Sterownik silnika krokowego

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
romek543
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 25 sie 2011, 17:25
Lokalizacja: Kraków

Sterownik silnika krokowego

#1

Post napisał: romek543 » 25 sie 2011, 17:37

Witam

Zrobiłem taki schemacik sterownika silnika krokowego opartego na mosfetach:

Obrazek

Silniczek jest na 35v, 3,3A

Mam pytanie...
Czy będzie on miał prawo działać?
A jeśli nie, to dlaczego?

Pozdrawiam
romek



Tagi:


micro
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 472
Rejestracja: 20 lut 2005, 12:32
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: micro » 25 sie 2011, 19:37

Dioda LED nie zaświeci w tym układzie.
Silnik może ruszyć, ale unipolarny.


Autor tematu
romek543
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 25 sie 2011, 17:25
Lokalizacja: Kraków

#3

Post napisał: romek543 » 25 sie 2011, 22:10

Heh
Rzeczywiście z diodą się machnąłem... :D
Silnik jest unipolarny
Ale pisząc, że "może" zadziałać co masz na myśli?
Jest jakaś szansa, że układ nie zatrybi?

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7878
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#4

Post napisał: tuxcnc » 25 sie 2011, 23:39

To są mosfety dużej mocy.
Mają napięcie sterujące 12V i pojemność bramki 3nF.
Tiny nie da ani dobrego napięcia, ani dobrego prądu żeby je wysterować.
Jakoś to może działać przy małym prądzie wyjściowym.

.


Autor tematu
romek543
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 25 sie 2011, 17:25
Lokalizacja: Kraków

#5

Post napisał: romek543 » 25 sie 2011, 23:45

Czyli wystarczy zmienić mosfety na takie, które otwierają się przy np 5v?

EDIT:
A gdzie w dokumentacji znalazłeś, że te mosfety otwierają się przy 12v?
Bo szukam, szukam i znaleźć nie mogę


micro
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 472
Rejestracja: 20 lut 2005, 12:32
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: micro » 27 sie 2011, 19:33

Tranzystory mają duży Rds, (przy 4V5 12 mOhm).
Przydałaby się też jakaś kontrola płynącego prądu przez uzwojenie silnika.


Autor tematu
romek543
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 25 sie 2011, 17:25
Lokalizacja: Kraków

#7

Post napisał: romek543 » 27 sie 2011, 20:00

Dobrze, a więc czy mogłyby być np. IRF5305PbF?:
http://pdf.dzsc.com/F53/IRF5305PBF.pdf
Rds ma tylko 0.06Ohm
Tylko one otwierają się chyba przy 10v

IRLB3036PBF ma Rds max 2,4mOhm, ale za to otwiera się już przy 4,5v:
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 036pbf.pdf
Czy 2,4mOhm to nie będzie za dużo?

I jaką kontrolę prądu masz na myśli - pomiar poprzez ADC, jakaś dioda?


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#8

Post napisał: pukury » 27 sie 2011, 20:13

witam.
obawiam się że przy tego rodzaju sterownikach w grę wchodzi zmiana napięcia zasilania silników i ( lub ) rezystory redukujące prąd .
dla mnie to sensu większego niema .
takie stery są ok dla silników zasianych 12 - 24V ( od drukarek np . ) .
przecież biorąc wszystko pod uwagę to lepie zrobić standardowe na l297/298 .
wyjdzie trochę drożej ale - odpadają problemy z zasilaniem silników .
poza tym zyskujesz na dynamice .
czasami zbyt głęboka redukcja kosztów powoduje uniemożliwienie efektywnej pracy .
ale żyjemy w wolnym kraju i każdy ma prawo ściągać na siebie kłopoty :lol:
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Autor tematu
romek543
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 25 sie 2011, 17:25
Lokalizacja: Kraków

#9

Post napisał: romek543 » 27 sie 2011, 20:33

Nie jest czasem tak, że układy l297 i 298 bardziej pasują do silników bipolarnych?
I dlaczego jest potrzeba zmiany napięcia zasilania silników?


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#10

Post napisał: pukury » 27 sie 2011, 21:09

witam.
niby tak ale - chodzi raczej o l298 ( mostek H x 2 ) .
l297 stosowany jest i do takich i do takich .
tym nie mniej silnik unipolarny da się sterować z tego układu - l298 .
poszukaj po forum jest sporo pytań ( i odpowiedzi ) na ten temat .
co do napięcia - jak przekroczysz napięcie znamionowe ( przy sterowniku bez " czopera " ) , to przez cewki popłynie prąd o wartości takiej że je zniszczy .
to tak w uproszczeniu - po co pisać to co już wiele razy było wyjaśniane - poszukaj .
zrobisz jak zechcesz .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”