Ząbek, schodek w miejscu startu cięcia

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
p4m4
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 20
Rejestracja: 12 lip 2014, 13:29
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ząbek, schodek w miejscu startu cięcia

#1

Post napisał: p4m4 » 05 cze 2017, 21:13

Witam.
Jakiś czas temu zbudowałem swojego drewniaka i maszyna pracuje w sumie bez zarzutu,
poza jednym mankamentem. Mianowicie widać ząbek, schodek w miejscu startu cięcia. Co jest tego przyczyną? Sztywność osi Z?

Obrazek

Obrazek



Tagi:


FTW
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 589
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

#2

Post napisał: FTW » 06 cze 2017, 07:03

Zwiększ promienie łuku na dojeździe i odjeździe


Autor tematu
p4m4
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 20
Rejestracja: 12 lip 2014, 13:29
Lokalizacja: Bydgoszcz

#3

Post napisał: p4m4 » 06 cze 2017, 08:12

Co to znaczy?


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2424
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

#4

Post napisał: Steryd » 06 cze 2017, 10:01

jak używasz korekcji, to musisz przejechać początek konturu.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
p4m4
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 20
Rejestracja: 12 lip 2014, 13:29
Lokalizacja: Bydgoszcz

#5

Post napisał: p4m4 » 07 cze 2017, 06:41

Jakiej znowu korekcji? Nie wiem o czym mówicie. Jestem laikiem samoukiem.
Generuję sobie GCode z DXF w SheetCam'ie , wgrywam do Macha i to wszystko.
Nie mam żadnych problemów z wycinaniem poza tym ząbkiem i nie ważne jaki kształt wicinam. Ząbek pojawia się zawsze w miejscu startu linii cięcia.
Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć dlaczego tak się dzieje ale tak najprościej jak się da? :)


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2327
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#6

Post napisał: kubus838 » 07 cze 2017, 09:11

Witam

Wreszcie napisałeś najważniejsze informacje. Ja na początek bym sprawdził sam projekt - czy czasem w nim nie ma tego ząbka. A później poszukałbym w samym Machu. Jeżeli nie znasz dobrze Macha popytaj w zakładce do tego programu.

robert


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2424
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

#7

Post napisał: Steryd » 07 cze 2017, 12:02

sprawdź też, czy nie masz tam w kodzie g41 /42.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
p4m4
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 20
Rejestracja: 12 lip 2014, 13:29
Lokalizacja: Bydgoszcz

#8

Post napisał: p4m4 » 16 cze 2017, 20:31

W projekcie na pewno błędu nie ma. Problem pojawia się w każdym wycinanym detalu, myślę że kwestia jakiegoś ustawienia.
Przyznam, że wcześniej nie było mi znane nawet zagadnienie "kompensacji narzędzia". Średnicę narzędzia wybieram w SheetCamie i to tyle.
W kodzie też nie mam G41/G42. Wklejam fragment przykładowego GCodu wygenerowanego w SheetCamie. Jeśli nikt nie pomoże to wedle zaleceń zakładam temat w dziale Mach3.

Kod: Zaznacz cały

N0000 (Filename: projekt Adas.tap)
N0010 (Post processor: Mach3.scpost)
N0020 (Date:2017-06-16 Time:18:03:07)
N0030 G21 (Units: Metric)
N0040 G40 G90 G91.1
N0050 F1
N0060 (Part: projekt Adas)
N0070 (Operation: Wewnątrz, litery male, T1: Mill/router, 1,5 mm średnica, 8 mm Deep)
N0080 S1000 (Mill/router, 1,5 mm średnica)
N0090 T1 M06  G43 H1
N0100 G00 Z4.0000
N0110 S1000 M03
N0120 X329.0704 Y222.5144
N0130 Z0.5000
N0140 G01 Z-4.000 F200
N0150 X328.6587 Y222.5542 F800
N0160 X328.3609 Y222.6110
N0170 X328.1298 Y222.6815
N0180 X327.9413 Y222.7656
N0190 G02 X327.3897 Y223.6915 Z-4.0000 I0.5843 J0.9754 F800.0
N0200 G01 X327.3874 Y223.7256 Z-4.000 F800
N0210 X327.3767 Y223.8452
N0220 X327.4337 Y224.1856
N0230 X327.5077 Y224.4730
N0240 X327.5922 Y224.6963
N0250 X327.6990 Y224.8985
N0260 X327.8431 Y225.1073
N0270 X328.0569 Y225.3609
N0280 X328.3407 Y225.6562
N0290 G02 X333.7407 Y227.9438 Z-4.0000 I5.6231 J-5.7564 F800.0
N0300 G01 X333.7671 Y227.9449 Z-4.000 F800
Pojawił się kolejny problem przy wycinaniu elementów na dwa przejścia. Mianowicie, przy wycinaniu detalu w MDF 8mm na dwa przejścia po 4mm, na wysokości 4mm pozostaje ślad, który trzeba piłować pilnikiem. Dziwne jest to, że ślad jest tylko na krawędziach ciętych w dół stołu, przy cięciu w górę jest idealnie.
Obrazek


FTW
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 589
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

#9

Post napisał: FTW » 17 cze 2017, 14:12

Wygląda na nieprostopadle ustawione wrzeciono w jednym kierunku

Awatar użytkownika

witox4
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 146
Rejestracja: 26 kwie 2012, 14:59
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#10

Post napisał: witox4 » 10 wrz 2017, 11:05

Rysa od luzu albo zły kont freza. Problem1 to brak gładkiego wejście, frez nie może wjesc w miejscu gdzie zaczyna. Musi wejść obok i dojechać po łuku do miejsca tartu żeby w w miejscu gdzie masz ząb on nie wchodzić i zaczynał tylko już wjechał na zatrzymania.
Aby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu - Edison
:-)
BUDOWA FREZARKI - Raptor 800x400x250

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”