Frezowanie PE1000

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce tworzyw sztucznych ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1343
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

Frezowanie PE1000

#1

Post napisał: Petroholic » 13 lut 2018, 21:43

Jak w temacie.

Czeka mnie sporo roboty w PE1000 i jutro muszę dobrać narzędzia i parametry...

Materiał grubości 40mm. Ofrezowanie dookoła (palec - Ae około 0.5D), schodki (głowica 50mm), rowek teowy (palec + teowy HSS), wiercenie...

I teraz pytanie zasadnicze:

- Jaki frez polecany?
- Jakie parametry początkowe i jak pózniej zmieniać jakby cośtam?

Jutro na pierwszy test idzie CMT 193.101.11 i obrys.

https://cmttools.com.pl/produkt/495133/ ... 10-i42-l90

https://cmttools.com.pl//Pliki/obrazki/ ... 7%20PL.pdf

katalog strona 236 (238 w pliku) wykres po prawej...

Jeśli producent freza PE1000 kwalifikuje jako "plastik" to parametry startowe brzmią groznie: Ap 5mm, S14000 (Vc około 500), F6-9m (Fz 0,12-0,19) SZOK...

Wierzyć mi sie nie chce, że frez przeżyje ten test albo że PE nie popłynie na frezie przy 14k obrotów.

Proszę bardziej doświadczonych kolegów o poradę :)




Steryd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 985
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Frezowanie PE1000

#2

Post napisał: Steryd » 13 lut 2018, 23:07

Jeśli frez jest do tworzywa i będziesz miał duży posuw na ząb to nie popłynie. Frezy do tworzywa mają polerowane rowki, żeby tarcie było niewielkie, bardzo ostre krawędzie, żeby materiał odciąć, a nie gniesc, i dlatego też potrzebny jest nie za mały posuw na ząb, żeby materiał się odcinał kawałkami zanim zmięknie na wylot i się przyklei.
Można?
Morzna!!!

Awatar użytkownika

Autor tematu
Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1343
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

Re: Frezowanie PE1000

#3

Post napisał: Petroholic » 13 lut 2018, 23:30

Frez według producenta jest do drewna i plastiku cokolwiek to nie znaczy :) Ewentualnie zamiast niego mogę użyć trzypióra do alu...


MarioMAX
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 96
Rejestracja: 17 sty 2013, 12:02
Lokalizacja: Oświęcim

Re: Frezowanie PE1000

#4

Post napisał: MarioMAX » 13 lut 2018, 23:59

Ale głowicy do tworzywa to bym nie używał, chyba, że masz jakieś specjalne płytki, zwykłe do stali przypaloną powierzchnię tylko stworzą. A ten frez to nie powinien powodować odkształcania PE przy takim posuwie. Bo to będzie jak z głowicą na stali, jak parametry dobrze dobrane, to wióry fioletowe spadają, a sztuka zimniutka ( frezowane bez chłodzenia ) ;-) A co do teowego to ciężko mi się wypowiedzieć, bo robiłem, jednak nigdy nie było idealnie, zawsze to było niby raz na ruski rok wrzucane na maszynę to nie zagłębiałem się bardziej w temat, ale poprzestałem na tym, że najlepiej przy teowym hss chłodzić freza, bo topi materiał nawet przy niewielkich obrotach.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5999
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Frezowanie PE1000

#5

Post napisał: WZÓR » 14 lut 2018, 06:28

Petroholic pisze:
13 lut 2018, 23:30
.... Ewentualnie zamiast niego mogę użyć trzypióra do alu...
A dlaczego nie ?
Ja zawsze do takich robót biorę frezy z Dolfamex ..... , bo się sprawdzają.

Mariusz.
To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia.

Jonathan Carroll

Awatar użytkownika

Autor tematu
Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1343
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

Re: Frezowanie PE1000

#6

Post napisał: Petroholic » 17 lut 2018, 09:53

Dla potomnych:

Głowica fi50P5 APKT 1604 S2500 F2500 zgrubnie Ap 3mm Ae 25mm wykończeniowo Ap 0.5mm Ae 25mm robi robotę pięknie...

Frez CMT fi10P3 S6400 F2800 zgrubnie Ap 41mm Ae 2-3mm wykończeniowo Ap 0,2mm Ae 41mm miód malyna jest pięknie...

Raz zamocowałem element do góry nogami i frez poszedł na tych samych parametrach przy Ae 10mm i przeżył :) Ale nie polecam takich akcji bo już dzwięk był niezbyt przyjemny :(

Dzisiaj dalszy ciąg walki z wiatrakami frezami do alu i teowym HSS :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka tworzyw sztucznych”