Jaki falownik ?
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2135
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
- Lokalizacja: Szczecin
Jaki falownik ?
Silnik 1500W/400V sześcioklatkowy
co to znaczy że silnik jest sześcioklatkowy ??
jaki falownik zastosować do takiego silnika chcąc podłączyc go do sieci jednofazowej
co to znaczy że silnik jest sześcioklatkowy ??
jaki falownik zastosować do takiego silnika chcąc podłączyc go do sieci jednofazowej
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
vector11 :
<<< falownik dobierz taki aby miał prąd wyjściowy równy lub większy od prądu znamionowego silnika. >>>
Sprawa nie koniecznie sprowadza się do właściwego doboru mocy falownika.
W temacie falowników jestem prawie laikiem , ale od kilku dni zaczynam zgłębiać to zagadnienie.
W specyfikacji falowników zasilanych z jednej fazy zwykle czytamy:
napięcie zasilania U1 = 230V
napięcie wyjściowe U2 = 3x (0 - U1) czyli max 3 x 230V
czyli takim falownikiem silnika który może pracować jedynie na napięcie 380-400V
zasilić się nie da. Jeśli na silniku podano 230/400V to o.k.
Co do mocy falownika dla silnika 1500W to uważam że wskazane jest zastosowanie falownika 2,2 kW.
Na niskich obrotach falownik jest naprawdę mocno obciążany.
A teraz pytanie miałem zamiar kupić popularny falownik LG iC5 2,2kW
ale w specyfikacji podano Napięcie wyjściowe 3 x 230V, a ja chciałbym
użyć go do sterowania silnika na którym podano 3 x 200V.
Czy na forum jest szczęśliwy posiadacz falownika LG ?
i czy orientuje się czy można w ustawieniach falownika obniżyć napięcie wyjściowe ?
- w instrukcji programowania jakoś nie mogę na stosowne ustawienia trafić.
<<< falownik dobierz taki aby miał prąd wyjściowy równy lub większy od prądu znamionowego silnika. >>>
Sprawa nie koniecznie sprowadza się do właściwego doboru mocy falownika.
W temacie falowników jestem prawie laikiem , ale od kilku dni zaczynam zgłębiać to zagadnienie.
W specyfikacji falowników zasilanych z jednej fazy zwykle czytamy:
napięcie zasilania U1 = 230V
napięcie wyjściowe U2 = 3x (0 - U1) czyli max 3 x 230V
czyli takim falownikiem silnika który może pracować jedynie na napięcie 380-400V
zasilić się nie da. Jeśli na silniku podano 230/400V to o.k.
Co do mocy falownika dla silnika 1500W to uważam że wskazane jest zastosowanie falownika 2,2 kW.
Na niskich obrotach falownik jest naprawdę mocno obciążany.
A teraz pytanie miałem zamiar kupić popularny falownik LG iC5 2,2kW
ale w specyfikacji podano Napięcie wyjściowe 3 x 230V, a ja chciałbym
użyć go do sterowania silnika na którym podano 3 x 200V.
Czy na forum jest szczęśliwy posiadacz falownika LG ?
i czy orientuje się czy można w ustawieniach falownika obniżyć napięcie wyjściowe ?
- w instrukcji programowania jakoś nie mogę na stosowne ustawienia trafić.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 296
- Rejestracja: 31 gru 2004, 01:18
- Lokalizacja: N1 NOKTO
Zbych07 - na nieszczęście zajmuję się m.in. konstruowaniem falowników; uproszczając do bólu - ważny jest prąd (do zachowania mocy); jeżeli "zabraknie" napięcia, to najwyżej nie uzyskasz maksymalnych obrotów; a żeby było śmieszniej, dzisiejsze falowniki mają takie algorytmy, że zazwyczaj można "wykręcić" z silnika dużo więcej obrotów, niż wynika to z jego tabliczki znamionowej - ograniczeniem jest tylko wytrzymałość mechaniczna łożysk...
ARGUS - jeżeli Twój silnik to zwykły, sześcioklatkowy silnik asynchroniczny 400V, 1500W, to pewnie jego prąd będzie od 2 do 4 Amper (odczytaj z tabliczki - jak jest), dobierz falownik, który jest w stanie wytworzyć ten prąd (albo nieco większy) i musi chodzić
ARGUS - jeżeli Twój silnik to zwykły, sześcioklatkowy silnik asynchroniczny 400V, 1500W, to pewnie jego prąd będzie od 2 do 4 Amper (odczytaj z tabliczki - jak jest), dobierz falownik, który jest w stanie wytworzyć ten prąd (albo nieco większy) i musi chodzić
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
Jeśli czytając mój post dochodzimy do wniosku ,że nieważny jest prąd falownika to oznacza ,że wyraziłem mocno nieprecyzyjnie.
ARGUS napisał:
-------------------------------------
Silnik 1500W/400V ......
jaki falownik zastosować do takiego silnika chcąc podłączyc go do sieci jednofazowej
-----------------------------------
czyli jeżeli dobrze rozumiem chcemy po podłączeniu falownika do 1 x 230V uzyskać na jego wyjściu 3 x 400V
i tu wg mnie jest problem , bo ze specyfikacji technicznej falowników kilku producentów które przeczytałem wynika ,że po podłączeniu do 1 X 230V uzyskamy na wyjściu maksymalnie 3 X 230V.
vector11 :
--------------------------------------------
jeżeli "zabraknie" napięcia, to najwyżej nie uzyskasz maksymalnych obrotów
----------------------------------------------
ok. tyle , że do 400V sporo zabraknie.
Powstaje pytanie czy silnik ARGUS-a zasilany 3 X 230V będzie pracował poprawnie.
Możliwe ,że można to kompensować " podkręcając " częstotliwość powyżej 50Hz. np do 90Hz.
Możliwe ,że pomoże odpowiednie połączenie trójkąt/gwiazda uzwojeń silnika.
Możliwe
ARGUS napisał:
-------------------------------------
Silnik 1500W/400V ......
jaki falownik zastosować do takiego silnika chcąc podłączyc go do sieci jednofazowej
-----------------------------------
czyli jeżeli dobrze rozumiem chcemy po podłączeniu falownika do 1 x 230V uzyskać na jego wyjściu 3 x 400V
i tu wg mnie jest problem , bo ze specyfikacji technicznej falowników kilku producentów które przeczytałem wynika ,że po podłączeniu do 1 X 230V uzyskamy na wyjściu maksymalnie 3 X 230V.
vector11 :
--------------------------------------------
jeżeli "zabraknie" napięcia, to najwyżej nie uzyskasz maksymalnych obrotów
----------------------------------------------
ok. tyle , że do 400V sporo zabraknie.
Powstaje pytanie czy silnik ARGUS-a zasilany 3 X 230V będzie pracował poprawnie.
Możliwe ,że można to kompensować " podkręcając " częstotliwość powyżej 50Hz. np do 90Hz.
Możliwe ,że pomoże odpowiednie połączenie trójkąt/gwiazda uzwojeń silnika.
Możliwe

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 702
- Rejestracja: 01 lis 2005, 20:02
- Lokalizacja: Leszno
Nie będę zakładać nowego tematu wiec wproszę się do tematu ze swoimi problemami
mam wrzeciono elte 1,1kW na tabliczce pisze 6A a falownik ma na tabliczce 5,2A czy to wielki grzech montować takie wrzeciono do takiego falownika ?
wrzeciono dziwnie pracuje na niskich obrotach tak do 6 000 obr/min dziwnie terkocze wyżej wydaje mi się ze nie terkocze lub tego nie słychać
aha wrzeciono na tabliczce ma max 18 000 obr/min
nie wiem również ile biegunów ma silnik
może się ktoś orientuje
w opcjach falownika mam do wyboru 2,4,6,8


mam wrzeciono elte 1,1kW na tabliczce pisze 6A a falownik ma na tabliczce 5,2A czy to wielki grzech montować takie wrzeciono do takiego falownika ?
wrzeciono dziwnie pracuje na niskich obrotach tak do 6 000 obr/min dziwnie terkocze wyżej wydaje mi się ze nie terkocze lub tego nie słychać

nie wiem również ile biegunów ma silnik




-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 296
- Rejestracja: 31 gru 2004, 01:18
- Lokalizacja: N1 NOKTO
mam Elte 2k2 i te akurat jest 2-polowe; myślę, że terkotanie wynika ze sposobu modulacji; czasami, gdy są już lekko zużyte łożyska, to dla pewnych częstotliwości mogą wpadać w rezonanse;
taki zestaw powinien pracować dobrze, wrzeciono będzie tylko trochę słabsze, po dłuższej pracy najwyżej falownik się wyłączy.
Zbych07 - oczywiście masz rację, ale przy lekkim "stuningowaniu" falownika nie powinno być problemu
taki zestaw powinien pracować dobrze, wrzeciono będzie tylko trochę słabsze, po dłuższej pracy najwyżej falownik się wyłączy.
Zbych07 - oczywiście masz rację, ale przy lekkim "stuningowaniu" falownika nie powinno być problemu
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 296
- Rejestracja: 31 gru 2004, 01:18
- Lokalizacja: N1 NOKTO
czasami pomaga; przy niskich częstotliwościach, falownik obniża napięcie zasilające silnik - gdyby tego nie było, dość łatwo silnik "puściłby dyma"; raczej nie usuniesz tym terkotania; na niskich częstotliwościach warto zastosować chłodzenie wymuszone, bo wentylator osadzony na wale wrzeciona ma wtedy małą wydajność;
jeżeli przy regeneracji były zmieniane łożyska, to też mogą być przyczyną - zwykłe łożyska czasami lubią dziwnie reagować na prądy wysokiej częstotliwości - znajdź i spróbuj zmienić parametr: częstotliwość nośna (pewnie będzie od 1 do 16...20 kHz) ona ma też duży wpływ na kulturę pracy silnika
jeżeli przy regeneracji były zmieniane łożyska, to też mogą być przyczyną - zwykłe łożyska czasami lubią dziwnie reagować na prądy wysokiej częstotliwości - znajdź i spróbuj zmienić parametr: częstotliwość nośna (pewnie będzie od 1 do 16...20 kHz) ona ma też duży wpływ na kulturę pracy silnika