Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

Remont pod kątem przeróbki na CNC

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 32
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#21

Post napisał: m.j. » 26 sty 2018, 10:37

Na spokojnie poszukałem i już mniej więcej wiem co chcę kupić. Mój wybór padł na:
- silniki krokowe 12.5Nm 7.8A o indukcyjności 4mH (tyle mam w swoich 6.9Nm 6A i są wystarczająco dynamiczne nawet na śrubach trapezowych). Zasilać będę napięciem ok. 80-90V (6.9Nm zasilam napięciem ok. 64V i się nie grzeją nawet podczas dłuższej pracy).
Kamar pisał, że swoje 12.5Nm zasila 70-ma Voltami jednak myślę że spokojnie można będzie dać 80V, a może nawet 90V gdyby dać radiatory na silniki i jakieś wymuszone chłodzenie. Co o tym myślicie?
- Sterowniki polskiego producenta (tym razem nie Zelrp, ponieważ z tego co wiem to póki co nie robi tych większych sterowników na 7.8A). Sterowniki mają możliwość zasilania napięciem nawet do 100V, a prąd maksymalny to 7.8A więc na 80V sterownik nie powinien być przeciążony.
- Przełożenie raczej 1:1 na paskach z racji dużych silników i małych prędkości obróbki więc spadek momentu nie powinien być jakiś drastyczny, a że koledzy już przerabiali grzmoty takie jak ja i jak mówią że silnik 12.5Nm jest wystarczający to nie widzę powodu aby szukać innych rozwiązań. Paski ze względu na to, że jakoś sprzęgła do mnie nie przemawiają.
- Paski HTD o module 5 i szerokości 15mm. Koła zębate mocowane na tulejach rozprężno zaciskowych, samocentrujących tybu BK80 (zastosowałem w poprzedniej frezarce i działają super - żadnych klinów, śrubek dociskowych. Po prostu czysto, sucho i pewnie :wink: ). Koła zębate o min 42 zębach choć myślę, że dla sztywności całości dobrze by było zastosować te na 72 zęby? Nie wiem tylko czy to nie przerost formy nad treścią? Uwagi mile widziane.
- Trafo: tutaj sam nie wiem jakie zakupić? Przy silnikach 6.9Nm 6A toroid 800W radzi sobie bardzo dobrze. Tutaj sam nie wiem czy brać 1KW czy większy? A może 800W będzie OK? Tak na szybko licząc to 1KW powinno być OK, ponieważ w pinoli Z-ki nie potrzeba dużego i mocnego silnika. Nawet nie wiem czy będę mógł zastosować ten sam toroid do zasilania mniejszego silnika, ponieważ przykładowo jak zastosuję trafo 1KW o napięciu 60V to na zasilaczu powinno być ok. 85 VDC. Przyjmując maksymalne obciążenie dla dwóch sterowników tzn (2x7.8A) x 60V to wychodzi że 1KW powinno być w sam raz a i tak słabszego silnika nie mogę zasilić takim napięciem bo zapewne pójdzie z dymem. Nie wiem czy dobrze myślę, ale być może będę potrzebował drugiego mniejszego trafa np 400W do zasilania mniejszego silnika. Muszę porównać koszt zakupu drugiego trafa i zasilacza do różnicy w kosztach pomiędzy trzecim zestawem z mocniejszym trafem na silnik 12.5Nm a zestawem np do silnika 6.9Nm i wtedy wyjdzie czy taki zabieg się opłaca.


tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów


atlc
Posty w temacie: 9

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#22

Post napisał: atlc » 28 mar 2018, 22:30

Tak sobie gadałem z kolegą m.j. że mam klona bridgeport'a z fabrycznym sterowaniem, to zerknę co tam wrzucili do tej maszynki na start.
Prędkości jakie osiąga maszyna:
Oś X i Y: 5 m/min.
Oś Z- 2,5 m/min.
Serwa dają radę szybciej (nawet powyżej 7 m/min.), niestety śruby zaczynają wpadać w wibracje.
W Z sprężyny gazowe już powoli do wymiany, dlatego szybciej nie pójdzie.
No to lecimy:
Śruby osi X i Y - 25x5 mm
Śruba osi Z (podnoszony stół) - 32x5 mm
Przełożenia:
Oś X i Y: 1.5:1
Oś Z: 3:1
Oś Z dodatkowo wspomagana dwoma sprężynami gazowymi o sile 1750N każda.

Serwa DC:
Obroty maksymalne 2400 obr./min.
Moment obrotowy ciągły 3Nm
Moc ciągła: 800W

Paski napędowe:
Oś X i Y: Pasek calowy typu L 050, czyli szerokość 12,7mm, odległość międzyzębna 9,525mm.
Oś Z: Pasek calowy typu L 075, czyli szerokość 19,05mm, odległość międzyzębna 9,525mm.

Koła zębate:
Oś X i Y - 14 zębów oraz 21 zębów.
Oś Z - nie miałem jak policzyć :)
Odległość osi silnika od osi śruby:
Oś X: 200mm
Oś Y: 300mm
Oś Z: Nie miałem jak zmierzyć dokładnie, ze 150?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 32
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#23

Post napisał: m.j. » 04 kwie 2018, 10:06

Bardzo dziękuję. Teraz już wiem na czym stoję i pewne koncepcje nieco ulegną zmianie. Szczerze powiedziawszy myślałem że tam są większe serwa, a jak już takie jak podałeś to z większym przełożeniem. Myślałem też, że koła HTD będą większe, a tutaj 14 i 21 zębów. Dla mnie to dobra wiadomość, ponieważ już wiem jakie silniki zastosować aby nie było przerostu formy nad treścią i aby nie tracić niepotrzebnie kasy w nadwymiarowe silniki.
Zamówiłem już śruby kulowe TBI MOTION tylko nr mniejsze bo 20x5mm w klasie C5 i z podwójną nakrętką. Były w dobrej cenie i zestaw na 2 osie ma kosztować mnie ok. 1150PLN więc tragedii nie ma. Co prawda śruby walcowane, a nie szlifowane, ale nie ma co wymagać za taką cenę. Nakrętki podwójne ale nieco mniejsze niż te najbardziej popularne DFU (odpowiednik pojedyńczy to SFU). Ja zakupiłem te z oznaczeniem DFI (jeśli dobrze pamiętam). Ten rozmiar spokojnie wejdzie mi do oryginalnego mocowania śrub kulowych co oszczędzi sporo czasu i funduszy. Oś Z dalej chcę zrobić w pinoli i tej koncepcji już n ie zmienię.
W związku z tym, że nie potrzeba tak dużych silników może warto pomyśleć nad serwami. Te typowe chińczyki 750W mają ok. 2.4Nm, ale gdyby dać przełożenie 2:1 powinno śmigać, a jak będę miał prędkości rzędu 2m/min to już będzie dobrze (i tak prędkości robocze przy wrzecionie ok. 3000rpm nie będą raczej większe niż 1m/min).
Znalazłem na grabcad'zie cały model obudowy osi Z montowanej na wrzecionie więc mam nadzieję, że i tutaj sporo kombinowania odejdzie.

Mam tutaj pytanie - może macie jakiś dobry namiar na jakiegoś handlarza na ebayu, aliexpress czy innym i najlepiej wysyłającego towar z magazynów w Europie aby uniknąć ewentualnego cła?
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#24

Post napisał: bartuss1 » 04 kwie 2018, 19:28

tak na marginesie reduktor wg polskiej nomenklatury PN to przelozenie np 1:3, przełozenie zaś 3:1 to multiplikator, który na wyjsciu daje wieksze obroty jak na wejsciu, no i śruby kuwa toczne a nie kulowe, uparli sie czy jaki ch, konstruktorzy za***ani
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 32
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#25

Post napisał: m.j. » 05 kwie 2018, 08:47

Po pierwsze - konstruktorem nie jestem więc czy toczna czy kulowa to "mi to lotto" dopóki każdy rozumie o co chodzi. Zresztą pytając w niektórych sklepach handlujących owymi śrubami tocznymi o takową śrubę to w słuchawce możesz wyczuć lekką nerwową konsternację. Zresztą chyba wiesz co to jest synonim i język slangowy. Co innego książka techniczna, co innego forum.
Po drugie - czy napiszę 1:3 czy 3:1 to akurat każdy myślący nie pomyśli o multiplikatorze w tym konkretnym temacie, jednak dobrze, że to poprawiasz i uświadamiasz, ale popracuj nad formą. Przykładowo po co to "za***ani"? To jedna z tych sytuacji, w których zastanawiasz się czy poklepać kogoś z uśmiechem po ramieniu czy dać w pysk :wink:
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów


atlc
Posty w temacie: 9

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#26

Post napisał: atlc » 14 kwie 2018, 22:15

@bartuss1
Jesteś pewien że to co napisałeś to prawda? Bo naskakujesz na innych, a coś Ci się miesza.
Jeżeli przełożenie opiszesz jako i=xxxx to dla i>1 masz reduktor, dla i<1 masz multiplikator.
A wynika to z tego, że i=n1/n2 gdzie n1 to wał napędzający a n2 wał napędzany.
Czyli pisząc wyżej, że przekładnia 3:1 to multiplikator to coś Ci wali na dekiel.
Po chłopsku: trzy razy obracam wałem silnika, żeby ta "łośka" na wyjściu obróciła się raz.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#27

Post napisał: bartuss1 » 15 kwie 2018, 09:07

e tam, nie zwróciłem uwagi, zwykle dobieram przełożenia i= tyle i tyle np i =10 :P :P :P , nie najeżdżam, ale wypadałoby posługiwać się nomenklaturą obowiązującą w PN.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 16245
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#28

Post napisał: kamar » 15 kwie 2018, 09:16

A nie ma w nomenklaturze zaczynania zdania wielką literą ? Bardziej to wq.. niż kulczatki.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#29

Post napisał: bartuss1 » 15 kwie 2018, 20:45

w mojej nie ma :P zwłaszcza jak wyrażam myśli jakieś tam, co za wstretny dziadek :P
tetryczeje na starość, zupełnie jak mój :P
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 16245
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Bridgeport Series 1 - "Retrofit"

#30

Post napisał: kamar » 15 kwie 2018, 20:49

bartuss1 pisze:
15 kwie 2018, 20:45
zwłaszcza jak wyrażam myśli
Szumnie powiedziane :) :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”