Wosk odlewniczy i 'plaster'

Dyskusje dotyczące odlewania.

tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1193
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Wosk odlewniczy i 'plaster'

#11

Post napisał: tomcat65 » 08 gru 2019, 15:26

Jako zawodowy technik dentystyczny na co dzień odlewający stale ( 1300 - 1500 st topnienia ), sporadycznie złoto lub srebropallady - a wszystko to zaliczane do odlewów precyzyjnych, powiem jedno - w gipsie się nie odlewa. Powyżej 250 st C gips traci wodę krystalizacyjną i jest kruchy. Bardzo. Do odlewania w takich temp. stosuje się masy odlewnicze - gotowe mieszanki. Do kupienia w odpowiednich sklepach. I raczej wybrałbym masy na "korony i mosty" a nie na szkielety. Są o wiele bardziej drobnoziarniste, więc dokładniejsze. Najczęściej w paczkach po 150-160g - zależnie od producenta.
Woski odlewnicze cechują się jednym - spalają się bezpopiołowo - czysty odlew. Są do modelowania ręcznego i do obróbki maszynowej, w tym frezowania. Tak, w technice dentystycznej też się frezuje :) . nawet woski. Taki wosk daje wióry, nie klei się i nie zapycha freza. Dobrze jest chłodzić powietrzem, przy okazji wydmuchując wióry. Do kupienia jak powyżej.
I jeszcze korzyść z użycia mas odlewniczych - masy te w trakcie wiązania ekspandują, co w efekcie niweluje skurcz metalu po wystygnięciu.
Samo wygrzewanie w piecu elektrycznym trwa 1,5 - 2 h. Zależnie od wielkości formy trzeba lekko wydłużyć - im większa, tym dłużej oczywiście.



Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3966
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Wosk odlewniczy i 'plaster'

#12

Post napisał: tuxcnc » 09 gru 2019, 05:59

Jest rzeczą oczywistą, ze po to się robi specjalne mieszanki, żeby były lepsze.
Niestety cena potrafi skutecznie odstraszyć.
Natomiast niepowodzenia związane z laniem w czysty gips biorą się z nieprzestrzegania technologii, czyli albo nie wygrzania formy w ogóle, albo wygrzania poniżej temperatury przemian fazowych, albo zbyt szybkiego podnoszenia temperatury podczas wygrzewania, albo wystudzenia formy przed zalaniem metalem. W przypadku nie wygrzania formy w ogóle, gips wydziela parę wodną po zalaniu metalem, w pozostałych przypadkach forma po prostu pęka.
Kiedyś, bardzo dawno temu, odlewałem zarówno aluminium jak i mosiądz w gipsowe formy dzielone, w ogóle nie wygrzewane. Zasada była taka, że za pierwszym zalaniem odlew przypominał gąbkę i nadawał się do wyrzucenia, ale forma wytrzymywała jeszcze kilka zalań i wtedy już odlew był w miarę poprawny.
Oczywiście przy traconym modelu mamy tylko jedno zalanie, więc nietrudno dojść do wniosku, że się w ogóle nie da.
Da się, tylko łatwo nie jest.

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1150
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wosk odlewniczy i 'plaster'

#13

Post napisał: TOP67 » 09 gru 2019, 07:18

Bardzo drobny piasek kwarcowy kupisz jako wypełniacz do żywic odlewniczych

https://www.modelarnia24.pl/wypelniacze ... 3-1kg.html


Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 317
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wosk odlewniczy i 'plaster'

#14

Post napisał: bogus105 » 20 maja 2020, 22:38

czyli ta mączka kwarcowa będzie się nadawała jako składnik obsypki?
https://www.modelarnia24.pl/wypelniacze ... 3-1kg.html

widzę, że mają od razu silikon formierski:
https://www.modelarnia24.pl/silikon-do- ... r-50g.html

który wosk na pozytywy polecacie?

W sprawie BHP: jestem świadomy niebezpieczeństw i jak się bawię w eksperymenty to musi być bezpiecznie. Dlatego na przykład zamiast napalony uruchomić lokomotywę, którą kupiłem (model) to ją rozwaliłem i wyciągnąłem boiler, wyczyściłem go, urwałem kilka gwintów - nie żeby specjalnie, ale zakamienione były i czas je nadgryzł - może i dobrze, bo chcę wykonać nowe elementy z brązu oraz komplet korków do zrobienia próby szczelności i próby ciśnieniowej. Niestety gwinty są egzotyczne i muszę wszystko sprowadzać z anglii. Chyba, że wiecie gdzie mogę kupić narzynki i gwintowniki ME1/4x40 i inne rozmiary w tym typie? To zarys Whitwortha, a ME jest od Model Engineering. Używane tylko w świecie modelarzy i głównie w UK. W PL nie znalazłem sklepu, który oferuje takie.

Mam "sporo" złomu z brązu B101 i RG7 oraz kilka tygli grafitowych, boraks, ciuchy hutnicze, palnik. Teraz czas na eksperymenty i naukę:)

Dodane 25 minuty 48 sekundy:
znalazłem takie coś: masa gipsowa odlewnicza:
https://nowa.e-pat.pl/masa-prima-cast

Czy to nie jest właśnie to co jest potrzebne do zrobienia skorupy wokół modelu woskowego?

Mają też wosk:
https://nowa.e-pat.pl/wosk-odlewniczy

tylko który będzie ok?

i nawet brąz odlewniczy w granulkach:
https://nowa.e-pat.pl/braz-odlewniczy
ale tani nie jest i nie wiadomo co to za brąz

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”