Co myślicie o takim rozwiązaniu napędu bramy we frezarce, żeby zamiast jednej centralnie umieszczonej śruby napędowej (zazwyczaj pod stołem) dać dwie równolegle listwy zębate umieszczone obok prowadnic?
Napęd wówczas mógłby być realizowany za pomocą silnika krokowego z podwójną osią umieszczonego w bramie.
Czy listwy zębate zamiast śruby napędowej mają sens?
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 792
- Rejestracja: 04 lut 2008, 20:26
- Lokalizacja: Rzeszów
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 6354
- Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
- Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka
Re: Czy listwy zębate zamiast śruby napędowej mają sens?
Wiele maszyn jest tak skonstruowanych, z tym ze zazwyczaj maja dwacrooveck pisze:...
Napęd wówczas mógłby być realizowany za pomocą silnika krokowego z podwójną osią umieszczonego w bramie.
silniki napedowe. Ale mozna tez oczywiscie polaczyc napedy walem...
q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Tu chyba bardziej chodzi o dokładność pozycjonowania czyli od mechanicznej strony patrząc o luzy międzyzębne koło-listwa. Nawet w wykonaniu skośnozebowym.
Jednym ze sposobów to koło z rozsuwanymi zębami. czyli koło złożone z dwóch takich samych na jednej osi, które są przestawiane (rozpierane) względem siebie sprężyną, a jako że ich zęby wchodzą we wręby w listwie, to tym samym przesunięcie ich zarysów kasuje luz.
od siły sprężyny zależy dokładność kasowania.
Inne rozwiązanie to rozpieranie przez włożenie sprężyn/y w łukowate okienka wykonane w obu kołach, podobnie jak w tłumikach drgań tarczek sprzęgłowych

Jednym ze sposobów to koło z rozsuwanymi zębami. czyli koło złożone z dwóch takich samych na jednej osi, które są przestawiane (rozpierane) względem siebie sprężyną, a jako że ich zęby wchodzą we wręby w listwie, to tym samym przesunięcie ich zarysów kasuje luz.



od siły sprężyny zależy dokładność kasowania.
Inne rozwiązanie to rozpieranie przez włożenie sprężyn/y w łukowate okienka wykonane w obu kołach, podobnie jak w tłumikach drgań tarczek sprzęgłowych
pozdrawiam,
Roman
Roman