Odzysk Aluminium z puszek

Dyskusje dotyczące odlewania.

wt
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 404
Rejestracja: 20 gru 2008, 20:52
Lokalizacja: Przasnysz

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#21

Post napisał: wt » 25 gru 2017, 23:33

Puszki to niewielki uzysk, ale można. Trzeba nieco materiału stopić, aby puszkę wkładać do płynnego. Na wierz nieco topnika. Odpływ może być blisko dna i można "wyciągać" wałek albo jakiś profil. Wystarczy tylko krótki odcinek ceramiczny, a dalej może już być zwykła stal, bo tylko płynne i gorące aluminium stal mocno rozpuszcza. Dodatek stali daje materiał kruchy, ale dodatek miedzi sprawę poprawia.




jawam23
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 25 gru 2014, 10:58
Lokalizacja: Czyżowice

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#22

Post napisał: jawam23 » 17 sty 2018, 02:18

Na tłoki stosuje się chyba stop z dodatkiem krzemu. Który po roztopieniu krystalizuje ziarna


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1652
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#23

Post napisał: InzSpawalnik » 10 paź 2018, 22:58

Puszki mozna przetapiac z powodzeniem.
Zdecydowanie najlepszym wsadem sa scinki z blach aluminiowych ( dowolny zlom - cale haldy , albo jakikolwiek zaklad produkujacy wyntylacje np ).

Zadnych gazow obojetnych ani pokrywek.
Aluminium owszem utlenia sie, zwlaszcza w wyzszych temp. Ale tylko na powierzchni majacej kontakt z atmosfera. Zbiera sie tlenki z powierzchni i usuwa. Wiekszym problemem sa pory , jak ktos odlewal cokolwiek to wie jaka strukture ma wewnatrz sliczny poniekad z zewnatrz iglot. Do usuniecia powietrzabsluza topniki, dodake sie je w postaci proszkow do kapieli cieklego aluminium przed zalaniem formy.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2671
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#24

Post napisał: strikexp » 10 paź 2018, 23:41

A czy przemysłowo aluminium nie jest wtryskiwane pod ciśnieniem?


melonmelon
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 543
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#25

Post napisał: melonmelon » 11 paź 2018, 07:19

Kiedyś do szewskiej pasji doprowadzały mnie takie porady: usłyszałem, widziałem filmik, znam się, doradzę bo wiem lepiej:
https://forum.knives.pl/index.php/topic,147715.0.html
Teraz doszedłem do wniosku, że każdy może zasłużyć na swoją nagrodę Darwina z czyjąś pomocą lub samemu.
Przetopienie 20 kg puszek i uzyskanie z nich stopu o własnościach żądanych: plastyczność, lejność, stały znany skurcz, Re, cokolwiek jest:
Nieekonomiczne, ilość jednostek energii włożonej w proces jest nieadekwatna do uzyskanych efektów.
Ale jak chcesz:
Tygiel ceramiczny, zagęszczany wibratorem, lub ubijamy na półsucho. Odpowiednio wygrzany by pozbyć się wilgoci i wody chemicznie związanej. Najtaniej z korundu. :)
Kontroluj temperaturę, mniejsze straty na utlenianie, mniejsza zmiana składu chemicznego wraz z wzrastającą temp. czy długością procesu.
Tygiel stalowy jeśli musisz to z szczelną warstwą ceramiczną.
Utlenienie Al na powierzchni: nasyp na wierzch sproszkowany (wyżarzony, bez wody) węgiel drzewny.
Pamiętaj, że jakakolwiek woda (wilgoć lub chemicznie związana, lecz zdolna do usunięcia ciepłem) to niekontrolowana eksplozja.
Topniki do Al to najczęściej fluoryty, są w hu* niezdrowe.
CO2 jako gaz ochronny to możliwość powstania CO, a to sposób na oszukanie hemoglobiny i nagroda Darwina jest coraz bliżej.
Argon jako gaz ochronny to min. 4.6, jest cięższy od powietrza, wykorzystaj to, daj głębszy tygiel. Argon ucieka podczas procesu, należy go stałe dostarczać.
Gęstość Al2O3 jest większa niż Al, sedymentacja nie działa, stosuj jakiś filtr ceramiczny (suchy!).
Itd...

pozdro


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1652
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#26

Post napisał: InzSpawalnik » 12 paź 2018, 18:04

Albo:
Znajdz miejsce gdzie sprzedadza ci kawalek aluminium o wymaganych parametrach, ksztalcie I wielkosci. NIGDY nie uzyskasz w domowych warunkach nawet zblizonej jakosci, malo tego okaze sie ze koszt zakupu bedzie 3 razy nizszy ( jesli nie wiecej ) niz te wszystkie materialy do przetopu, o roboczogodzinach nie wspomne.


Dzidek 2811
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 28
Rejestracja: 26 maja 2019, 15:13
Lokalizacja: Czeladź

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#27

Post napisał: Dzidek 2811 » 20 cze 2019, 12:00

Temat mocno przestarzały , ale spróbuję go trochę odgrzać . Po pierwsze - potrzeba matką wynalazku . Potrzebowałem kilku rozmiarów wałków na rolki do szlifierki taśmowej . Udałem się do hurtowni met. kolor. i co usłyszałem - sprzedajemy tylko w hurcie i w detalu można nabyć ale tylko cały pręt , wałek , blachę , płaskownik . A cały pręt to z reguły 6m ewentualnie 3m . Blachy 1.5 m x 1m lub jeszcze większe . Nie chcą się rozdrabniać . Nie to nie . W okolicy mojego warsztatu jest kilku mechaników i u każdego wala się pełno różnego rodzaju aluminium . Obudowy skrzyń biegów , bloki silników , głowice , tłoki , elementy zawieszeń , wahacze , felgi i wiele innych . Każdy z tych elementów jest z innego rodzaju aluminium . Kupiłem na ALLedrogo tygiel grafitowy o pojemności 1.2 l i zaczęły się próby . Piec kowalski własnej konstrukcji to trochę cegły szamotowej , profili stalowych , trochę wełny ognioodpornej ( najdroższa z tego wszystkiego ) szlifierka , spawarka i po 3 dniach piec gotowy . W międzyczasie dotarł palnik gazowy kupiony od kolegi Banana z forum kowalskiego . Już w pierwszym dniu udało się odlać małe wałki . Obrazek Przy tej średnicy skurcz odlewniczy jest zbyt mały i nie chciały wyjść z formy , ale poradziłem sobie . Obrazek
Bez problemu daje się to toczyć i frezować .

Dodane 13 minuty 28 sekundy:
Z takiej mieszanki wychodzi całkiem solidny produkt . Ciężko uzyskać błyszczącą powierzchnię , potrzebne szlifowanie i polerowanie . Ewentualnie anodowanie dekoracyjne , ale tego nie próbowałem . Z takiego właśnie produktu wytoczyłem wszystkie rolki , łącznie z napędową do mojej szlifierki taśmowej . Obrazek . Pracują do dziś już od ponad roku i nic się z tym nie dzieje .

Dodane 40 sekundy:
Z takiej mieszanki wychodzi całkiem solidny produkt . Ciężko uzyskać błyszczącą powierzchnię , potrzebne szlifowanie i polerowanie . Ewentualnie anodowanie dekoracyjne , ale tego nie próbowałem . Z takiego właśnie produktu wytoczyłem wszystkie rolki , łącznie z napędową do mojej szlifierki taśmowej . Obrazek . Pracują do dziś już od ponad roku i nic się z tym nie dzieje .

Dodane 18 minuty 43 sekundy:
Sorki rozłączyło mi neta i poszło dwa razy .
Kontynuując wątek . Tygle grafitowe sprawdzają się wyśmienicie , ale mają wadę - po kilku wytopach wypalają się . Obecnie korzystam z tygla żeliwnego o pojemności 5 l . Nie wypala się , ale za to dłużej rozgrzewa . Zauważyłem , że po dodaniu do tygla boraksu metale lepiej się łączą i powstaje bardziej jednorodny materiał , bez rozwarstwień . Ta metoda jest skuteczna do aluminium , nie udało mi się roztopić mosiądzu - za mała temperatura na propanie . Przebuduję piec i spróbuję na węglu drzewnym lub koksie . Na razie tyle . Jeśli będzie zainteresowanie to mogę pociągnąć wątek i pokażę cały proces ze szczegółami . Pozdrawiam .

Dodane 12 minuty 7 sekundy:
Acha jeszcze dodam jedno - robię to wszystko bez tych wszystkich bajerów ( spec. topników , atmosfery ochronnej itd ) opisanych przez kolegę melona i stwierdzam , że się da . Jest to metoda b. niebezpieczna bo widziałem już w moim warsztacie fruwające roztopione aluminium . Każdy kto zechce się wzorować powinien zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa i robi to na własną odpowiedzialność .

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1628
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Odzysk Aluminium z puszek

#28

Post napisał: rc36 » 20 cze 2019, 18:34

Na formę nadają się puszki stalowe i stalowe pojemniki po dezodorantach itp. aluminiowe pojemniki też się nadają, ale taką aluminiową formę trzeba wsadzić w piasek w trakcie zalewania płynnym alu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”