Bardzo małe obroty silników

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

#31

Post napisał: Skrzydlaty » 03 sty 2014, 23:49

Sory ale Ciebie też by wkurzało jakby ktoś budował jakąś super innowacyjna maszynę na forum a po poradach i sugestiach doświadczonych użytkowników nagle wszystko skasował i miał wszystkich gdzieś i ich pomoc.... mimo iż ich pomoc była dla ogółu a nie dla "tego jednego". Jak to niedawno miało miejsce.

Jeśli chodzi o merytoryczne podejście do sprawy - już dawno nie siedzę w elektronice ale powiedźcie mi jedno - jakim przenajwyższym cudem silniki krokowe (np. podczas postoju) mają mieć niewielką temperaturę - a co za tym idzie prąd - a jednocześnie zachowywać swoje parametry (moment trzymający)? Czy nawet przenajcudowniejszy czopper potrafi takie coś?
Kwestia jeszcze czy dobrze rozumiem słowo czopper. Tego nie wiem ale jak dla mnie to układ który wywołuje w cewce silnika jak największy i jak najszybszy przepływ maksymalnego zadanego pradu. A więc skoro silnik ma być chłodny to znaczy że nie może się wydzielać ciepło a co za tym idzie prąd płynący przez cewki minimalny (dążący do zera?).
Gdzieś popełniłem rażący błąd? Nieścisłość? Cokolwiek.... Przy okazji się dokształcę.... i powinno mi to starczyć.
Pozdrawiam :wink:



Tagi:


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#32

Post napisał: mc2kwacz » 04 sty 2014, 00:12

Myślę, i graniczy to z pewnością, że gdyby ktoś coś innowacyjnego robił, to by na forach pomocy nie szukał. A to dlatego, że żeby zrobić coś zaawansowanego tym bardziej innowacyjnego, trzeba mieś wiedzę wykraczająca poza poziom "specjalistów" buszujących po forach :)

Ciepło w silniku się wydziela bo drut ma opór. Gdyby nie miał oporu (R=0), to ciepło w silniku przy odpowiednim sterowaniu nie wydzielałoby się wcale w spoczynku i prawie wcale podczas ruchu.
Ale nie o tym minimalnym nieuniknionym cieple wydzielanym mowa, tylko o cieple wydzielającym się z powodu niewłaściwego sterowania. W tym z powodu użycia prymitywnych "czoperów" prądu, DODATKOWO NIEUMIEJĘTNIE USTAWIONYCH. Taki czoper powoduje że moment silnika poprawnie sterowanego jest mniejszy od katalogowego i to odczuwalnie a nawet znacznie. Ponieważ typowy czoperowiec nie rozumie co jest grane, myśli że za mało pary w gwizdek idzie, więc kręci prądem w górę. Bywa że zgodnie z durną instrukcją napisaną przez kogoś kto też nie rozumie. W efekcie moment wzrasta, owszem, nawet w porywach może zbliżyć się do katalogowego. Za to straty rosną lawinowo co powoduje że silnik grzeje się jak s....n (co powoduje kolejny dodatkowy wzrost strat), choć powinien być tylko ciepły.


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#33

Post napisał: piromarek » 04 sty 2014, 00:24

Przepraszam, pytanie może nie na temat, ale po co w ogóle jesteś na tym forum ?
Nie bardzo widzę sens Twojego zachowania w tym momencie.
Coś napisałeś, potem to skasowałeś.
Podajesz mglisty kierunek jako argumentację swoich już nieistniejących tez.

Wybacz, ale ja bez Twoich podpowiedzi, wiem jakie informacje znajdę w notach katalogowych i w podręcznikach od elektroniki.

Proszę podaruj sobie ten ton pedagogiczno- psychologiczny.
Traktujesz kolegów z forum jak niemądrych, następnie nie możesz zaakceptować że Twoje drwiny irytują innych.

Masz się tak zachowywać to rzeczywiście lepiej się wypisz.
Po co Ci to ? Skoro i tak wiesz już wszystko lepiej i nic się od nas nie dowiesz nowego ?


Pozdrawiam


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#34

Post napisał: mc2kwacz » 04 sty 2014, 00:53

Jaki mglisty, konkretnie napisałem co powinieneś przeczytać i zrozumieć PROBLEM O KTÓRYM MOWA, czyli zagadnienie działania tego drivera. A nie to co pisałem.
Niewiele tego.

Skoro wiesz co znajdziesz, to wiesz co to jest, co powinieneś znaleźć. A skoro tak, to o co właściwie pytasz, bo wszystko powinno być jasne w tym momencie. Widzisz w tym sprzeczność?
Ja widzę i znam odpowiedź skąd się ona bierze - wydaje Ci się, że wiesz. Bardzo typowe. Dlatego sugeruję, żebyś jednak zakwestionował swoją wiedzę i przeczytał to co sugeruję. Dla siebie, nie dla mnie ani nikogo innego.

Ja jestem z "wcześniejszej epoki", z czasów w których internautów nie dzieliło się na trolli i resztę, tylko na kumatych i niekumatych którzy się z tym zdradzili. Ponieważ internet trafił pod strzechy (dosłownie) i niekumaci oraz analfabeci przeszli do przytłaczającej większości, oraz uczynili ze swej niekumatości powszechnie dominującą cnotę, ci drudzy zostali zepchnięci. Albo do podziemia, albo zamknęli się w enklawach, albo dali sobie spokój, albo nazywa się ich trollami.

Ode mnie rzadko kiedy można uzyskać gotowy konkret. Zdarza się, ale sporadycznie. muszę uznać, że warto. Zazwyczaj wskazówkę na co zwrócić uwagę lub gdzie i czego poszukać. Tacy którzy się nie chcą wysilić, absolutnie są poza grupą której chciałbym chcieć pomóc. Bo szkoda czasu. I tak do przysłowiowej łopaty zawsze było i będzie większe zapotrzebowanie osobowe niż do linijki i cyrkla którymi się łopaty projektuje. :cool:
Nawet nie we wszystkie tematy zaglądam. Bywa, że temat wątku jest tak piramidalnie bezmyślnie napisany, że nigdy nie zajrzę, nawet przeczytać o co w ogóle idzie.


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#35

Post napisał: diodas1 » 04 sty 2014, 01:02

Kolego Skrzydlaty, jeżeli faktycznie nie wiesz jak działa ten chopper to zajrzyj do pdf-a do którego link dałem kilka postów wyżej. Tam jest to prosto objaśnione. Na forum widziałem też gdzieś zrzuty z ekranu oscyloskopu gdzie mozna było obejrzeć przebieg prądu przez cewki silnika sterowanego z uzyciem choppera. Dużo się tam dzieje, Co do znaczenia momentu obrotowego (hamujacego) to trzeba pamiętać że więcej wysiłku jest podczas przemieszczania osi (bezwładność i tarcia) niż wtedy gdy silnik ma jedynie zapobiec ruchowi. Dlatego w bardziej rozbudowanych niż ssk-bo2 sterownikach po ustalonym okresie braku sygnałów step zmniejszany jest prąd płynący do silnika. To w oczywisty sposób ogranicza grzanie. A grzeje się bo nie ma innego wyjścia, bo działa prawo Joule`a. Jedynym sposobem na usuniecie tej niedoskonałości jest obniżenie temperatury silnika poniżej krytycznej i spowodowanie że uzwojenia staną się nadprzewodzące. Do tego jednak zwykły wentylatorek ani lodówka nie wystarczy :mrgreen:


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#36

Post napisał: piromarek » 04 sty 2014, 01:53

Pytanie MC2,
czy Ty rozumiesz TEN PROBLEM i znasz driver o którym mowa na tyle, aby założyć że inni go nie znają.

Z tego co napisałeś do tej pory wynika coś zupełnie innego. Czas więc może najwyższy zweryfikować swoją wiedzę w miejscu wskazanym innym jako jej źródło.

pozdrawiam


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#37

Post napisał: mc2kwacz » 04 sty 2014, 03:13

No to co ja zrobię, że Ci tak wynika?
Żyjemy w wolnym kraju. Uważaj sobie co chcesz :)

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#38

Post napisał: dudis69 » 04 sty 2014, 03:22

mc2kwacz pisze:Prze mondrzały i nadęty teoretyk.
Nie piję, bo kabluję. Jestem urodzonym trollem i czarną owcą.
Leczę się psychiatrycznie.
Bozia mnie nie kocha - widzę trudności tam gdzie inni nie widzą i nie widzę tam gdzie inni widzą.
mc2kwacz, powinieneś jeszcze dopisać w stopce, że jesteś zniewieściały,
o byle G walisz focha, i nie wychodzisz z domu bez sondy oscyloskopu w tyłku,
bo duma Ci nie pozwala :wink:
Jak widzisz staramy się zrozumieć Twoje rozterki, nie mniej jednak nie łączymy się z Tobą w bólu, weź sobie ap ap.
mc2kwacz pisze:Ciepło w silniku się wydziela bo drut ma opór.
I to powiedział elektronik z oscyloskopem. Nie rozśmieszaj Nas :mrgreen:
Jak do tej pory chciałeś prawie wszystkim dać do zrozumienia że generalnie są w głębokiej
d**** skoro nie posiadają oscyloskopu, i korzystają wyłącznie z instrukcji serwisowej.
I że koleś który opracował ów instrukcję do SSK-B02 jest zwykłym lamerem.
Uzgodniłeś to już u żródła, czy jest to dalej poniżej Twojego napuszonego Ja.
Podejrzewam, że nawet się z nią nie zapoznałeś...
To jak to z Tobą jest mc2kwacz :
https://www.cnc.info.pl/topics12/czasow ... t53010.htm
https://www.cnc.info.pl/topics14/przela ... htm#389393
Ty jesteś elektronik?..., spec. od automatyki?..., doradca finansowy?...,
czy niedorobiony bajkopisarz. :mrgreen:
Ale raczej to ostatnie, bo słabiutko wypadłeś...

Powracając...

Ogarnij się trochę, to jest forum dla amatorów cnc.
Wystarczyło przecież skromnie napisać w temacie...
Że katalogowe czyt. "z instrukcji sterownika B-02" ustawienie prądu wyjściowego
dla konkretnego silnika, przez odczyt napięcia Vref. jest bardziej zachwawcze,
niżli precyzyjne.
... że Koledzy którzy nie posiadają oscyloskopu, magą ustawić sterownik
w inny, bardziej precyzyjny sposób.
W końcu jesteś elektronikiem i chyba znasz się na tym lepiej niż my amatorzy,
a może nie... :wink:
Reasumując mc2kwacz, podpowiadaj rozwiązania i dziel się wiedzą ,
a nie teoretyzuj w długich monologach o prądzie, drucie, czoperowaniu,
i wydzielaniu ciepła.
My to wiemy.
piromarek pisze:ale po co w ogóle jesteś na tym forum ?
Nie bardzo widzę sens Twojego zachowania w tym momencie.
mc2kwacz pisze:Ode mnie rzadko kiedy można uzyskać gotowy konkret.
Jak nie masz się gdzie wygadać to idz do spowiedzi...
Bo jak do tej pory to zaprezentowałeś dokładnie nic w tym i innych tematach.
Tylko jakieś bzdury wypisujesz robiąc offtop.
Pozdrawiam Sławek



piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#39

Post napisał: piromarek » 04 sty 2014, 08:34

Przepraszam ale nie mam już siły na te jałowe dyskusje.
Postaram się omijać szerokim łukiem w przyszłości.

Piszesz, że jesteś z innej epoki, a ja mam nieodparte wrażenie ( znowu nic nie poradzisz ), że to jednak gimnazjum.

Zupełnie "przypadkiem" w rozmowach z twoją Osobą, wynikają podobnie wnioski nie tylko mnie.

Jeśli mogę, prośba do Admina o posprzątanie tego chlewu. Przynajmniej jeśli chodzi o moje posty nie dotyczące tematu.

dziękuję
pozdrawiam.
Życzę sukcesów w nowej terapii. Obecna nie skutkuje.
( żeby nie było - masz to w stopce )


Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

#40

Post napisał: Skrzydlaty » 04 sty 2014, 11:44

diodas1 pisze:Kolego Skrzydlaty, jeżeli faktycznie nie wiesz jak działa ten chopper to zajrzyj do pdf-a do którego link dałem kilka postów wyżej. Tam jest to prosto objaśnione. Na forum widziałem też gdzieś zrzuty z ekranu oscyloskopu gdzie mozna było obejrzeć przebieg prądu przez cewki silnika sterowanego z uzyciem choppera. Dużo się tam dzieje, Co do znaczenia momentu obrotowego (hamujacego) to trzeba pamiętać że więcej wysiłku jest podczas przemieszczania osi (bezwładność i tarcia) niż wtedy gdy silnik ma jedynie zapobiec ruchowi. Dlatego w bardziej rozbudowanych niż ssk-bo2 sterownikach po ustalonym okresie braku sygnałów step zmniejszany jest prąd płynący do silnika. To w oczywisty sposób ogranicza grzanie. A grzeje się bo nie ma innego wyjścia, bo działa prawo Joule`a. Jedynym sposobem na usuniecie tej niedoskonałości jest obniżenie temperatury silnika poniżej krytycznej i spowodowanie że uzwojenia staną się nadprzewodzące. Do tego jednak zwykły wentylatorek ani lodówka nie wystarczy :mrgreen:
Mój post był troszkę ironiczny, jakby częścią... ale mój misterny plan poszedł w piz.... :mrgreen:
Miało to na celu ukazanie iż taki tani czopper jest daleki ideom kolegi mc2kwacz'a.
Ale teraz to sie narobiła dysputa psychologiczno - pedagogiczna :roll:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”