Spawanie blachy samochodowej

Spawalnictwo i obróbka cieplna

michelson
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 17
Rejestracja: 15 mar 2013, 22:00
Lokalizacja: kuj-pom

#11

Post napisał: michelson » 07 maja 2013, 21:33

Karoseria w samochodzie jest cynowana
Przepraszam, ale chyba coś Ci się pomyliło. Przecież blacha jest cynkowana, a nie cynowana.



Tagi:

Awatar użytkownika

Vagabundo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 106
Rejestracja: 29 sty 2013, 16:43
Lokalizacja: szukam jakiegoś nowego w 2018

#12

Post napisał: Vagabundo » 07 maja 2013, 22:16

...
Ostatnio zmieniony 13 maja 2013, 12:36 przez Vagabundo, łącznie zmieniany 1 raz.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#13

Post napisał: InzSpawalnik » 09 maja 2013, 11:01

prezesAdammm pisze: Karoseria w samochodzie jest cynkowana, ocynk po nie to samo... karoserię bym spawał punkcikami, a parametry ustawił w mniej widocznym miejscu lub na jakimś kawałku złomu... co do ocynku albo bym zeszlifował go lub podkręciłbym parametry aby go przepalić. ..
To ja poprosze o wytlumaczenie jaka jest roznica miedzy Ocynkowaniem a Ocynkiem bo szczerze mowiac cos mi tu nie pasuje....


wladca-swiata
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 349
Rejestracja: 08 lut 2007, 15:07
Lokalizacja: Łódź

#14

Post napisał: wladca-swiata » 15 maja 2013, 19:58

Podłączę się do tematu.

Chciałbym w moim niegdyś pięknym aucie zrobić kilka poprawek blacharskich. Dysponuję migomatem inwerterowym (śmiga aż miło) firmy jakiejś tam ;). Na chwilę obecną pracuję na CO2 i zwykłym drucie. Ponieważ zakładany zakres prac będzie również uwzględniał wymianę progów (choć można by je było naprawić) wymyśliłem sobie, żeby robić to drutem nierdzewnym w osłonie argonu. Zakładam, że dzięki temu ewentualna korozja będzie postępować wolniej (choć ma to być solidnie zabezpieczone). Nie pytam się o rachunek ekonomiczny, czy logikę takiego działania (pytania w stylu "czy będę nim jeździł 20 lat?" sobie odpuśćcie) poprostu mam to zrobić dla siebie najlepiej jak potrafię. Czy poprawnie zakładam, że takie spoiny będą bardziej odporne na korozję? Czy takim drutem da się normalnie spawać blachę karoseryjną? Czy wytrzymałośc spoiny będzie wystarczająca?


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#15

Post napisał: lukadyop » 15 maja 2013, 21:22

Jak pospawasz drutem nierdzewnym to miejsca spoin jak i w około skorodują tak samo lub nawet szybciej.


wladca-swiata
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 349
Rejestracja: 08 lut 2007, 15:07
Lokalizacja: Łódź

#16

Post napisał: wladca-swiata » 15 maja 2013, 23:03

a czemu "...lub nawet szybciej"?


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#17

Post napisał: lukadyop » 16 maja 2013, 20:12

Pomieszani stali ze stalą nierdzewną, wywołuje połączenie nieznanego typu, są specjalne druty do połączenia stali rużno imiennych. np gatunek drutu 309


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#18

Post napisał: acetylenek » 16 maja 2013, 21:36

Dlatego że

http://pl.wikipedia.org/wiki/Stal_nierdzewna

"
Nierdzewność uzyskuje się poprzez wprowadzenie do stali odpowiednich dodatków stopowych. W przypadku stali chromowej nierdzewnej jest to chrom, a amerykańska norma AISI określa jego minimalną zawartość na 11%."

W związku z tym chrom zostanie rozcieńczony stalą "zwykłą" i zostanie obniżona jego zawartość w spoinie a co za tym idzie będzie to już stal "rdzewna".

Po drugie zostanie utworzone ogniwo bo mamy różny skład stali blisko siebie połączone galwanicznie.
Co jeszcze pogarsza sprawę to zawartość węgla w "zwykłej" stali
"Również tytan stał się stabilizatorem stali odpornych na korozję nie dopuszczając do "kradzieży"chromu przez węgiel.

Nowoczesne huty stosują do produkcji stali nierdzewnych i kwasoodpornych (austenitycznych) metody wypalania węgla w tlenie w procesie poza piecowej obróbki i rafinację jej w kadziowych piecach próżniowych, co umożliwia obniżenie zawartości węgla poniżej 0,02 proc. W takich stalach problem procesów wydzieleniowych po prostu nie istnieje i tytan okazuje się niepotrzebny."
Spawając nierdzewnym drutem zwykłą stal dostarczamy jej węgiel który jest niepożądany.

Nawet pył ze szlifowania stali czarnej po pozostawieniu go na nierdzewnej powoduje jej rdzewienie.


wladca-swiata
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 349
Rejestracja: 08 lut 2007, 15:07
Lokalizacja: Łódź

#19

Post napisał: wladca-swiata » 16 maja 2013, 21:57

Dzięki za podpowiedzi, ale ja nie twierdzę, że uzyskam połączenia całkowicie odporne na korozję. Chodzi mi tylko o opóźnienie nieuniknionego.


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#20

Post napisał: acetylenek » 16 maja 2013, 22:25

Ja twierdzę że uzyskasz efekt gorszy a nie lepszy spawając stal czarną drutem nierdzewnym jeśli chodzi o odporność na korozję.

Tutaj jest pdf o kontakcie stali nierdzewnej z innymi metalami

Na stronie 6 jest tabela szereg napięciowy metali co prawda w wodzie morskiej ale stężenie chlorków u nas na drogach zimą myślę że może być nawet wyższe.
Z tabeli łatwo odczytać że takie połączenie utworzy ogniwo które będzie w szybszym tempie korodować niż sama stal węglowa czy sama stal nierdzewna.

Na stronie 10 mamy - tabela 2:
stal węglowa stal nierdzewna prędkość korozji 0,47mm/rok.

Jeśli spaw będzie dobrze zabezpieczony anytkorozyjnie to nie ma elektrolitu co za tym idzie nie ma korozji galwanicznej ale w takich warunkach to stal czarna daje taki sam efekt. Jeśli gdzieś podejdzie odrobina wody w okolice spawu korozja będzie przyspieszona.

Czytając dalej można się dowiedzieć że aby wykorzystać w jednej konstrukcji stal węglową i nierdzewną należy je łączyć nieprzewodzącymi materiałami.
Np. nierdzewny układ wydechowy podwieszony na gumach.

Mam w ogródku profil ze stali węglowej częściowo zabezpieczony epoksydowym dwuskładnikowym podkładem antykorozyjnym, Po kilku sezonach leżenia w ogródku tam gdzie jest pomalowane nie ma korozji - polecam. Problem jest oczywiście z malowaniem zamkniętych przestrzeni.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”