zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

woski, tworzywa odlewnicze do zdjęcia wymiaru dla kontroli formy

Dyskusje na tematy związane z przygotowywaniem form.

Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 705
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#1

Post napisał: piromarek » 04 lip 2019, 14:16

Witajcie.

Panowie orientujecie się w dostępnych tworzywach, które mogły by posłużyć do kontroli-odbioru wykonania gniazda formy ?
Jakieś woski czy inne żywice ?


Problem jest taki, że mam wyfrezowane gniazdo w formie i dostępnymi metodami nie mogę go zmierzyć bezpośrednio.
Powiedzmy obrys jest dosyć skomplikowany na suwmiarkę czy sondę. A zależy mi na sprawdzeniu nie tylko wymiarów ogólnych ale i całego obrysu, pod kątem zgodności i pokrywania się z projektem.

Mam skaner Keyence z podświetlanym stołem i mogę łatwo mierzyć i porównywać obrysy, powiedzmy CIENIA przedmiotu leżącego na stole , w kierunku do obiektywu.

Do tego jednak potrzebuję odlać w gnieździe formy, powiedzmy 30 mm plaster, który da się łatwo odspoić od stali, nie skoroduje powierzchni, i zachowa wymiary do setek po wyjęciu. Nie połamie się przy wyciąganiu.

Jak to zrobić. Robiliście kiedyś coś podobnego ? Macie w głowie jakieś tworzywa które się nadadzą do tego procesu ?

pozdrawiam



Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 368
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#2

Post napisał: oskaeg » 04 lip 2019, 15:48

Coś takiego robi się nawet na dużych produkcjach, aby np zmierzyć kąty wewnętrzne.


Lenta
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 04 lip 2019, 18:43

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#3

Post napisał: Lenta » 04 lip 2019, 18:46

Sprawdź materiał o nazwie Plastiform. Kiedyś ściągnąłem w ten sposób wymiar otworu w formie I bylo całkiem ok.


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 705
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#4

Post napisał: piromarek » 04 lip 2019, 20:15

Hej.
W międzyczasie rozmawiałem z firmą Kauposil, tam na telefon zaproponowano mi jeszcze między innymi tzw. Gips formierski akrylowy acrylicone.
Oni handlują generalnie żywicami, bo kiedyś do modelarstwa, też coś tam u nich znalazłem.
Dlatego tam zadzwoniłem, bo nikt mi do głowy nie wpadł.
Ale pewnie na rynku jeszcze kogoś znajdę. To tak na szybko.

Powiedzmy, że ten system jet w miarę tani. Reszta żywic to już tak średnio. Powiem nawet, że niektóre dosyć drogie.
Ale nie wiem może takie są ceny dla specjalistycznych żywic.

Podobno ten system gipsu ma bardzo mały , człowiek mówił że zerowy, skurcz.
Używaliście ?

No i wyraził się że nazwa gips jest tu niefortunna, bo nie używa sie wody tylko polimer i coś tam. Może wypełniacz ? Muszę doczytać.
Dla mnie ważne bo nie wywoła korozji na moich formach.
Mały test ze zwykłym gipsem na starj formie to porażka. Korozja, skurcz, przywieranie, kłopot z oddzieleniem. No błąd. Dobrze że stare gniazdo.
Tyle że w odróżnieniu do silikonu , będę musiał jakiś rozdzielacz jeszcze kupić . Może woskowy ?

pozdrawiam


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 705
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#5

Post napisał: piromarek » 24 lip 2019, 07:13

Kupiłem ten acrylicone.
Na próbę ze 2 kilogramy i wosk.
No tanie to nie jest - 160 coś.

Nawoskowałem stalowe gniazdo. Wosk ma jakąś objętość ale wysycha. Wypolerowałem i jeszcze raz.
Jak to ja, nie wiem czy potrzebnie, bo mi się wydało mało śliskie, popryskałem i przetarłem silikonem dodatkowo. :-)

Ten gips to dwa komponenty. Proszek i polimer 2:1 wagowo.
Ważysz obydwa osobno , wsypujesz do płynu i mieszasz. Nie ma pośpiechu.
Można do próżni, ja nie miałem.
Dosyć lejne to jest.Godzinę tężeje i można wyjmować. Ja poczekałem aż całkiem ostygnie.
Na szczęście gniazdo przelotowe to prasą wypchnąłem .
Jestem zadowolony bo jakiegoś skurczu żeby się zluzował z formy nie dostrzegłem.
Potem na skaner i pomiar. No mi to pasuje. A i na półce mam odcisk dowód pomiaru.

pzdr


mineque
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 168
Rejestracja: 12 wrz 2010, 01:59
Lokalizacja: Południe

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#6

Post napisał: mineque » 24 lip 2019, 14:02

Możesz wrzucić zdjęcia odlewu jaka struktura wychodzi.


Autor tematu
piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 705
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: zdejmowanie odcisku - zachowanie wymiarów

#7

Post napisał: piromarek » 24 lip 2019, 17:54

ok.
ale telefon

Dodane 2 godziny 53 minuty 32 sekundy:
To jest resztka jaka została w kubku do piwa z mieszania zaprawy.

Pokolorowane trochę pisakiem niezmywalnym.

Trochę słabo widać, ale powierzchnia od kubeczka jest po prostu gładka i świecąca.
Da się skrobać nożem.
Wszystkie literki się odbiły od kubka.
Załączniki
IMG06705-20190724-1458.jpg
IMG06704-20190724-1458.jpg
IMG06702-20190724-1454.jpg
IMG06700-20190724-1453.jpg
IMG06699-20190724-1452.jpg
IMG06698-20190724-1452.jpg
IMG06697-20190724-1452.jpg

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wytwarzanie Form”