Wysoka temeratura rezystorów
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Prąd wyjdzie wtedy 2,1A - układ będzie się grzał, a rezystory jeszcze bardziej niż poprzednio (1,7W mocy traconej). Pamiętaj o dobrym chłodzeniu (jakiś wentylator by się przydał). Przekraczasz też maksymalny prąd silników, jak się będą grzać mocno już na starcie, to też musisz je jakość chłodzić, bo długo nie pociągną. Jak się nie popalą (raczej nie powinny) to temperatura je wykończy. Nie można przekraczać 80st.C . Wyciśniesz w takim układzie więcej, a przy dobrym chłodzeniu da się "podkręcić" nawet silnik.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
Rezystory oczywiście mogą się grzać.
Co znaczy szybkie obroty?
5obr/s (300/min), czy więcej?
Wiele silników gwałtownie traci moment obrotowy
wraz ze wzrostem prędkości obrotowej.
Polecam analizę odpowiednich wykresów z not katalogowych.
Silniki krokowe "lubią" mieć obciążenie na wale,
np. koło zamachowe (wygładza rezonanse).
Układy IMT901/TA8435 są stosunkowo wrażliwe. Niestety.
Podobno są tam jakieś wewn. zabezpieczenia,
ale sam doświadczyłem siwego dymu i smrodu.
Uszkodzone też potrafią trochę "pracować".
Co znaczy szybkie obroty?
5obr/s (300/min), czy więcej?
Wiele silników gwałtownie traci moment obrotowy
wraz ze wzrostem prędkości obrotowej.
Polecam analizę odpowiednich wykresów z not katalogowych.
Silniki krokowe "lubią" mieć obciążenie na wale,
np. koło zamachowe (wygładza rezonanse).
Układy IMT901/TA8435 są stosunkowo wrażliwe. Niestety.
Podobno są tam jakieś wewn. zabezpieczenia,
ale sam doświadczyłem siwego dymu i smrodu.
Uszkodzone też potrafią trochę "pracować".
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Proszę poczytać o ustawianiu prądu fazowego. Polecam lekturę sterownika np. M542. Jest spora różnica między amplitudą a wartością średnią (skuteczną).ezbig pisze:Prąd wyjdzie wtedy 2,1A - układ będzie się grzał
Kolego misiaa28 - amperomierz podaje prawidłową wartość prądu.
Proszę podać napięcie zasilania i napięcie nominalne silnika, wówczas obliczę prąd pobierany z zasilacza.
Jeśli chodzi o konfigurację uzwojeń silnika, proszę połączyć na połowę fazy, czyli środek i początek (albo koniec). Silnika unipolarnego nie należy włączać na pełną fazę, bo wtedy robi się "słabawy" na obrotach.
Oporniki mają się grzać.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 21
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 18:45
- Lokalizacja: Kalisz
Witam
Właśnie kupiłem drugie trafo na 12V po wyprostowaniu dwóch po 12V dało mi to 34V nie za dużo na ten układ ?
Jakie muszą być minimalne wartości kondensatorów na 34V 12A ? czy 10000uF 35V starczy bo taki przy pojedynczym zasilaczu na 12V.
Nie mam pojęcia jakie zasilanie potrzebują e silniki wiem tylko że 1.9A MInebea 23KM-K245-P1V
Właśnie kupiłem drugie trafo na 12V po wyprostowaniu dwóch po 12V dało mi to 34V nie za dużo na ten układ ?
Jakie muszą być minimalne wartości kondensatorów na 34V 12A ? czy 10000uF 35V starczy bo taki przy pojedynczym zasilaczu na 12V.
Nie mam pojęcia jakie zasilanie potrzebują e silniki wiem tylko że 1.9A MInebea 23KM-K245-P1V
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Leoo proponuję poczytać notę układu o którym mowa. Wytrzymuje on 2,5A (peek) więc przy 2,1A będzie się mocno nagrzewał. Ten układ już przy 1,5A dobrze ociepla atmosferę. Nie obrażę się za to o wartości skutecznej, bo przecież nie musisz znać mojego zawoduLeoo pisze:Proszę poczytać o ustawianiu prądu fazowego. Polecam lekturę sterownika np. M542. Jest spora różnica między amplitudą a wartością średnią (skuteczną).ezbig pisze:Prąd wyjdzie wtedy 2,1A - układ będzie się grzał
Kolego misiaa28 - amperomierz podaje prawidłową wartość prądu.
Proszę podać napięcie zasilania i napięcie nominalne silnika, wówczas obliczę prąd pobierany z zasilacza.
Jeśli chodzi o konfigurację uzwojeń silnika, proszę połączyć na połowę fazy, czyli środek i początek (albo koniec). Silnika unipolarnego nie należy włączać na pełną fazę, bo wtedy robi się "słabawy" na obrotach.
Oporniki mają się grzać.

Amperomierz prawidłowo mierzy wartość skuteczną, a obliczenia opornika robi się dla ograniczenia prądowego (czyli amplitudy). Autor podłącza amperomierz i dziwi się, że prąd nie osiąga wartości ustalonej rezystorem (dopatrując się w tym nieprawidłowości), a zwykły amperomierz mu tego przecież nie pokaże. Dlatego chyba jednak zgodzisz się ze mną, w tej kwestii.
Ciekawi mnie tylko jedno, jak chcesz Leoo obliczyć prąd pobierany z zasilacza nie znając przebiegu sygnału sterującego (chyba że zrobisz tu konkretne założenie).
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Konkretnie - silnik jest zatrzymany i pracuje w mikrokroku a jego napięcie nominalne przyjmę 3,5V/1,9A. Oporność fazowa wyniesie 1,84Ohm.ezbig pisze:Ciekawi mnie tylko jedno, jak chcesz Leoo obliczyć prąd pobierany z zasilacza nie znając przebiegu sygnału sterującego (chyba że zrobisz tu konkretne założenie).
W zależności od położenia wału względem pełnego kroku, obie fazy silnika pobierają od 1,5A do 2,1A. Uwzględniając napięcie nominalne (oporność fazową) otrzymujemy moc 4,14W do 8,11W. Przy napięciu zasilania 16,7V prąd po stronie zasilacza będzie zawierał się w przedziale 0,31A do 0,61A z uwzględnieniem 80% sprawności przetwarzania energii.
Jeśli napięcie zasilania zwiększymy do 30V prądy odpowiednio spadną tj. 0,17A i 0,34A.
Jeszcze raz podkreślam, że w obu przypadkach prąd fazowy silnika jest zgodny z nastawą i wynosi 1,5A wartości skutecznej (2,11A amplitudy).