dobór napięcia do silnika i odwrotnie.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 lut 2009, 11:43
- Lokalizacja: poznań
dobór napięcia do silnika i odwrotnie.
Witam
1. przeczytałem odnośnie doboru napięcia zasilania do silnika dokładnie to:
https://www.cnc.info.pl//files/jak_dobr ... za_168.pdf
Mam pytanie odnośnie tego pdf:
Dlaczego autor oblicza napięcie zasilania sterownika takim sposobem?
wartość napięcia silnika * 20 = napięcie zasilania?
proszę mi wyjaśnić bo nie rozumiem tego podejścia.
2. Mam silnik na napięcie 12V unipolarny 6 wyprowadzeń, podłączyłem jego dwie cewki szeregowo co powinno dać 24V jak rozumiem, a zasilam z zasilacza 35V i nic się na razie nie spaliło, silnik normalnie funkcjonuje dlaczego?
używam zrobionego przez siebie układu L297 i L298n który można zasilić do 45V
1. przeczytałem odnośnie doboru napięcia zasilania do silnika dokładnie to:
https://www.cnc.info.pl//files/jak_dobr ... za_168.pdf
Mam pytanie odnośnie tego pdf:
Dlaczego autor oblicza napięcie zasilania sterownika takim sposobem?
wartość napięcia silnika * 20 = napięcie zasilania?
proszę mi wyjaśnić bo nie rozumiem tego podejścia.
2. Mam silnik na napięcie 12V unipolarny 6 wyprowadzeń, podłączyłem jego dwie cewki szeregowo co powinno dać 24V jak rozumiem, a zasilam z zasilacza 35V i nic się na razie nie spaliło, silnik normalnie funkcjonuje dlaczego?
używam zrobionego przez siebie układu L297 i L298n który można zasilić do 45V
Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 208
- Rejestracja: 23 cze 2004, 09:44
- Lokalizacja: Gdansk
Moim zdaniem ten opis jest dosc ogolny - tj przeznaczony do wielu roznych ukladow sterowania i dla osob co srednio znaja sie na elektronice -od poprostu wskazowka.
Teoretycznie nie ma znaczenia jakie napiecie podasz na silnik - jezeli to napiecie nie przekroczy oczywiscie wytrzymalosci izolacji drutu w silniku.
Im wieksze napiecie zasilania silnika tym ma on wieksza moc ale przy prostych ukladach sterowania silnik zaczyna sie grzac rownie mocno - bo jak wiemy z prawa ohma I=U/R zaczyna przez niego plynac duzo wiekszy prad . Jezeli natomiast masz uklad ktory umozliwia regulacje pradu silnika to wartosc napiecia zasilania nie ma znaczenia bo raz usutawiajac prad np 2A na faze na silniku to sterownik ma sie martwic o to aby utrzymac ten prad a nie ty.
A jak wiemy prad jest leniwy i im wieksze napiecie zasilania tym szybciej on narasta - ergo silnik mozemy rozkrecic do wiekszych predkosci
Jedyne rozsadne ograniczenie stanowia tu drivery i ich maksymalne napiecie zasilania - ja mam silnik 1V 3Nm a zasilam go z 33V - bo moj sterownik na a3977 ma maksymalnie 35V napiecia zasilania.
Nic ci sie nie spalilo dlatego ze napiecie podane na silnik nie jest dla niego istotne - to prad ma dla tego silnika <i mozliwosci jego spalenia> wieksze znaczenie.
Teoretycznie nie ma znaczenia jakie napiecie podasz na silnik - jezeli to napiecie nie przekroczy oczywiscie wytrzymalosci izolacji drutu w silniku.
Im wieksze napiecie zasilania silnika tym ma on wieksza moc ale przy prostych ukladach sterowania silnik zaczyna sie grzac rownie mocno - bo jak wiemy z prawa ohma I=U/R zaczyna przez niego plynac duzo wiekszy prad . Jezeli natomiast masz uklad ktory umozliwia regulacje pradu silnika to wartosc napiecia zasilania nie ma znaczenia bo raz usutawiajac prad np 2A na faze na silniku to sterownik ma sie martwic o to aby utrzymac ten prad a nie ty.
A jak wiemy prad jest leniwy i im wieksze napiecie zasilania tym szybciej on narasta - ergo silnik mozemy rozkrecic do wiekszych predkosci
Jedyne rozsadne ograniczenie stanowia tu drivery i ich maksymalne napiecie zasilania - ja mam silnik 1V 3Nm a zasilam go z 33V - bo moj sterownik na a3977 ma maksymalnie 35V napiecia zasilania.
Nic ci sie nie spalilo dlatego ze napiecie podane na silnik nie jest dla niego istotne - to prad ma dla tego silnika <i mozliwosci jego spalenia> wieksze znaczenie.
"Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler."
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Jakie prędkości obrotowe (przejazdów) udało się uzyskać?vinstrol pisze:Mam silnik na napięcie 12V unipolarny 6 wyprowadzeń, podłączyłem jego dwie cewki szeregowo co powinno dać 24V jak rozumiem, a zasilam z zasilacza 35V i nic się na razie nie spaliło, silnik normalnie funkcjonuje dlaczego?
Jaką oporność ma uzwojenie fazowe i jaki jest prąd znamionowy?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 208
- Rejestracja: 23 cze 2004, 09:44
- Lokalizacja: Gdansk
ten silniczek ma bardzo mala moc - nie wiem do czego chcesz go wykorzystac ale jako naped do cnc odpadavinstrol pisze:uff to dobrze ze nic sie nie spali, dzięki Avatar
nie mierzyłem szybkości, opór to ok 50(ohm) na faze, czyli na dwóch będzie 100 ohm
natomiast prąd mi pokazał miernik 320mA na dwa uzwojenia, które były mierzone szeregowo.

"Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler."
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Prąd fazowy wychodzi 0,24A.
Jeśli jest możliwość połączenia odczepów faz równolegle, proszę to zrobić i ustawić 0,48A na sterowniku. W przeciwnym wypadku trzeba zostawić tylko "połówki" z faz i prąd 0,24A. Prądu nie mierzymy amperomierzem, tylko sprawdzamy napięcie odniesienia układu choppera tzn. między masą a suwakiem potencjometru regulacji. Dla 0,24A napięcie ma wynosić 120mV (0,12V). W takiej konfiguracji silnik będzie kręcił się znacznie szybciej bez gubienia kroków a moment trzymający będzie taki sam.
Jeśli jest możliwość połączenia odczepów faz równolegle, proszę to zrobić i ustawić 0,48A na sterowniku. W przeciwnym wypadku trzeba zostawić tylko "połówki" z faz i prąd 0,24A. Prądu nie mierzymy amperomierzem, tylko sprawdzamy napięcie odniesienia układu choppera tzn. między masą a suwakiem potencjometru regulacji. Dla 0,24A napięcie ma wynosić 120mV (0,12V). W takiej konfiguracji silnik będzie kręcił się znacznie szybciej bez gubienia kroków a moment trzymający będzie taki sam.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 lut 2009, 11:43
- Lokalizacja: poznań
Nie było mnie jakiś czas, dziękuje za odpowiedzi, ale mam jeszcze pytanie dlaczego nie powinienem mierzyć prądu na obwodzie cewki miernikiem? chodzi tylko o złe wskazania wartości skutecznej?
prąd mierzyłem na trzymaniu aby był stabilny.
Jeszcze mam pytanie czy mierząc napiecie na rezystorze regulowanym powinienem mieć odpięte uzwojenia silnika i podłączone oba zasilania??
prąd mierzyłem na trzymaniu aby był stabilny.
Jeszcze mam pytanie czy mierząc napiecie na rezystorze regulowanym powinienem mieć odpięte uzwojenia silnika i podłączone oba zasilania??
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Tak.vinstrol pisze:chodzi tylko o złe wskazania wartości skutecznej?
Najpierw ustaw potencjometr na minimum. Silnik ma być podłączony, załączone zasilanie logiki i silników. Teraz podłącz miernik i powoli zwiększaj nastawę do osiągnięcia prawidłowej wartości.vinstrol pisze:Jeszcze mam pytanie czy mierząc napiecie na rezystorze regulowanym powinienem mieć odpięte uzwojenia silnika i podłączone oba zasilania??