programowany sterownik 3 silników krokowych

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.

Autor tematu
Katownik
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 20 kwie 2013, 14:24
Lokalizacja: Toruń

programowany sterownik 3 silników krokowych

#1

Post napisał: Katownik » 20 kwie 2013, 14:33

Witam.
Poszukuje sterownika 3 silników krokowych który można by wykorzystać do sterowania pracą skrzyni biegów w samochodzie . Taki półautomat sterowany 2 przyciskami.
Po naciśnięciu jednego z 2 przycisków sterownik sterował by sprzęgło jednym silnikiem , a następne dwa przełączały by bieg . fajnie by było , gdyby jeszcze te silniki wyposażone były w enkodery i sterownik wiedział by jaka jest pozycja silników po załaczeniu zasilania.



Tagi:

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#2

Post napisał: noel20 » 20 kwie 2013, 22:01

Gotowy projekt do odnalezienie to rzecz praktycznie nie możliwa.
Ja rozpoczynam właśnie zabawę w przerabianie sprzęgła w samochodzie z ręczną skrzynią, tak by działało w przybliżeniu jak automat. Ale to tylko sprzęgło, bez sterowania biegami.
Przede wszystkim jest problem taki, że do wciśnięcia sprzęgła z odpowiednią szybkością, która jest niezbędna, potrzeba dużej pracy, dużej mocy i momentu. Do tego zasilanie to jedynie 12V (chyba, żeby skomplikować układ i narazić się na możliwe awarie) i brak miejsca w kabinie, więc trzeba to założyć pod maską, a tam warunki są bardzo ciężkie (woda, śnieg, piasek...)
Najlepsze chyba byłby serwa do tego o odpowiedniej mocy. Ale przetwornica, serwo i sterownik to wydatek min 1,5k zł. Już lepiej iść w pneumatykę, ale z kolei sterowanie sprzęgła będzie wymagało skomplikowanych algorytmów.
Poczytaj o lupo z '02 tam siedzą automatyczne skrzynie, które w zasadzie są ręcznymi z dorobionym sterowaniem. Psują się często tak nawiasem.
A pytanie... dlaczego chcesz samochód przerabiać na automat?

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8073
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: tuxcnc » 21 kwie 2013, 07:03

Takich głupot już dawno nie czytałem.
W Trabantach dla inwalidów były montowane automatyczne sprzęgła Hycomat.
Działało to rewelacyjnie.
Można było zmieniać biegi bez zdejmowania nogi z gazu.
Żadnej elektroniki tam nie było.

.


Autor tematu
Katownik
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 20 kwie 2013, 14:24
Lokalizacja: Toruń

#4

Post napisał: Katownik » 21 kwie 2013, 07:41

Taki układ działa w citroenach np C3 . sprzęgło jest sterowane pompką hydrauliczną .
gdyby nie to że cały układ komunikuje sie z elektroniką samochodu wykorzystał bym go.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8073
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: tuxcnc » 21 kwie 2013, 07:56

Hycomat ma jeden styk elektryczny w dźwigni zmiany biegów i jeden elektrozawór.
Poszukaj w Google.

.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#6

Post napisał: noel20 » 21 kwie 2013, 09:17

tuxcnc pisze:Takich głupot już dawno nie czytałem.

W Trabantach dla inwalidów były montowane automatyczne sprzęgła Hycomat.

Działało to rewelacyjnie.
Tak, tak, oglądałem to kiedyś.Ja bym sobie nie założył do samochodu. Od razu posprawdzaj poduszki czy działają i polisę na życie wykup :smile:
Poza tym jak masz ograniczone środki, przestrzeń itd to weź wepchnij do samochodu dodatkową pompę hydrauliczną, węże się świetnie wtedy układa i w ogóle działa to bezawaryjnie, heh. Trabant był pusty jak puszka po coli, a w nowym dzisiejszym samochodzie na pewno znajdziesz miejsce na pompę hydrauliczną i zawory.
Poza tym tam sprzęgło automatycznie zaczynało "ciągnąć" bo pompa była sprzężona z silnikiem i miała wtedy odpowiednie obroty. Jak masz samochód do przerobienia, a nie zbudowania od podstaw, chcesz się zmieścić w ludzkiej kwocie, masz mały garaż pod blokiem, podstawowe narzędzia i jeździsz na wózku to powodzenia. Ja tak mam i tobie tux przeróbka takiego samochodu wydaje się banalnie prosta. Choć się zamienimy i zobaczymy jaki wtedy będziesz cwaniak.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8073
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#7

Post napisał: tuxcnc » 21 kwie 2013, 10:53

Błogosławieni ci, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie oblekają tego faktu w słowa.

.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#8

Post napisał: noel20 » 21 kwie 2013, 11:27

tuxcnc pisze:Błogosławieni ci, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie oblekają tego faktu w słowa.
.
W końcu poszedłeś po rozum do głowy.


poorchava
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 327
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:32
Lokalizacja: Festung Breslau

#9

Post napisał: poorchava » 23 kwie 2013, 08:19

To nie jest takie proste. Mam dość sporo w pracy do czynienia ze sterownikami skrzyń półautomatycznych (czyli własnie takie rozwiązanie jak chcesz), chociaż do samochodów ciężarowych. One są robione na hydraulice i pneumatyce, nie elektrycznie, ale podstawowe problemy zostają.

Skrzynia nie jest do końca precyzyjna i taki system bedzie o wiele bardziej skomplikowany niż "x=1,y=2,sprzeglo=wlacz". Musiałbyś zaimplementowac jakis system "wyszukiwania" biegu, ewentualnie jakaś kalibracja. Istnieje kilka działających rozwiązań tego problemu, ale żadne nie jest możliwe do powielenia jednostkowo, a zwłaszcza przy rozsądnych kosztach.

Taki system zawiera z grubsza:
-czujnik predkości wału silnika
-czujnik prędkości wału napędowego (czy co tam akurat masz między skrzynią a dyfrem)
-czujniki położenia wybieraka, minimum 2 (X i Y)
-czujnik sklejenia sprzęgła
-3 aktuatory (elektryczne, pneumatyczne, hydrauliczne)
-sterownik: zasilanie, zabezpieczenia wszystkie możliwe (patrz normy ISO-16750), procesor, interface komunikacyjny do sterowania, końcówki mocy do aktuatorów, interface do czujników.

Tutaj najwiekszy problem to jest algorytm sterowania całym ustrojstwem.

Taki system musiałby być zaprojektowany od podstaw. A to dlatego, że w samochodach osobowych skrzynie są raczej automatyczne, a półautomaty są stosowane w zasadzie tylko w pojazdach ciężkich, gdzie masz do dyspozycji sprężone powietrze.

Najtaniej będzie sprzedać aktualny samochów i kupić taki z automatyczną skrzynią.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”