DZIKUS pisze:oczwysicie, ze dziala, bo wpychanie tego kolka powoduje rozpychanie kol "wlasciwych"
No i to jest powód dla którego działać nie będzie. Przeciez oba koła są łożyskowane i odległość między kołami się nie zmienia - nie dadzą się rozepchnąć bo inaczej byłyby wzajemnie ruchome a w konsekwencji ruchome względem napędzanego korpusu czyli tylko co najwyżej tylko jedno z nich mogłoby być łożyskowane sztywno w korpusie a drugie musi być na elemencie przesuwnym. A skoro presuwnym to co powoduje powrót w stronę zmniejszenia odległości miedzy kołami? Nastepna spręzyna?.
Natomiast przy stałym łozyskowaniu obu kół małe kółko wepchnięte między duże do stanu skasowania luzu między tymi trzema kółkami spwoduje zwyczajnie wzajemne zakleszczenie tej trójki i nie zareaguje na odsunięcie się listwy zębatej od zespołu pozostawiając zwiekszony w tym momencie luz w miejscu w którym ta konstrukcja miała go kasować.
Dlatego to jest bzdura choć z pewnym zastrzeżeniem
Przy wystarczającej precyzji wykonania takiego zespołu mozna założyć że odległóść między kołami jest tak dobrana a moduł zębów wystarczająco duży że wpychanie małego kółka powoduje poczatkowo obrót dużych kół tak, że opierają się one zębami o zęby listwy kasując luz gdy małe koło jeszcze nie zapadło się do końca w "szczelinę" między dużymi kołami do pełnego zakleszczenia i ma pewien zapas do dalszego "zapadniecia się " w przypadku gdy listwa się nieco usunie w wyniu którego nastąpi dalszyczęściowy obrót dużych kół. Ale chciałbym to widzieć w wykonaniu elementów tych które są powszechnie dostepne. Pomijam tutaj siłę kasowania tego luzu która powinna być większa od
siły przenoszonej przez taki zespół- tu jest to dokładnie wartość
nie wieksza od siły tej sprężynki która wpycha małe kółko. Natomiast wprowadzenie przełożenia, jak na szkicu zwiekszy siłę ale również i konieczną dokładność wykonania.
Właściwie to powinienem odszczekać "że bzdury" a od razu przedstawić "trudności"
triera pisze:moment obrotowy jest przekazywany przez 2x większą liczbę zębów
moment przekazuje jedno koło dodatkowo obciążone jeszcze reakcją od sprężyny