Bazowanie na stole pochylnym

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

capt.d.
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 351
Rejestracja: 25 lut 2016, 19:23
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

#11

Post napisał: capt.d. » 25 lut 2017, 21:52

Aloha
injectionmold pisze:Ze złapaniem najwyższej krawędzi na czujnik jest taki problem że nie raz takie otwory robimy w gotowych płytach, które mają już fazę o nie znanej wartości więc to odpada.
Dlaczego? Bierzesz kątownik, w jakieś części długości zaniżasz go od środka. Od drugiego końca frezujesz od zewnątrz, do grubości równej wcześniejszego zaniżenia. W ten sposób masz "wskaźnik" krawędzi. Fazki już nie przeszkadzają.

Pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

atom1477
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1057
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#12

Post napisał: atom1477 » 26 lut 2017, 11:05

O jakie bazowanie tutaj chodzi? O złapanie kąta pochylenia?
Czy o złapanie miejsca wykonania otworu?
Czy o jedno i drugie?
Chętnie kupię silnik krokowy 23HS8430 (konkretnie taki).


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

Re: Bazowanie na stole pochylnym

#13

Post napisał: ma555rek » 26 lut 2017, 12:14

injectionmold pisze:Będę wdzięczny za wszystkie sugestie.[/url]
połóż wałek na stole opierając go o ściankę zamocowanego przedmiotu i już masz bazę wymiarową odniesioną do powierzchni stołu. Dokładność będzie powtórzeniem odchyłki położenia tej ścianki względem bazy wymiarowej.(a to możesz sprawdzić)
Oczywiście o ile ta krawędź detalu jest równoległa do osi obrotu kąta stolika.
Pasjonat


Autor tematu
injectionmold
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 12
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:33
Lokalizacja: EU

#14

Post napisał: injectionmold » 26 lut 2017, 14:15

Może nie jasno się wyraziłem.
Na stół frezarki, zakładam sobie stół sinusowy i ustawiam sobie kąt pochylenia stołu taki sam jak kąt otworu (w tym wypadku 18stopni).
Wartość kąta ustawiam sobie za pomocą obliczonego z sinusa stosu płytek wzorcowych.
Następnie mocuje detal i chce się zabazować i tu mam wątpliwości co do wyboru metody bazowania najbardziej dokładnej.
Przykładowy element z otworem pod kątem załączam na zdjęciu oraz w pliku pdf 3d.
Obrazek

http://wyslijto.pl/files/download/8a1hpinee0


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#15

Post napisał: ma555rek » 26 lut 2017, 17:51

injectionmold pisze:Może nie jasno się wyraziłem
bez przesady co tu niejasnego
Obrazek
Pasjonat


MxM
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 225
Rejestracja: 21 mar 2008, 11:41
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

#16

Post napisał: MxM » 26 lut 2017, 19:24

injectionmold pisze:Na stół frezarki, zakładam sobie stół sinusowy i ustawiam sobie kąt pochylenia stołu taki sam jak kąt otworu
Ja bym zrobił tak:

1. Zmierz baze stolu sinusowego przed pochyleniem X0,Y0,Z0 (na plasko)
2. Zmierz wysokosc przedmiotu obrabianego.
3. Zamocuj starannie przedmiot do boków stołu sinusowego X0,Y0 i podnieś stół o dany kąt.
4. Narysuj w CAD tak podniesiony komplet (stół + przedmiot), 3 kreski ;) i masz nową, przesuniętą baze.


Autor tematu
injectionmold
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 12
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:33
Lokalizacja: EU

#17

Post napisał: injectionmold » 26 lut 2017, 21:20

Dzięki Panowie za odpowiedzi.
Na podstawie wszystkich wypowiedzi stwierdziłem że zrobię tak:
1.Ustawiam stół sinusowy na płasko i łapie wszystkie bazy X i Y na środku i Z na dole.
2. Ustawiam żądany kąt na stole pochylnym.
3. Przeliczam przesunięcia i koryguje je w bazie offsetowej na maszynie.
Załączam dwa rysunki poglądowe, pierwszy do złapania bazy na płasko, drugi po ustawieniu kąta wraz z przesunięciami.
Jak by mógł ktoś sprawdzić to będę wdzięczny.
Obrazek
Obrazek


arasz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 258
Rejestracja: 30 maja 2009, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

#18

Post napisał: arasz » 27 lut 2017, 09:36

zdzicho pisze:
arasz pisze:Na wiertarkach współrzędnościowych to się bazuję skośne otwory przy pomocy kuli.
Najczęściej robią sobie płytę z otworem powiedzmy że fi 20 na otworzę kładą kule np fi 30
Na płycie traserskiej mierzy się wysokość kuli w otworze.
Później całość pod kątem mocuję się na stole, bazujesz się do kuli wyznaczają jej środek, a później to już matematyka
Moim zdaniem metoda mało dokładna,im większa średnica kuli tym mniejsza dokładność.
Jest jedyna metoda,żeby wybazować się w otworze skośnym, nawet na wyposażeniu wiertarek współrzędniościowych były specjalne docierane wzorcowe kule różnych wymiarów

[ Dodano: 2017-02-27, 09:55 ]
Tu jest przykład z trzpieniami kulistymi

Obrazek

Obrazek


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#19

Post napisał: ma555rek » 27 lut 2017, 13:10

injectionmold pisze:Jak by mógł ktoś sprawdzić
Oś obrotu Twojego stołu leży w jego płaszczyźnie mocowania przedmiotu czy poniżej?
Pasjonat


arasz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 258
Rejestracja: 30 maja 2009, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

#20

Post napisał: arasz » 27 lut 2017, 13:21

injectionmold pisze:Jak by mógł ktoś sprawdzić to będę wdzięczny.
Oś obrotu musisz podnieść o promień wałka w stoliku sinusowym.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”