Dobór parametrów do frezowania plexi

Dyskusje na temat stosowania i doboru narzędzi, głównie skrawających
Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1692
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

Dobór parametrów do frezowania plexi

#1

Post napisał: blue_17 » 13 sty 2021, 23:58

Dzień dobry Panowie

Nie zlinczujcie mnie ale zaczynam raczkować z frezowaniem używam oprogramowania STLCam

Zakupiłem takie frezy

https://www.aliexpress.com/item/4001340 ... 4c4dRz6FWB

W ABS wszytko dobrze szło niestety mam problemy z przezroczystą plexi

Plexi ma 3mm grubości frezuję duże otwory około 28mm oraz małe 4mm średnica frezu to 1/8 cala jako wrzeciona używam klona proxona około 300W z regulacją obrotów od 8000 do 35000 rpm
maszynka jest mała wiotka, więc zbieram 0.2 mm w głąb za każdym przejazdem.
Frezy są węglikowe więc nie powinno to być dla nich problemem - chyba

Mam problem, ponieważ chciałbym, aby krawędź nie była przytopiona

W związku z tym mam kilka pytań :)

Czy frez typu rybi ogon jest frezem dwuostrzowym?
Jakie dobrać posuwy oraz prędkość obrotową dla takiego narzędzia i materiału?

Niestety chińscy przyjaciele nie podają żadnych danych katalogowych :|

Pozdrawiam


"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4517
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#2

Post napisał: tuxcnc » 14 sty 2021, 05:30

blue_17 pisze:
13 sty 2021, 23:58
Zakupiłem takie frezy

https://www.aliexpress.com/item/4001340 ... 4c4dRz6FWB

W ABS wszytko dobrze szło niestety mam problemy z przezroczystą plexi
No bo to nie są frezy do pleksi.
Najlepsze efekty dają frezy jednoostrzowe, ale i tak powierzchnia będzie fatalna, a czasem frez się potrafi oblepić i kończy się zepsuciem materiału i pęknięciem freza.
Taka uroda tego materiału.
Jak chcesz mieć ładnie, to tnij laserem.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 701
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#3

Post napisał: Butler » 14 sty 2021, 08:25

Bzdura... Pracowałem przy obwodach drukowanych na obróbce mechanicznej kilka lat i takich frezów używaliśmy do frezowania adapterów do testowania.
Z tego co pamiętam standardowo dla fi2.0 dawaliśmy 20000obr/min i posuw 8000mm/min.
Frezowaliśmy arkusze 5mm na raz i powierzchnia lustro. Mile widziany wyciąg wiórów i przedmuch powietrzem bo jak zbyt duża temperatura się zagości przy obróbce to masz matową powierzchnię i frez zaraz powie papa.

Obrazek

Obecnie pracuję w innej branży i z plexi mam do czynienia dużo rzadziej, ale mimo to obecnie regularnie dostaję zlecenia na elementy do ładowarek elektrycznych właśnie z tego materiału. Powierzchnia musi być lustro bo to część zewnętrzna i jest podświetlana.
Używam dwuostrzowych frezów Holex 201280 i daję 8000obr/min (bo tyle max) oraz posuw 6400mm/min (0,4mm na obrót), wykańczająco mniej. Te frezy akurat bo je mam i się nadają, a nie że specjalnie pod to.

Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1692
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#4

Post napisał: blue_17 » 14 sty 2021, 10:16

Bardzo dziękuję za pomoc wygląda na to że nie jest to odpowiednie narzędzie.

Czy te frezy będą w porządku?
https://www.aliexpress.com/item/32822981257.html

Ewentualnie czy na mogę coś takiego dostać w Polsce?
To są zabawy i nic poważnego więc nie chciał bym wydawać więcej niż około 80zł.

Dla potomnych link do podobnego tematu :)
jaki-frez-i-jakie-posuwy-do-wycinania-p ... 18632.html

Pozdrawiam
"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D


OlmerPL
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 90
Rejestracja: 29 gru 2016, 19:50
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#5

Post napisał: OlmerPL » 14 sty 2021, 10:27

Bierz frezy z jednym ostrzem. Takie frezy maja na ogół większy rowek i łatwiej wióry uciekają niż przy dwóch ostrzach. Przy amatorskiej maszynie bez kompresora do wydmuchiwania wiórów to najlepsze rozwiązanie.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 701
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#6

Post napisał: Butler » 14 sty 2021, 11:01

Masz słabą i wiotką maszynę. Frezujesz w cienkiej plexi... Za długie te frezy z aliexpress. Szukaj najkrótszych jak się da.

Awatar użytkownika

Autor tematu
blue_17
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1692
Rejestracja: 16 kwie 2009, 07:55
Lokalizacja: Kraków/Kornatka

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#7

Post napisał: blue_17 » 14 sty 2021, 11:43

Znalazłem jeszcze tutaj, wydaje mi się że frez fi 2mm o długości 8mm będzie w porządku?
do uchwytu 1/8"

LP | Typ | Ø | L | Kod
13 | 826 | 2,00 mm | 8,00 mm | 8262000080

na allegro sprzedający BIT-TECH
"I siedzieli oni razem pod nagim DOS-em i nie wstydzili sie tego." :D


OlmerPL
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 90
Rejestracja: 29 gru 2016, 19:50
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#8

Post napisał: OlmerPL » 14 sty 2021, 11:57

Dwu piórowy, 2mm średnicy i 8mm długości roboczej na wiotkiej maszynie do plexy. Ja bym tego nie brał. Podeśle ci link do chińskiego portalu skąd wczoraj zamawiałem frezy (nie chce robić reklamy niepotrzebnej). Jedno piórowe i większa różnorodność (2mm średnicy są chociaż by o długości 4mm). Taniej, a dokładnie ta sama kategoria produktów no i do paczkomatu wysyłają, więc prawie dokładnie jak allegro tylko z dłuższym czasem czekania :)

Ogólnie możesz być więcej niż pewien że będą ci się zaklejać dwu piórowe.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 701
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#9

Post napisał: Butler » 14 sty 2021, 12:25

Nie muszą mu się zaklejać. Plexa to nie alu PA38.
Najważniejsze to ją trzeba obrabiać szybko, przynajmniej zgrubnie. Ciepło musi uciec w wiór. No i frez musi być brzytwa.
Po drugie, nie można frezować dużym opasaniem przy niektórych strategiach i specyficznych geometriach detali. Wyłamania, pęknięcia, skruszenia materiału to chleb powszedni wówczas przy skomplikowanych kształtach dla nowicjusza. W porównaniu do innych tworzyw plexa jest dość twarda i... bardzo krucha.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4517
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Dobór parametrów do frezowania plexi

#10

Post napisał: tuxcnc » 14 sty 2021, 14:22

Butler pisze:
14 sty 2021, 12:25
plexa jest dość twarda i... bardzo krucha.
Jak jest zimna.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Narzędzia - frezy, noże, gwintowniki etc ”