Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
amaciejewski
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 33
Rejestracja: 04 wrz 2009, 11:25
Lokalizacja: Wrocław

Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#1

Post napisał: amaciejewski » 23 lis 2009, 20:09

Witam,

Ostatnio spotykam się z różnymi wypowiedziami ludzi z branży, że coraz częściej wyciananie blach (grubość >5mm) wodą jest dużo korzystniejsze niż cięcie na laserze (tańsze, dużo lepsza powierzchnia).

Jako, że u nas w zakładzie tniemy laserem (amadą) blachy max do 4 mm i nie dysponujemy stanowiskiem do cięcia wodą ciężko jest mi się do tego odnieść..

Proszę o zajęcie stanowiska ludzi co obrabiarają zarówno wodą jak i laserem, która obróbka jest korzystniejsza (cena, dokładność wymiarowa, jakość powierzchni).

np zakładając, że będę obrabiał blachę 5 mm z aluminum 1000 mm x 450 mm (generalna tolerancja na gabarycie +/-0.2 mm) z kilkudziesięcioma otworami fi od 4 mm do 25mm (niektóre otwory są pasowane na H, ale to już rozumiem, że wchodzi w grę tylko wstępne wykonananie otworu na laserze czy też wodą i następnie wytaczanie na centrum).

Jak to wygląda w odniesieniu to przedstawionego powyżej zadania?? na czym jest korzystniej obrabiać ?? jaką dokładność obróbki da nam woda a jaką laser ??, no i oczywiście jak to wygląda cenowo??

Będę wdzięczny za zajęcie stanowiska w tym temacie !!

pozdrawiam


-----------------------
jak się nie rozwijasz to się cofasz :)

Tagi:


cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#2

Post napisał: cnc3d » 24 lis 2009, 08:03

Jeśli chodzi o stal to ja do 12mm tnę laserem a powyżej wodą.
Przy stali granica wyboru maszyny jest gdzieś przy 12mm.
No chyba, że otwory są mniejsze niż grubość blachy to tylko wodą.

Jeśli chodzi o aluminium to jego cięcie na laserze jest dość kłopotliwe, więc tylko woda.
Oczywiście jak ktoś nie ma wody to to aluminium jakoś pomęczy na laserze, ale tylko cienkie blachy. powyżej 6mm woda jest niezastąpiona. No i dodatkowo potnie wszystko inne i jak trzeba to nawet do 200mm grugbości. Dokładności na pewno lepsze niż 0.1mm
Koszt pracy 50 - 100zł/h w zależności od maszyny.


Autor tematu
amaciejewski
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 33
Rejestracja: 04 wrz 2009, 11:25
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: amaciejewski » 24 lis 2009, 08:38

Dzięki za informacje, na pewno rzucają jakieś świato na przedstawione pytanie.

Teraz jakbyś się mógł odnieść mniej więcej do wyceny (obróbka + materiał) detalu który załączam w .dxf (wycena dla 10 i dla 100 sztuk).

http://wrzucacz.pl/file/8391259047804


Detal o grubości 6mm nie jest zwywmiarowany (sam kontur i otwory) , ale zakładamy tolerancje na wymiarach liniowych +/-0.2 i na otowrach +/-0.04).

Czy obrabiając wodą zrobię też te otwory na gotowo czy niezbęda będzie obróbka na centrum??

Ile będzie kosztowała woda a ile laser?


bodzio1983
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 01 sty 2010, 11:30
Lokalizacja: Jasło(podkarpacie)
Kontakt:

#4

Post napisał: bodzio1983 » 01 sty 2010, 12:15

Witam!
Koszt wycięcia takiego detalu na wodzie wychodzi gdzieś w granicach 130-140 PLN/sztukę , tylko ze tolerancja wymiaru jak i na konturze i otworach będzie wynosic +/- 0,1mm .
Najlepiej by było wyciąć sam kontur z dużym otworem i łezkami , a resztę na gotowo zrobić na frezarce CNC -uzyska się należytą tolerancje na otworach .A koszt samego ciecia byłby 50PLN/sztukę


Obrazek
Bodzio


PistacjaSi
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 05 mar 2018, 12:33

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#5

Post napisał: PistacjaSi » 05 mar 2018, 12:42

Wycinanie wodą jest metodą bardziej ekologiczną niż cięcie laserem.


JanŻelazny
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 62
Rejestracja: 04 mar 2018, 09:38

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#6

Post napisał: JanŻelazny » 05 mar 2018, 13:06

PistacjaSi pisze:
05 mar 2018, 12:42
Wycinanie wodą jest metodą bardziej ekologiczną niż cięcie laserem.
Niedawno też ktoś przy innej okazji podawał argument że produkt x jest bardziej ekologiczny niż produkt y, a jako argument podał że przy budowie produktu x , wytwarza się mniej CO2

Chodziło o jakiś sprzęt AGD bodajże. Dla mnie to absurd.

Awatar użytkownika

JeremiasPolska
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 6
Rejestracja: 18 gru 2017, 20:15
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#7

Post napisał: JeremiasPolska » 08 mar 2018, 14:44

Nawiązując do cięcia laserowego aluminium to insteresuje mnie fakt czy powłoka "folia" ma wpływ na aluminium(jego wartości plastyczne) po zakonczeniu cięcia? Jak to jest w przypadku waterjet? Poniżej zdjęcie wyciętego elementu.

Obrazek

Awatar użytkownika

clubber84
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1188
Rejestracja: 28 sie 2011, 09:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#8

Post napisał: clubber84 » 08 mar 2018, 18:37

Jak na Novacel, to cuś słabo ta folia leży na blaszce... pełno pęcherzy, nie haczyła głowica o te bąble?
Co do parametrów po cięciu, to folia nie wpływa na nie, pełni jedynie rolę ochrony przed znacznym porysowaniem widocznej powierzchni po obróbce.
Po cięciu waterjet'em też folia nie ma wpływu na parametry obróbki, jedynie będzie większy grat, niż po cięciu laserem, więc dojdzie gratowanie krawędzi (dodatkowa operacja).
bodzio1983 pisze:
01 sty 2010, 12:15
... i łezkami...
Fachowa nazwa to "fasolki". ;-)
AMADA Machines - Pozdrawiam Wojciech


Andrzej 40
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1718
Rejestracja: 11 wrz 2008, 15:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#9

Post napisał: Andrzej 40 » 13 mar 2018, 19:23

Nie mam przekonania do parametrów dokładności (0,1mm) podawanych przez kolegów. Tylko raz korzystałem, ale proszę o podanie dlaczego cięta wodą płyta Al 5mm miała ukośne zbieżne boki po przecięciu (ca 0,2mm na 5mm)? Jakiś błąd czy normalność ? Sądzę że część powierzchni bliższa dyszy była dłużej poddana działaniu strumienia (może też strumień odbity ?) i w związku z tym utraciła nieco więcej materiału. Jakieś inne wyjaśnienie ?

Awatar użytkownika

JeremiasPolska
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 6
Rejestracja: 18 gru 2017, 20:15
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Re: Cięcie laserem Vs. cięcie wodą ??

#10

Post napisał: JeremiasPolska » 14 mar 2018, 07:40

clubber84 pisze:
08 mar 2018, 18:37
Jak na Novacel, to cuś słabo ta folia leży na blaszce... pełno pęcherzy, nie haczyła głowica o te bąble?
Co do parametrów po cięciu, to folia nie wpływa na nie, pełni jedynie rolę ochrony przed znacznym porysowaniem widocznej powierzchni po obróbce.
Po cięciu waterjet'em też folia nie ma wpływu na parametry obróbki, jedynie będzie większy grat, niż po cięciu laserem, więc dojdzie gratowanie krawędzi (dodatkowa operacja).
bodzio1983 pisze:
01 sty 2010, 12:15
... i łezkami...
Fachowa nazwa to "fasolki". ;-)
Dziękuje za wyjaśnienie nurtującego mnie pytania. To że pojawiły się pęcherze to faktycznie mnie zastanawiało czy głowica zachowa płynność cięcia. Nie było przycinania, ale właśnie dlatego by powierzchnia blachy została bez zarysowań pozostawiliśmy ją ofoliowaną. Nie załączyłem zdjęcia po zakończeniu obróbki metalu ale wyglądało to dobrze. Pytanie kolejne się nasuwa, czy są innej jakości folie na blachach szczotkowanych o których warto pomyśleć do poważniejszych projektów? Jakieś uwagi...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”