Bazowanie na stole pochylnym

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
injectionmold
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 12
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:33
Lokalizacja: EU

Bazowanie na stole pochylnym

#1

Post napisał: injectionmold » 24 lut 2017, 22:53

Witam,
mam do wykonania kilka otworów pod kątem 20 oraz 45 stopni w odniesieniu do stołu frezarki.
W załączniku znajduję się poglądowe zdjęcie w przekroju.
Kolor ciemniejszy to stolik pochylny, natomiast ten drugi to przykładowy detal z otworem pod kątem.
Dysponuje frezarką numeryczną 3 osiową wraz z sondą przedmiotową Renishow oraz stolikiem pochylnym z ustawieniem wysokości na płytki wzorcowe.
Problemem dla mnie jest złapanie baz.
O ile złapać środek w jednej z osi x lub y (zależnie od ustawienia kierunku stołu pochylnego na stole frezarki) jest oczywiste, natomiast mam problem jak złapać pozostałe dwie współrzędne.
Program generuje z cama i tam sobie detal ustawie pod kątem, natomiast wszystkie wymiary mam zawsze od środku i robi się problem bo można łapać pewnie jakiś najwyższą krawędź na czujnik, natomiast niesie to za sobą ryzyko błędu.
Tolerancja wykonania to 0,15mm w plusie (otwory mają prowadzić kołki skośne, natomiast pozycjonują inne elementy)
Wiem że najlepiej takie detale wykonać ma maszynie 5 osiowej, natomiast muszę wykorzystać maszynę jaką dysponuję.
Będę wdzięczny za wszystkie sugestie.

Obrazek



Tagi:


arasz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 258
Rejestracja: 30 maja 2009, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

#2

Post napisał: arasz » 25 lut 2017, 08:54

Na wiertarkach współrzędnościowych to się bazuję skośne otwory przy pomocy kuli.
Najczęściej robią sobie płytę z otworem powiedzmy że fi 20 na otworzę kładą kule np fi 30
Na płycie traserskiej mierzy się wysokość kuli w otworze.
Później całość pod kątem mocuję się na stole, bazujesz się do kuli wyznaczają jej środek, a później to już matematyka.

W jakimś starym poradniku widziałem rysunek opisujący tą metodę, jak znajdę to wrzucę zdjęcie

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2086
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: Yarec » 25 lut 2017, 10:23

arasz - a nie można wyznaczyć współrzędnych XY na górnej powierzchni i jedynie "najechać" frezem w osi Z lub przez nałożony klin o odpowiednim koncie - wiertłem ?


arasz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 258
Rejestracja: 30 maja 2009, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

#4

Post napisał: arasz » 25 lut 2017, 11:34

Yarec pisze:arasz - a nie można wyznaczyć współrzędnych XY na górnej powierzchni i jedynie "najechać" frezem w osi Z lub przez nałożony klin o odpowiednim koncie - wiertłem ?
Z klinem nie znałem patentu, pewnie że mozna tylko do każdego kąta trzeba dorabiać klin, kula jest bardziej uniwersalna, jesli chodzi o bazowanie w osi Z frezem to pod warunkiem, że nie ma np fazy
bo wtedy doopa

[ Dodano: 2017-02-25, 11:51 ]
Można to jeszcze prościej zrobić.
Stolik sinusowy na 0 stopni zbazować sondą , podłożyć płytki wzorcowe i policzyć z trójkątów przemieszczenie naszej bazy.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2086
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: Yarec » 25 lut 2017, 14:55

ale Autor powiela jeden otwór pod jednakowym kontem, a klin ten sam uwaga kont też ten sam !
Klin co by wiertła nie złamać lub nie ulec "ześlizgowi " po materiale (nie dotyczy frezów).


Autor tematu
injectionmold
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 12
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:33
Lokalizacja: EU

#6

Post napisał: injectionmold » 25 lut 2017, 15:13

Dziękuje za wszystkie sugestie.
Najrozsądniejszym dla mnie sposobem jest propozycja kolegi arasz z przeliczeniem przemieszczenie bazy.
Wieczorem to rozrysuje i policzę.
W załączniku załączam fotkę złożenie w przekroju gdzie na czerwono zaznaczyłem element, który będzie wykonywany.
Nie chodzi mi o bazowanie się w otworze, a połapanie baz najlepiej od środka detalu żeby nie przeliczać łańcuchów wymiarowych.
Ze złapaniem najwyższej krawędzi na czujnik jest taki problem że nie raz takie otwory robimy w gotowych płytach, które mają już fazę o nie znanej wartości więc to odpada.
Jeśli, ktoś miał by jeszcze jakieś sugestię będę wdzięczny.
Obrazek

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2086
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#7

Post napisał: Yarec » 25 lut 2017, 15:19

Pytanie na koniec (mój) jakie Ø otworu ?


Autor tematu
injectionmold
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 12
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:33
Lokalizacja: EU

#8

Post napisał: injectionmold » 25 lut 2017, 15:39

W tym wypadku fi 10mm, natomiast zazwyczaj zakres średnic w przedziale od 1 do 20mm.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2086
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: Yarec » 25 lut 2017, 16:10

"..średnic w przedziale od 1 do 20mm.." ale jak pisze arasz: ". . kula jest bardziej uniwersalna" - zwłaszcza przy Ø 1 = przerost jednego nad drugim


zdzicho
Posty w temacie: 1

#10

Post napisał: zdzicho » 25 lut 2017, 20:20

arasz pisze:Na wiertarkach współrzędnościowych to się bazuję skośne otwory przy pomocy kuli.
Najczęściej robią sobie płytę z otworem powiedzmy że fi 20 na otworzę kładą kule np fi 30
Na płycie traserskiej mierzy się wysokość kuli w otworze.
Później całość pod kątem mocuję się na stole, bazujesz się do kuli wyznaczają jej środek, a później to już matematyka
Moim zdaniem metoda mało dokładna,im większa średnica kuli tym mniejsza dokładność.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”