami na płytki typu APxx (KT, czy inne) ze względu na ich geometrię (plusowy kąt natarcia, itd) niż płaskimi. Za to płaskie są bardziej odporne na udary powodowane kształtem czy różnicą twardości (np mat. napawany), i na obce wtrącenia..
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”