Frezowanie MDF - parametry

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

Frezowanie MDF - parametry

#1

Post napisał: Seemann » 19 kwie 2011, 23:12

Witam,

Od jakiegoś czasu frezuje mdf, używam frezów diamentowych faby.
Teraz mam frez fi12 1+1, jakie będą dla niego najlepsze parametry obróbki?

Spróbowałem za jednym przejazdem przeciąć mdf 18mm przy 6m/min i 18tys obr, poszło ładnie, ale wyczytałem że ktoś zbierał nim po 6mm przy 3m/min co wydaje mi się trochę zaniżonymi parametrami :???:

Pozdrawiam



Tagi:


Cooper
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 251
Rejestracja: 03 gru 2007, 15:46
Lokalizacja: Silesia

#2

Post napisał: Cooper » 20 kwie 2011, 09:00

Kolego wycinasz coś z tego mdf (jaka grubość) czy frezujesz jakieś kieszenie albo coś w ten deseń ?

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 673
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#3

Post napisał: FDSA » 20 kwie 2011, 11:28

Seemann pisze:Spróbowałem za jednym przejazdem przeciąć mdf 18mm przy 6m/min i 18tys obr, poszło ładnie, ale wyczytałem że ktoś zbierał nim po 6mm przy 3m/min co wydaje mi się trochę zaniżonymi parametrami :???:
Może miał słabsze wrzeciono i slaby napęd osi... tak nie możesz porównywać - chyba że ktoś powie że mimo tego że mógł z prędkością światła tak szło najlepiej.


Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#4

Post napisał: Seemann » 20 kwie 2011, 15:07

Cooper pisze:Kolego wycinasz coś z tego mdf (jaka grubość) czy frezujesz jakieś kieszenie albo coś w ten deseń ?
Tylko wycinam, grubość płyty 18mm
FDSA pisze: Może miał słabsze wrzeciono i slaby napęd osi... tak nie możesz porównywać - chyba że ktoś powie że mimo tego że mógł z prędkością światła tak szło najlepiej.
Ktoś podał takie parametry obróbki na typowej maszynie przemysłowej, zakładam że ma konkretniejsze wrzeciono i moc napędów :)

Ja mam wrzeciono 2.2kw 18tyś obr, krokowce 12.5Nm
Nie mam doświadczenia jeżeli chodzi o obróbkę, wiem tylko tyle ile udało mi sie wyczytać.
Szkoda by było szybko zajechać frez diamentowy, z tego co wyczytałem to powinien starczyć na długo, tylko pewnie przy właściwych parametrach.

Awatar użytkownika

podrzeźbi
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 507
Rejestracja: 17 sty 2009, 00:46
Lokalizacja: Mielec

#5

Post napisał: podrzeźbi » 21 kwie 2011, 02:49

Materiały drewnopochodne jak płyta paździeżowa, MDF, HDF nie są drewnem. Nie mają wad drewna naturalnego jak ograniczona szerokośc deski, pękanie, niejednakowa gęstość na całym przekroju - sęki, słoje, bielmo i większa twardość drewna u nasady pnia a mała na szczycie. Ale z kolei posiadają lepiszcz: żywice formaldehydowe, kryształy cukru - sacharozy (tak !) i wiele innych składników, niewykluczone, że dają też pewne ilości składników mineralnych. Tu n.t. problemów ze spalaniem odpadów takich płyt Zatem obróbka skrawaniem jest trudniejsza, inna niż czystego drewna. Materiały te nie palą freza tak jak drewno ale szybko go tępią. Dlatego rozsądną opcją w większej pracy są narzędzia z nasypem diamentowym. Jak zauważył to zresztą pan Kimla/cnc3d. Temat jest dla mnie również ciekawy bo MDF wydaje się bardzo atrakcyjnym materiałem do wyrobu form odlewniczych niskoseryjnych. Sam jestem ciekaw najbardziej optymalnych parametrów obróbki. Tak jak przy innych frezach nie jest wskazane zbytnie przegrzewanie a chłodzenie wodą lub inną cieczą odpada. Jak nikt nie poda tu koledze jakiejś rzeczowej odpowiedzi na powyższy temat to trzeba samemu poeksperymentować i tak wysnuwać jakieś wnioski dot. jakości wyrobu i zużycia frezów. Niech temat nie zgaśnie na niczym jak wiele tu tematów ale ktoś może podzieli się swoimi spostrzeżeniami. :idea: :smile:
U mnie tu w Mielcu produkują w BRW fronty meblowe frezowane z MDF-u. A dowiem się jakie narzędzia i jakie prędkości stosują.


Cooper
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 251
Rejestracja: 03 gru 2007, 15:46
Lokalizacja: Silesia

#6

Post napisał: Cooper » 21 kwie 2011, 09:26

Ja głównie frezuję MDF pod formy to termoformowania próżniowego w produkcji nisko seryjnej, także używam głównie diamenciku fi 12. (obecny frez śmiga od grudnia bodajże)
Zaznaczam, że u mnie czas obróbki nie jest najważniejszym kryterium (elementy które robimy muszą być w miarę dokładne tak by po termoformowaniu mieściły się w około +/0,15 mm także forma musi być dokładna bo z skurczami na termo-formierce bywa bardzo różnie:) / mocno ograniczają mnie także uchwyty bo nie mam podciśnienia u siebie a szczeki które posiadam nie są już też najnowsze :) (to jest główne ograniczenie)

Ja ogólnie frezuję zgrubnie na 18 000rpm:
do 3 mm na jedno przejście przy około 6000 mm/min
do 6 mm na jedno przejście przy około 5000 mm/min
do 12 mm na jedno przejście przy około 3000 mm/min
ogólnie staram się nie schodzić głębiej w pełnym materiale na głębokość większą niż średnica narzędzia i nie miałem potrzeby wycinania 18 także ci tutaj nie podpowiem.

Parametry u góry są wyjściowe, w zależności od tego "jak idzie :lol: " kręcimy około +/- 20% posuwu w zależności od płyty (czasami trafi się taki syf, że się rozwarstwia jak papier, a czasami jest tak zapiaszczona, że iskry idą)

Możesz też się zastanowić czy takiej płyty lepiej nie wziąć na 2x z większym posuwem niż jechać ją na raz. Czasowo pewnie wyjdzie bardzo podobnie
nigdy nie miałem problemów z narzędziem ani jakością obróbki czy trzymaniem wymiarów w rozsądnej tolerancji dla MDf

Ogólnie z praktyki mogę ci powiedzieć że przy drewnie czy płytach MDF nie ma "książkowych" parametrów. Jest zbyt wiele zmiennych takich jak jakość materiału,mocowania, sama obrabiarka czy też frezy. Trzeba "czuc" materiał i kombinować dla optymalnych parametrów.

Powodzenia


Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#7

Post napisał: Seemann » 21 kwie 2011, 15:33

Dzięki za odpowiedź :) Nie mam potrzeby ciąć płyt za jednym przejazdem, dwa też mogą być.
Przy mniejszym zagłębieniu jest ładniejsza powierzchnia. Zauważyłem że przy dużym zagłębieniu po bokach detalu zostaje ślad, taki jakby schodek, po przejechaniu papierkiem sciernym znika.
To normalne przy tym frezie? niby nie jest zgrubny, więc powierzchnia powinna być gładka.


Skarabe
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 145
Rejestracja: 03 maja 2010, 22:58
Lokalizacja: War-maz

#8

Post napisał: Skarabe » 15 maja 2011, 21:17

Witam

Kolego to jest wada frezów DIA jak ktoś robi w płycie wiórowej to tego nie zobaczy ale w materiałach jednolitych czy drewnie takie ślady zostają, Osobiście przerabiałem ten temat z wieloma firmami i zawsze jest tak samo, jeżeli chciałbyś mieć gładką powierzchnię to musiałbyś użyć frezów monolitycznych do frezowania dokładnego.

pozdrawiam


stiwix
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 7
Rejestracja: 21 sie 2017, 18:46
Lokalizacja: żywiec

Re: Frezowanie MDF - parametry

#9

Post napisał: stiwix » 26 cze 2018, 17:40

Witam,
podepnę się do tematu, bardzo proszę o pomoc w doborze parametrów rozkroju płyt wiórowych i mdf 18 frezem HM dwupiórowym 6mm i 8mm, maszyna skromna wrzeciono 2,2kw posów maksymalny wg instrukcji 60mm/s (3,6m/min), obroty 6000-18000. Jestem "bardzo początkujący " i myślałem że czym wolniej tym lepiej ale chyba nie, albo pali frez albo się on łamie :(

Awatar użytkownika

yellovv
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 63
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:04
Lokalizacja: Kraków

Re:

#10

Post napisał: yellovv » 25 sie 2018, 21:50

Skarabe pisze:
15 maja 2011, 21:17
Witam

Kolego to jest wada frezów DIA jak ktoś robi w płycie wiórowej to tego nie zobaczy ale w materiałach jednolitych czy drewnie takie ślady zostają, Osobiście przerabiałem ten temat z wieloma firmami i zawsze jest tak samo, jeżeli chciałbyś mieć gładką powierzchnię to musiałbyś użyć frezów monolitycznych do frezowania dokładnego.

pozdrawiam
Nie prawda to nie wina frezów tylko sztywności maszyny i parametrów obróbki, frez robi lekkie ząbkowanie jak wpada w drgania co właśnie widać na MDF'ie. Spróbuj ciąć 18mm albo na 2 razy albo z mniejszym posuwem (może być ciężko z tym cięciem na 1 raz jak masz frez typu - https://www.punta.com.pl/sklep,1858,fre ... entowe_eco).
Ja np. tnę MDF 18mm z posuwem 18m/min i obrotami 24 tyś. a używam do tego frezów turbo/nestingowe (https://www.punta.com.pl/sklep,17235,fr ... estingu_z3).
Zwykłymi frezami frezami DIA żeby przeciąć 18mm MDF'u używam frezów fi 16mm bo frezy fi12mm nie dają rady :(

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”