drutówka - dokładności cięcia

Dyskusje na temat maszyn do obróbki erozyjnej

Zgłoszenia konkursowe


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 439
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

drutówka - dokładności cięcia

#1

Post napisał: piromarek » 12 kwie 2019, 08:37

Cześć.

Nie mam wiedzy, a być może trzeba będzie kupić wycinarkę drutową.
Powiedzcie, nie patrząc na sam typ maszyny, bo na pewno dużo zależy od samej konstrukcji czy wykonania,
jakie dokładności są do uzyskania z tej technologii ?
W jakich najlepszych tolerancjach można wykonać detal, powiedzmy otwór fi 200 w płycie stalowej 200 ?

Ja wiem, że jak maszyna ma luzy na śrubach to nie przeskoczysz.
Pewnie zależy jak operator ustawi też prąd i posuw i jak drut trzyma średnicę.
Ponieważ nie mam żadnych doświadczeń, to może to jest źle postawione pytanie ?
Można tak jednoznacznie odpowiedzieć ? Bez odniesienia do konkretnej maszyny ?

Od czego to w ogóle zależą dokładności cięcia na drutówkach ?
Na co patrzeć przy zakupie oprócz pola obróbki i ceny ?

pozdrawiam



Zgłoszenia konkursowe


STELMI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 536
Rejestracja: 23 mar 2008, 11:30
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: drutówka - dokładności cięcia

#2

Post napisał: STELMI » 12 kwie 2019, 08:41

wszystko zależy od maszyny, jednak przy odpowiedniej technologii cięcia można zbliżyć się do dokładności 0,001mm (przy 21 stopniach)

Drut jest znormalizowany, oczywiście wpływ ma ustawienie, naciąg drutu oraz to na ile przejść wycinasz.


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 439
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: drutówka - dokładności cięcia

#3

Post napisał: piromarek » 12 kwie 2019, 08:50

A !
Nie pomyślałem o tym.
Czyli można, że tak powiem, zrobić obróbkę wykańczającą kolejnymi przejściami ?

Dodane 2 minuty 31 sekundy:
Jeszcze pytanie.

Jak wygląda pozycjonowanie i wycinanie kilku otworów w jednej płycie ?
Jak to się robi. Jak zrobić te otwory dobrze.
Powiedzmy na razie dla uproszczenia z jednego mocowania.
No bo trzeba jakoś przewlec ten drut kilka razy.


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 729
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Re: drutówka - dokładności cięcia

#4

Post napisał: ak47 » 12 kwie 2019, 10:09

Kolega chyba naoglądał się chińskich wynalazków.

Pozycjonowanie czy wycinanie nie różni się tak bardzo od frezarki. Nadal musisz sobie ustawić przedmiot, kazać maszynie najechać na właściwe miejsca, tam nawlec drut i wyciąć żądany otwór. Możesz nawlec ręcznie ale większość maszyn nawleka sama drut.

Co do śrub to prędzej Ci się wytrą prowadnice niż śruby o ile tylko bedziesz maszynę smarował jak trzeba, a nie przeklikiwał smarowania raz za razem. Dużo bardziej trzeba się martwić stanem oczek prowadzących, hamulców, pasków, rolek ciągnących, kontaktów i takich tam bo palenie pod większymi kątami (więcej niż 5 - 10 stopni) stanie się męczarnią.

Zwykle wygląda to tak, że jesli mamy jakieś powiedzmy prowadzenie do palenia w którym są 4 kolumny plus jakieś tam dwa zarysy pod stemple to wycinasz zgrubnie a potem wykańczająco bo dokłądnie tak jak na frezarkach jest wycinanie zgrubne i wykańczające. Można robić tylko na 1 cięcie ale dokładność jest kiepska nie mówiąc o chropowatości powierzchni.
Im więcej przejść tym lepsza powierzchnia i dokłądność wymiarowa ale też czas operacji wzrasta dość znacznie.
Dokładności tak jak kolega już wspomniał, nie ma problemu zejść do 0.005mm o ile robimy wszystko jak trzeba, a nie na wariackich papierach.


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 439
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: drutówka - dokładności cięcia

#5

Post napisał: piromarek » 12 kwie 2019, 11:32

Nie, nie.
Nie widziałem chińczyków i nie myślałem o automatycznym nawlekaniu.
Bardziej chodziło mi o to , że jak mam kilka miejsc na bloku stali do wycięcia to muszę w nich wcześniej porobić otwory do drutu.
Nie wiem jak precyzyjnie. No pewnie im dokładniej tym lepiej :-)
A nie mam wiertarki współrzędnociowej.
Czy jest możliwość, że tam najadę, zmieniam drut na drążarkę i przepalam ?
No ale to znowu trwać będzie wieki.
Chyba, że tylko znaczniki postawię i na wiertarce kolumnowej to powiercę.
No ale, będę się musiał znowu odnaleźć jak zdejmę materiał ze stołu.

Z tego co napisałeś, o ile dobrze zrozumiałem, to bardziej lokujemy ten otwór "gdzie popadnie" w odpadzie, jedziemy zgubnie obrys w pierwszym przejściu i w kolejnym poprawiamy ?

Da się w ogóle tak zrobić, żeby np. wewnętrzny powiedzmy odpad po cięciu otworu matrycy stał się stemplem ?
Gdzie tu otwór i jak zrobić ?


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 729
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Re: drutówka - dokładności cięcia

#6

Post napisał: ak47 » 12 kwie 2019, 21:07

Drutówką nie wypalisz otworu tak jak na wgłębnej, przynajmniej ja tego nie potrafię, słyszałem coś tam o maszynach, które mają taką funkcje wbudowaną ale jak to działa to nie mam pojęcia.

Otwór pod drut nie musi być wywiercony dokładnie, możesz go nawet paznokciem wydłubać. Może być wywiercony gdzie popadnie bo to bez znaczenia. Po prostu potem start zarysu musi być tam gdzie wywierciłeś otwór. Tylko jakaś baza musi być dokładnie obrobiona, tak żeby po zabazowaniu się na niej wszystko co potem wytniesz było wycięte we włąściwym miejscu, a nie dyszkę za daleko albo za blisko. Bazą może być otwór ale równie dobrze możesz wyjść z gabarytu, narożnika czy dowolnego innego miejsca jeśli tylko jest możliwe złapanie dotyków w tymże miejscu. Zależy od rysunku przecie jak wymiarowanie od lewej to chyba nie będziemy się bazować od prawej ? :)


Istnieją specjalne wiertarki elektroerozyjne/przebijarki. Są to w skrócie takie wgłębne tyle, że jedyne co mogą to przepalać otwory. Dokładność otworu jest praktycznie żadna ale nie o to chodzi przecież, żeby był dokładny,a o to, żeby przewlec drucik. Mogą też palić w hartowanym więc sporo to przyspiesza.

Nie jest możliwe zrobienie stempla z odpadu z matrycy bo przecież drut też ma jakąś srednicę. Najczęściej spotyka się 0.25mm taki drucik zostawia szczelinę 0.35mm (0.356mm dokładnie jeśli dobrze pamiętam) więc teraz odejmij 0.35 na stronę, a jeszcze nie odjeliśmy offsetów więc musiałbyś mieć wykrojnik z luzem cięcia 1mm/stronę, żeby mozna było o tym myśleć. Nie mówiąc o tym, że przecież wywierciłeś otwór w "stemplu". Pozostaje też kwestia ułożenia włókien w takim "stemplu", na pewno będą w dobrą stronę ? Materiał odstaw na półkę, jeszcze się przyda do czegoś.


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 439
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: drutówka - dokładności cięcia

#7

Post napisał: piromarek » 12 kwie 2019, 23:55

Hej.

W międzyczasie dotarłem do człowieka, co tam jakoś sobie radzi z tym wykorzystaniem wyciętego materiału jako stempla, ale to trochę partyzantka nie za bardzo zgodna z zasadami raczej.

Po prostu otwór na drut lokalizuje kilkanaście/dziesiąt milimetrów po za obrysem kształtu otworu w matrycy i wjeżdża drutem w obrys jakby od zewnątrz kształtu. Ale zrobiłem masło maślane :-) Ale chyba rozumiecie ?


Oczywiście zostaje szczelina w powierzchni.
Jemu to się sprawdza, ale to jest niejednorodność powierzchni matrycy i pewnie w niektórych przypadkach jest niedopuszczalna.

Pewnie można by to tigiem załapać i zeszlifować , lub jakby się zabazować dobrze na stole, przejechać tym drutem jeszcze raz. Oczywiście nie wiem czy tak się uda trafić.


Jeśli chodzi o zamianę drutu na wgłębną do wiercenia startu, to podobno coś takiego istnieje. Oczywiście to są jakieś informacje z tego chaosu jaki na ten moment sobie zebrałem i zrobiłem w głowie :-) . Czyli wszystko od wszystkich.
Chwilę potrwa zanim z tego jakiś obraz powstanie :-)


STELMI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 536
Rejestracja: 23 mar 2008, 11:30
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: drutówka - dokładności cięcia

#8

Post napisał: STELMI » 13 kwie 2019, 10:35

wgłębne drążarki drążą w otoczeniu nafty, a drutowe w otoczeniu wody destylowanej. Jeżeli coś jest do wszystkiego....


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 729
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Re: drutówka - dokładności cięcia

#9

Post napisał: ak47 » 13 kwie 2019, 13:09

Jest możliwe ustawić powtórnie detal i zabielić spaw tak, że będzie niewidoczny i niewyczuwalny ale nie idź tą drogą. Tak to można robić po szopach przydomowych, albo w mordowniach gdzie liczy się aby tylko sztuka była, nie ważne, że zmarnowało się pół zmiany na to

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przecinarki drutowe / Elektrodrążarki / EDM”