Zużycie wózka na styku 2 prowadnic?

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach

Autor tematu
skoczek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1095
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
Lokalizacja: Cieszyn/Kraków

Zużycie wózka na styku 2 prowadnic?

#1

Post napisał: skoczek » 29 kwie 2008, 00:56

Witam.
Panowie mam pytanie. Ciekawi mnie jak duży wpływ na zużycie wózka ma złożenie (przedłużenie) 2 prowadnic ze sobą. Posiadam prowadnice THK. Końce są, wydaje się, jak przystało na taką firmę, równo obrobione. Chcę złożyć (bo leżą mi odłogiem 2 prowadniczki 100[mm] bez wózków) prowadnicę 100[mm] z prowadnicą 400[mm] i zastanawiam się czy warta skórka za wyprawkę. Wiadomo, że na ogół przestrzeń robocza im większa tym lepiej, ale czy zysk o 100[mm] na długości w jednej osi, nie będzie opłacony znacznym i zbyt dużym skróceniem żywotności takiego wózka przejeżdżającego poprzez łączenie 2 szyn. Powierzchnia do której przylegać mają prowadnice (czy to jedna 400[mm] czy obie 400+100[mm]) obrobiona będzie raczej dokładnie na frezarce. Aby ustrzec się tutaj odpowiedzi w stylu, że dokładność to rzecz względna i że koniecznie! muszę osiągnąć dokładność w mikronach, od razu odpowiem, że będzie dokładnie na tyle na ile pozwolą mi frezarki na których powierzchnie przylegania będą obrabiane.

Nadmienię, że temat Łączenie szyn od prowadnic jest mi znany.
Podsumowując zatem - czy koledzy mogą mi powiedzieć jak duży wpływ na zużycie wózka może mieć stykowe złączenie dwóch prowadnic tego samego typu. Mam nadzieję, że Koledzy zrozumieją o co mi chodzi w pytaniu.
Za ewentualne odpowiedzi i sugestie z góry dziękuję.
Pozdrawiam, skoczek



Tagi:


paulg
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 790
Rejestracja: 28 paź 2005, 19:59
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

#2

Post napisał: paulg » 29 kwie 2008, 07:15

Witam.
łącznie prowadnic jest czasami stosowane - choćby tam gdzie występują naprawdę duże przesuwy - kilka(naście) metrów
Jeżeli prowadnice są obrobione maksymalnie dokładnie , a przede wszystkim zachowana jest równoległość to zużycie nie powinno być drastyczne większe.
Dla pewności można miejsce łączenia dać w tym odcinku gdzie wózki będą najrzadziej pracowały .
Pozdrawiam Paweł.
"Tak naprawdę, to nie rozumiesz jakiegoś zagadnienia, dopóki nie potrafisz go wytłumaczyć swojej babci."
Albert Einstein

Awatar użytkownika

Jaszuk88
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 724
Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
Lokalizacja: nasza galaktyka
Kontakt:

#3

Post napisał: Jaszuk88 » 29 kwie 2008, 21:54

Witam
Mam prowadnice łączone na maszynie przemysłowej. Konstrukcja belki X jest tak rozwiązana, że aby wymienić wózki należy odkręcić 0,5m odcinek prowadnicy od pozostałego 3 metrowego odcinka. Czy to jest dobre rozwiązanie nie wiem ale takie jest. Wózki były wymieniane po trzech latach intensywnej pracy maszyny.


Autor tematu
skoczek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1095
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
Lokalizacja: Cieszyn/Kraków

#4

Post napisał: skoczek » 30 kwie 2008, 18:06

Witam.
Dziękuję Kolegom za odpowiedź. Pewnie dalej podumam czy warto "szczypać się" o te 100[mm] ale jak mają leżeć bezużytecznie, to może faktycznie założę je i dam tak, aby stolik jak najrzadziej się po nich poruszał.
Pozdrawiam, skoczek

Awatar użytkownika

Jaszuk88
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 724
Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
Lokalizacja: nasza galaktyka
Kontakt:

#5

Post napisał: Jaszuk88 » 04 maja 2008, 22:14

Jeżeli mogę zasugerowć to ja bym zastosował łączenie tych prowadnic. Na zużycie moich prowadnic wpływ łączenia był niewielki. Moje prowadnice pracują w trudnym środowisku - woda i pył ( bardzo ostry). Toja maszyna zawsze będzie o te 100mm atrakcyjniejsza :smile:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”