Wiertarko-frezarka Bernardo KF25D vario -problem z silnikiem

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
metal-p
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 18 lis 2016, 20:40
Lokalizacja: Limanowa

Wiertarko-frezarka Bernardo KF25D vario -problem z silnikiem

#1

Post napisał: metal-p » 18 lis 2016, 20:46

Witam,
silnik u owej maszyny padł, pytanie czy mozna zastapic o innym bo nie idzie go dokupic? silnik typu 95zyt03 DC 180V.
Moze ktos mal podobny probem?



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 18 lis 2016, 22:30

Kolego na dalekowschodnim czy amerykańskim rynku dostaniesz,
http://czsjywxdjc.maijichuang.net/userc ... 0311561044
http://www.china.cn/weixingdiandongji/3661613243.html
w Europie to raczej mało realne.
Silnik daj do przewinięcia.
A jesteś pewien, że to nie wina szczotek? U mnie przegrzał się drut wchodzący w węglową szczotkę, i musiałem dorobić nowe z nieco większych zakupionych w sklepie.
Jeśli jesteś pewien, że to jednak nie szczotki to sprawdź jeszcze regulator obrotów, bo być może że przy okazji awarii silnika i on poleciał, (najczęściej któryś z półprzewodników stopnia mocy) i po założeniu sprawnego silnika może go uszkodzić
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
podaj kod sterownika, to może znajdę schemat, jeśli jest taki jak na zdjęciu (JYMC-220A-I, Rated: 6.0A DC) to w załączniku..
Kiedyś szukałem innego zamiennika do tego 600W 180VDC silnika, i znalazłem Baldor DC Motor, ale cena taka, że bardziej opłaca się dać falownik i silnik 3F do niego(zwłaszcza używane)

http://www.kbelectronics.com/Variable_S ... assis.html
Załączniki
Schemat regulatora frezarki kbic - manual1.pdf
Regulator silnika 600W DC frezarki
(1.29 MiB) Pobrany 249 razy
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
metal-p
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 18 lis 2016, 20:40
Lokalizacja: Limanowa

#3

Post napisał: metal-p » 19 lis 2016, 13:57

Zaczelo sie od zbyt szybko zuzywajacych sie i palacych szczotek, po kilku tygodniach silnik stracil na obrotach a szczotki zaczely iskrzyc, w koncu stanal. Jakie sa objawy uszkodzoneo regulatora obrotow?


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

#4

Post napisał: rdarek » 19 lis 2016, 14:20

metal-p pisze:......, po kilku tygodniach silnik stracil na obrotach a szczotki zaczely iskrzyc, w koncu stanal.
Tłumaczono mi zawsze, (co się wielokrotnie sprawdzało najczęściej w elektronarzędziach), że "iskrzące" szczotki to objaw uszkodzenia uzwojeń wirnika. Jak możesz to obejrzyj wirnik czy przypadkiem nie jest przypalone któreś uzwojenie.


Autor tematu
metal-p
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 18 lis 2016, 20:40
Lokalizacja: Limanowa

#5

Post napisał: metal-p » 19 lis 2016, 20:41

A jak wygladala by sprawa zamiany silnika z DC na AC? Przerabiał ktoś ten temat? Co było by potrzebne i jaki koszt?

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#6

Post napisał: ALZ » 19 lis 2016, 21:19

Szkoda kombinować. Te silniki są trudne do zabicia i miałeś pecha że trafiłeś na świerzba. Daj przezwoić, wymienia ci komutator i będzie lepszy jak nówka. Pewnie, że lepszy byłby silnik indukcyjny + falownik, ale trudno znaleźć coś małego.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#7

Post napisał: Areo84 » 20 lis 2016, 17:04

rdarek pisze:Tłumaczono mi zawsze, (co się wielokrotnie sprawdzało najczęściej w elektronarzędziach), że "iskrzące" szczotki to objaw uszkodzenia uzwojeń wirnika. Jak możesz to obejrzyj wirnik czy przypadkiem nie jest przypalone któreś uzwojenie.
Niekiedy za silnie iskrzenie szczotek, i grzanie silnika odpowiada zła współpraca na styku szczotka-komutator.
Parę razy miałem tak że po komutatorze ciągnął się już tak jakby łuk i wirnik mocno się grzał, maszyna nie miała mocy. Myślałem że gdzieś zwarcie w uzwojeniu i wirnik już do wymiany/ przewinięcia , ale po sprawdzeniu okazał się dobry. Wszystkiemu winne było bicie na komutatorze o wydawałoby się jeszcze ładnej powierzchni, bez bruzd. Po jego przetoczeniu i dokładnym oczyszczeniu rowków jak ręką odjął.
Od tamtej pory zwracam uwagę na iskrzenie szczotek . O ile jest dostęp to przy zachowaniu ostrożności można wyrównywać też pumeksem bez wyciągania wirnika.
Oprócz złej powierzchni komutatora problem ten pojawia się nieraz z winy szczotko-trzymaczy, elementów dociskowych, sprężyn ,ale i mocno zużytych łożysk.
A zbyt duże iskrzenie może doprowadzić do krótkiego spięcia w wirniku, i awarię silnika który często jeszcze mógłby chodzić latami.
Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza jeśli silnik już trochę wychodził.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#8

Post napisał: RomanJ4 » 20 lis 2016, 21:24

Areo84 pisze:rdarek napisał/a:
Tłumaczono mi zawsze, (co się wielokrotnie sprawdzało najczęściej w elektronarzędziach), że "iskrzące" szczotki to objaw uszkodzenia uzwojeń wirnika. Jak możesz to obejrzyj wirnik czy przypadkiem nie jest przypalone któreś uzwojenie.


Niekiedy za silnie iskrzenie szczotek, i grzanie silnika odpowiada zła współpraca na styku szczotka-komutator.
Parę razy miałem tak że po komutatorze ciągnął się już tak jakby łuk i wirnik mocno się grzał, maszyna nie miała mocy. Myślałem że gdzieś zwarcie w uzwojeniu i wirnik już do wymiany/ przewinięcia , ale po sprawdzeniu okazał się dobry. Wszystkiemu winne było bicie na komutatorze o wydawałoby się jeszcze ładnej powierzchni, bez bruzd. Po jego przetoczeniu i dokładnym oczyszczeniu rowków jak ręką odjął.
Od tamtej pory zwracam uwagę na iskrzenie szczotek . O ile jest dostęp to przy zachowaniu ostrożności można wyrównywać też pumeksem bez wyciągania wirnika.
Oprócz złej powierzchni komutatora problem ten pojawia się nieraz z winy szczotko-trzymaczy, elementów dociskowych, sprężyn ,ale i mocno zużytych łożysk.
A zbyt duże iskrzenie może doprowadzić do krótkiego spięcia w wirniku, i awarię silnika który często jeszcze mógłby chodzić latami.
Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza jeśli silnik już trochę wychodził.
wystarczy zajrzeć do pierwszego lepszego odkurzacza, by na komutatorze zobaczyć "kitę" ognia która praktycznie bytnio nie szkodzi silnikowi, ale to przy powietrzu jako środowisku komutacji normalne. Choć jego ograniczenie jest jak najbardziej pożądane. Po prostu nie każde iskrzenie jest skutkiem awarii, a często zjawiskiem jak najbardziej normalnym dla danego silnika, bo przy nastu czy dziesięciu tysiącach obrotów łuk elektryczny między szczotką a komutatorem w powietrzu się rozciąga.
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#9

Post napisał: ALZ » 20 lis 2016, 21:34

Pozostaje jeszcze inna sprawa - szczotki. Akurat tutaj rozmiar to nie wszystko :mrgreen: Ważny jest też materiał z którego zostały szczotki wykonane bo w zależności od prądu, obrotów, temperatury i materiału z jakiego jest wykonany komutator. W związku z tym trudno poprawić producenta, albo wybierać przypadkowe szczotki tylko wg. rozmiaru. Skutkiem nieodpowiednich szczotek jest min. zwiększone iskrzenie, zapychanie rowków komutatora lub wytarcie. We wszystkich przypadkach kończy sie to źle.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#10

Post napisał: RomanJ4 » 20 lis 2016, 22:46

Każda szanująca się firma chce dostarczyć dobry bezproblemowy wyrób... trzeba tylko rozróżnić producenta od handlowca(co nie zawsze równa się najtańszemu lichemu wyrobowi)..
http://www.elgraf.eu/
http://www.elektrocarbon.pl/oferta/szczotki/
http://www.elektro-czesci.com.pl/dewalt,41.html
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”