Bardzo małe obroty silników

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#21

Post napisał: diodas1 » 03 sty 2014, 18:49

stefek47 Jeżeli dobrnąłeś do tego miejsca to pewnie wiesz już wszystko... albo nadal błądzisz w krzakach. Krótko mówiąc rok mamy nowy a wojny podjazdowe trwają po staremu. Wracając do tematu możesz obstawić się aparaturą pomiarową i tworzyć dzieło godne doktoratu albo jak wielu przed Tobą działając "na pałę" ale ostrożnie osiągnąć jakieś optimum na zasadzie kompromisu między ceną a jakością. Sterownik który masz trzeba zasilić napięciami 5V DC i powiedzmy 36V DC dla silników bo tyle sterownik jeszcze wytrzyma. Im wyższe napięcie, tym lepsza dynamika pracy silnika. Następnie ustawiasz prąd nominalny dla danego silnika (nie wyższy niż dopuszzczalny dla sterownika) i ruszasz. Po chwili pracy widać czy silnik chce zamienić się w piekarnik (wówczas zmniejsz prąd) albo pracuje nie grzejąc się zbytnio jednak jest słaby(wówczas prąd nieco w górę) Napięciem nominalnym podanym wśród parametrów silnika nie zawracaj sobie głowy bo ważniejszy jest prąd. Sterownik tak go kluczuje żeby średnio płynął zadany dla układu czopera a napięcie na cewkach jest jego skutkiem w związku z impedancją uzwojenia. W każdym razie nie jest to napięcie znamionowe izolacji uzwojenia silnika. Izolacja ma dużo wyższą odporność na przebicie. Piszczenie nawet stojącego silnika to wynik pulsacji prądu wymuszonych przez czoper. Jeżeli regulacja prądu odbywa się z częstotliwością akustyczną to słychać i tyle. Jak to wszystko działa, da się zrozumieć kiedy przestudiujesz noty katalogowe elementów użytych w sterowniku https://www.cnc.info.pl/topics27/l297-i-l298-vt174.htm
a tutaj http://chomikuj.pl/janowok/Elektronika/ ... 163412.pdf jest opis łopatologiczny. Używany przez Ciebie sterownik jest nieco bardziej rozbudowany ale zasada działania czopera (regulatora prądu) i ogólnie całości taka sama. Zrozumiesz i jesteś w domu. BARDZO WAŻNE żebyś zrozumiał dlaczego zawsze musi być zasilanie logiki (L297) kiedy podaje się to wyższe napięcie. Bez zasilenia L297 nie działa między innymi czoper, nic nie ogranicza prądu, poza znikomymi rezystancjami w obwodzie a zbyt duży prąd w pierwszej kolejności zabija układ L298. Cichutko, bezwonnie i bez efektów świetlnych ale na śmierć :mrgreen:



Tagi:


Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

#22

Post napisał: Skrzydlaty » 03 sty 2014, 19:26

mc2kwacz pisze:Było, minęło :cool:
Posty zmienione i tak x razy.... I po co?
Zdaniem obserwatora wychodzisz tylko na idiote, ja osobiście chętnie czytam podejście teoretyczne oraz praktyczne, dzięki temu czasem jestem w stanie coś zmienić na lepsze.
I tak cytaty zostają w czyichś postach a przez to nikt nie jest w stanie zweryfikować co Ty piszesz, zostaje tylko pojazd po Tobie. No chyba że się wstydzisz tych wypowiedzi to nie wiem, napisz że się zagalopowałeś albo po drinku byłeś....


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#23

Post napisał: mc2kwacz » 03 sty 2014, 20:28

Było, minęło :cool: Kto miał przeczytać, ten przeczytał :)
Ostatnio zmieniony 03 sty 2014, 22:20 przez mc2kwacz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#24

Post napisał: KAJOS » 03 sty 2014, 21:24

Skrzydlaty pisze:Zdaniem obserwatora wychodzisz tylko na idiote
- niestety tak jest.Amen.
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#25

Post napisał: diodas1 » 03 sty 2014, 21:49

"Wiedza daje pokorę wielkiemu, dziwi przeciętnego, nadyma małego"
Lew Tołstoj


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#26

Post napisał: piromarek » 03 sty 2014, 22:19

Sorry, ale nic nie rozumiem.
Jakoś się tak utarło, że polemika jest atakiem osobistym.


Nie zgadzam się po prostu ze stwierdzeniem że:

- silniki krokowe poprawnie wysterowane są zimne i się nie grzeją przy prawidłowych parametrach zasilania - dlaczego ? napisałem. A mam przeświadczenie, że nie dotyczy to tylko krokowców. Cobyśmy do łapy nie wzięli a ma silnik to się grzeje. Nie wierzę , że wszystkie te sprzęty projektują dyletanci.

- czujnik prądu przez pomiar pośredni jest prymitywny, powoduje brak kontroli i przekraczanie prądów nominalnych. Za Chiny nie wiem dlaczego.

Jeśli się mylę , proszę o naprowadzenie gdzie popełniam błąd rozumowania.
Możemy to na spokojnie przedyskutować czy zaraz znowu ktoś się uniesie, że jestem kretynem bez pojęcia ?

Ja nie wiem jak to jest , może przez mój słaby angielski, ale mam wrażenie że na forach anglojęzycznych/technicznych, takich spinaków nie ma tyle.

pozdrawiam


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#27

Post napisał: mc2kwacz » 03 sty 2014, 22:26

Tak jest diodas. Jeszcze dodaj, że błogosławieni cisi, bo dla nich jest Królestwo Niebieskie :lol:

25 lat przemian, i nadal nieprzerwanie trwająca narodowa moda na średniactwo, przeciętniactwo, miernotę, mizerotę biedę z nędzą i ogólnie rzecz biorąc NIEWYSTAWANIE.
Niespotykana w narodzie, w żadnej innej dziedzinie, konsekwencja! :cool:

Piromarek, jeśli jesteś zainteresowany tym, co przerasta potrzeby większość "kolegów", to bardzo dobrze. Odsyłam do podstaw miernictwa: pojęcie wartości średniej, skutecznej i szczytowej mierzonego sygnału, oraz do PDF dokumentacji układu scalonego użytego w tym sterowniku. Połączenie da odpowiedź, również dlaczego Twoje pytanie wychodzi od źle postawionej tezy.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16255
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#28

Post napisał: kamar » 03 sty 2014, 22:53

piromarek pisze: Nie zgadzam się po prostu ze stwierdzeniem że:
- silniki krokowe poprawnie wysterowane są zimne i się nie grzeją przy prawidłowych parametrach zasilania
Zapraszam na badanie organoleptyczne :) Krokowce po 8-miu godzinach pracy mają prawo być lekko ciepłe tj. 40-50 stopni a nie parzące 70. I nie jeden wybrany ale każdy z kilkudziesięciu.


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#29

Post napisał: piromarek » 03 sty 2014, 23:02

Dopiero teraz zauważyłem.
Kolega skasował wszystkie swoje poprzednie wypowiedzi...
Nie ładnie.
To już dyskusji nie będzie.
Szkoda.
Kolega coś napisał, potem się wycofał ?

Trudno.

pozdrawiam

[ Dodano: 2014-01-03, 23:25 ]
Cześć Kamar.
Musiałem się cofnąć, zobaczyć co tam nabazgrałem wcześniej :-)
No napisałem, że są ciepłe ale akceptowalne było by to 70C.

Wiesz, te podane przez Ciebie, pewnie są na ramie. Coś tam jednak taka konstrukcja odbiera tego ciepła.

Trochę z "pałki" pisałem, nie pamiętając dokładnie w jakiej nocie katalogowej od silników widziałem 90 stopni temperatury dopuszczalnej - może źle zapamiętałem. Pewnie już nie znajdę.
U mojego kolegi, w lecie na maszynie jego krokowce potrafią być mocno ciepłe.
Niestety nie mierzyłem , ale jeśli dadzą się dotykać to mają około 60 stopni.
Oczywiście, to żaden pomiar i nie chcę się wygłupiać, że to jest z czymś zgodne.

Można się upierać, że skoro tak to są źle dobrane czy wysterowane. Skoro jednak producent dopuszcza takie temperatury (http://www.ebmia.pl/pliki/dodatkowe/silniki_krokowe.pdf)
Może to mój słaby angielski.

Jeśli się nie rozmagnesowują, izolacja nie mięknie a smar nie ubywa ...
Co im to szkodzi?
Nie se będą ciepłe.

pozdrawiam


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#30

Post napisał: mc2kwacz » 03 sty 2014, 23:29

Moje wypowiedzi - moja własność.
Z niczego się nie wycofałem, tylko skasowałem dostęp do informacji. To różnica.
Dałem Ci wskazówki gdzie szukać odpowiedzi. Jesteś bystry, to sobie poradzisz. Nie jesteś, to nie poradzisz. Prawo dżungli :)
A niech dyskutują między sobą specjaliści od "naturalnie i prawidłowo parzących" za to słabo kręcących, dzięki "fachowemu" sterowaniu, krokowców. Ja sobie z boku postoję i poczytam z jaką dumą niektórzy prezentują światu, że NIC nie rozumieją. W sumie, nawet to zabawne. Trudno o dobrą rozrywkę :lol:

P.S. Jeśli z danych technicznych auta wynika np, że przy 5km/h uderzenie w ścianę nie powoduje uszkodzeń mechanicznych, to będziesz codziennie parkował pod domem waląc w ścianę? :razz:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”