frezowanie MDF jaki frez

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
quzyn
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 66
Rejestracja: 15 lut 2011, 18:54
Lokalizacja: Olkusz

frezowanie MDF jaki frez

#1

Post napisał: quzyn » 21 kwie 2017, 16:23

Witam,
wiem, że temat powtarzał się kilka razy jednak chciałem go odświeżyć. Frezuje/tne MDF wszystkim co mam, HSS szybko padają, VHM trochę dłużej, obecnie zacząłem stosować frezem rowkującym do drewna takim:
https://domtechniczny24.pl/content/imag ... kujacy.jpg
i o dziwo wycina na nim bardzo ładnie, niestety bardzo piszczy i pierwszy po 10h pracy powiedział, że się złamie i się złamał, jednak koszt 8zł nie jest przerażający.

Moje parametry to : frez 6mm, 2-3mm na jedno przejście, posów ok 2000 mm/min. Wrzeciono to KRESS i obroty 18tys. Konstrukcja jest samoróbka ale z aluminium, mało sztywna.

Wszyscy (z postów od roku 2010 do 2013 bo tylko takie znalazłem) polecają frezy diamentowe jednak różne budowy. Dodatkowo wszystkie polecane firmy mają te frezy na zamówienie 2-3 tyg.

Czy mógłby ktoś polecić jakiś rozsądny frez do ok 200zł, który wytrzyma produkcję seryjną w miarę szybko dostępny.

Z góry dziękuję.



Tagi:


ci3jk4
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 125
Rejestracja: 12 paź 2012, 11:36
Lokalizacja: Gdańsk

#2

Post napisał: ci3jk4 » 21 kwie 2017, 19:28

Podepnę się do pytania.
Pewnie koniec końców skończę jak wszyscy na diamentowym, ale jak na razie jest to dla mnie za duży wydatek bo dopiero zaczynam i boję się że szybko uszkodzę takie drogie narzędzie
Szukam 2 typów frezów do mdf. Jeden do obróbki zgrubnej mdf w 3d żeby brał możliwie jak najwięcej i najszybciej. Drugi właśnie do rozkróju.
Grubości do 18mm przy rozcinaniu.
Wrzeciono mam 12kw 779. Maszyna raczej sztywna.

Jak na razie kupiłem pilinkowy 6mm do rozkróju
http://allegro.pl/frez-wieloostrzowy-di ... 91436.html
eksperymentuję z parametrami ale przy takich testach raczej szybko go zajadę a też jakiś super tani to on nie był.
Próbuję 18 mm na raz i około 5m/min przy 18k obrotów i jakoś idzie ale idealnie nie jest.
Maszyna 15m/min pewnie też pójdzie więc fajnie by było trochę przyśpieszyć...

Awatar użytkownika

Autor tematu
quzyn
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 66
Rejestracja: 15 lut 2011, 18:54
Lokalizacja: Olkusz

#3

Post napisał: quzyn » 21 kwie 2017, 21:20

ci3jk4 mógłbyś podesłać jakieś zdjęcie swojej maszyny oraz krawędzi po obróbce mdf tym frezem?


ci3jk4
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 125
Rejestracja: 12 paź 2012, 11:36
Lokalizacja: Gdańsk

#4

Post napisał: ci3jk4 » 21 kwie 2017, 21:55

Spoko. Po weekendzie postaram się coś wrzucić jeśli chodzi o sam obrobiony mdf.
Maszyna to kimla bpf2030 5d.
Podobna do tej:
https://www.youtube.com/watch?v=3Xi1BkptrFk
Moja to ona nie jest, ale ostatnio mam możliwość się nią trochę "pobawić".


ci3jk4
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 125
Rejestracja: 12 paź 2012, 11:36
Lokalizacja: Gdańsk

#5

Post napisał: ci3jk4 » 25 kwie 2017, 23:27

Tak to wyglada.
6m /min 22k obrotów 18mm na raz i potem już wolniej ostatnie dwa na docięcie.
Na tą gorszą krawędź nie patrz, mdf to stary stół do rozkroju tkanin więc nieplanowana strona jest tragiczna.

To co mnie doprowadza do szału to że ten frez strasznie piszczy w mdfie...
Wyje niezależnie czy jade 20/40/80, czy 300mm/s z niezależnie jakim zagłębieniem.

Zastanawiam się czy to nie wina zbyt małych obrotów, ale 22k to maks co mogę ustawić. Przy 18k jest jeszcze gorzej...
Załączniki
20170425_231633-600x800.jpg
20170425_231715-600x800-600x800.jpg
20170425_231704-600x800.jpg


wooden designs
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 17 cze 2017, 20:44
Lokalizacja: Starogard Gdański

#6

Post napisał: wooden designs » 17 cze 2017, 20:49

Witam.
Ja używam do mdf sklejek freza pozytyw negatyw fajnie zbiera dużo wytrzymuje.

https://www.punta.com.pl/sklep,2536,960 ... egatyw_190

lub firma cmt też posiada taki frez jak na razie mam dimara ale niedługo kupie na próbę cmt.

https://www.punta.com.pl/sklep,2536,fre ... egatyw_190

Na zdjęciach widać ze wchodzisz pionowo w materiał dlatego tam przypala stosuj rampę na wejsciu.


Piotr227
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 16
Rejestracja: 17 lut 2017, 17:34
Lokalizacja: Sokołów Podlaski

#7

Post napisał: Piotr227 » 10 lip 2017, 23:32

Jeśli frez piszczy to należy zwolnić obroty :) U mnie to frezy pracują na 15k rpm. Wiertła na 2k rpm. Jeśli dowalasz na 15000mm/min i wyżej posuwu to można dać te 20k rpm. Wysokie obroty to wysoka temperatura i siła odśrodkowa i dlatego peka.

[ Dodano: 2017-07-11, 00:39 ]
Moim zdaniem najlepsze frezy do MDF są DTE 12X27 Z3 lub złoty (nazwy nie pamiętam) do tworzyw sztucznych, plexi i drewna z katalogu CMT. Programuje i obrabiam dużo w MDF a w szczególności fronty kuchenne ze wzorami.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”