Tokarka TUE 40-remont,demontaż wrzeciona
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2382
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 281
- Rejestracja: 14 lis 2007, 21:19
- Lokalizacja: Śląsk
Jeżeli wymieniłeś łożysko od strony uchwytu czyli dwurzędowe wałeczkowe za pomocą młotka to moga być takie efekty.Wiadomo że luz likwidujemy za pomocą środkowego pierścienia bo ma stożek dokręcając nakretke.Ja miałem specjalny ściągacz którym równo wszedł zewnętrzny pierścień.Oczywiście dobry fachowiec za pomocą pobijaka z miedzi czy mosiądzu poprawnie osadzi łożysko pobijając z wyczuciem.Proponuje abyś czujnik zegarowy ustawił na bocznej górnej powierzchni końcówki wrzeciona a nastepnie kawałkiem drewna z wyczuciem podważył wrzeciono od spodu.Jeżeli na czujniku wartość odchyłki jest wieksza niż0.03 to znaczy że masz luz na łożysku imusisz najpierw wyregulować łożysko .Z drugiej strony zbyt mocne dociągnięcie nakrętki może spowodować że łożysko po niecałej minucie będzie gorące więc zanim uruchomisz wrzeciono sprawdz ręką czy sie swobodnie obraca.Jeśli to nie tajemnica to ile dałeś za to łożysko bo jak dobrze pamiętam to pare lat temu nieżle mnie skasowali coś koło 300 zł
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 17 lut 2015, 16:13
- Lokalizacja: włocławek
Za łożysko dałem ok 400 zł , polskie. Mierzyłem czujnikiem ustawiałem go na końcówce stożka wrzeciona i wychodziło 0.08mm, nakrętkami nie dociągnę bo będzie ciasno się obracać i nakrętkami przesuwamy wewnętrzny pierścień łożyska do przodu , ono siedzi na stożku wiec dalej nie pójdzie, i tak się zastanawiam co teraz , łożysko wbijałem delikatnie mosiądzem ale ono dochodzi do tulei z tyłu zabezpieczonej robakiem, wiec czyli ustawie czujnik i sprawdzę czy wrzeciono po podważeniu lub odciągnięciu jakimś długim prętem będzie odchyłka większą niż 0,03 to jest luz na łożysku a jeśli nie to by wychodziło ze wrzeciono krzywe i bije?
[ Dodano: 2015-02-18, 18:44 ]
zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz bo gdy wkładałem wrzeciono i nie było jeszcze do końca włożone bo z tyłu brakowało jeszcze jakiś 6mm żeby ta tuleja doszła do łożyska oporowego i wtedy mierzyłem wrzeciono i było 0.01mm ale z tyłu brakowało jeszcze tych 6mm i gdy wrzeciono dopchnąłem do końca żeby łożysko oporowe z tyłu doszło do tej tulei i się obracało z przodu po zmierzeniu zrobiło się 0.08mm bicia i tak się zastanawiam czy pierścień zewnętrzny łożyska nie powinien być trochę głębiej, bo po dopchnięciu wrzeciona o ten kawałek wewnętrzny pierścień z wałkami poszedł do tyłu o te pół centymetra a w DTR jest napisane że nakrętkami przesuwamy wewnętrzny pierścień łożyska do przodu, ale mi już do przodu nie pójdzie bo na stożku siedzi , a skoro zanim dopchnąłem była setka bicia to by na to wychodziło? nie wiem czy dobrze myślę?
[ Dodano: 2015-02-18, 18:44 ]
zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz bo gdy wkładałem wrzeciono i nie było jeszcze do końca włożone bo z tyłu brakowało jeszcze jakiś 6mm żeby ta tuleja doszła do łożyska oporowego i wtedy mierzyłem wrzeciono i było 0.01mm ale z tyłu brakowało jeszcze tych 6mm i gdy wrzeciono dopchnąłem do końca żeby łożysko oporowe z tyłu doszło do tej tulei i się obracało z przodu po zmierzeniu zrobiło się 0.08mm bicia i tak się zastanawiam czy pierścień zewnętrzny łożyska nie powinien być trochę głębiej, bo po dopchnięciu wrzeciona o ten kawałek wewnętrzny pierścień z wałkami poszedł do tyłu o te pół centymetra a w DTR jest napisane że nakrętkami przesuwamy wewnętrzny pierścień łożyska do przodu, ale mi już do przodu nie pójdzie bo na stożku siedzi , a skoro zanim dopchnąłem była setka bicia to by na to wychodziło? nie wiem czy dobrze myślę?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 281
- Rejestracja: 14 lis 2007, 21:19
- Lokalizacja: Śląsk
Pare wskazówek:
Jeżeli wrzeciono przed demontażem nie miało bicia to nie ma możliwości przy wymianie łożysk uszkodzenia, skrzywienia jedynie przy silnej kolizji suportu z wrzecionem może dojść do skrzywienia.
Pierścień wewnętrzny nasuwając na stożek można powiększyć maksymalnie średnice nawet o 0,6mm.czyli sześć dych na średnicy wewnętrznego pierścienia.
Kolejna sprawa to montaż nowego łożyska .Miałem przyjemność rozmawiać z fachowcem z andrychowa na targach który powiedział mi że najlepiej to zewnętrzny pierścień łożyska umieścić w plastikowym woreczku i włożyć do zamrażarki w lodówce na conajmniej 1 godzine a gniazdo w korpusie podgrzać palnikiem gazowym do lutowania przed samym montażem .Wtedy można palcami wsunąć pierścień bez problemu i użycia młotka .Czy to prawda to nie sprawdzałem ale wydaje mi sie że jest to możliwe.
pisząc o dokonaniu pomiaru miałem na myśli przyłożenie czujnika zegarowego na kołnierz wrzeciona od strony uchwytu i lekkiego podważenia elementem z drewna aby stwierdzić czy łożysko nie ma luzu poprzecznego
Jeżeli wrzeciono przed demontażem nie miało bicia to nie ma możliwości przy wymianie łożysk uszkodzenia, skrzywienia jedynie przy silnej kolizji suportu z wrzecionem może dojść do skrzywienia.
Pierścień wewnętrzny nasuwając na stożek można powiększyć maksymalnie średnice nawet o 0,6mm.czyli sześć dych na średnicy wewnętrznego pierścienia.
Kolejna sprawa to montaż nowego łożyska .Miałem przyjemność rozmawiać z fachowcem z andrychowa na targach który powiedział mi że najlepiej to zewnętrzny pierścień łożyska umieścić w plastikowym woreczku i włożyć do zamrażarki w lodówce na conajmniej 1 godzine a gniazdo w korpusie podgrzać palnikiem gazowym do lutowania przed samym montażem .Wtedy można palcami wsunąć pierścień bez problemu i użycia młotka .Czy to prawda to nie sprawdzałem ale wydaje mi sie że jest to możliwe.
pisząc o dokonaniu pomiaru miałem na myśli przyłożenie czujnika zegarowego na kołnierz wrzeciona od strony uchwytu i lekkiego podważenia elementem z drewna aby stwierdzić czy łożysko nie ma luzu poprzecznego
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 17 lut 2015, 16:13
- Lokalizacja: włocławek
Rozumiem, tylko wrzeciono na starych lozyskach miało bicie, zmieniłem łożyska na nowe, łożysko z przodu dwurzedowe osadzalem delikatnie przez mosiądz stukajac i weszło ładnie, chodziło mi ze przy wkladaniu wrzeciona już w nowe łożyska zostało mi z tyłu trochę luzu i zmierzylem wrzeciono i była 0,01 bicia ale gdy je dopchnolem do końca zrobiło się 0,08 i teraz nie wiem bo nakretkani nie chce na siłę pilowac bo dosyć mocno dokrecalem i bicie się nie zmniejszalo, wydaje mi się ze ten pierscien zewnetrzny trzeba przesunąć do środka ,sprawdzę dziś czy ma luz podważając wrzeciono i napiszę.
[ Dodano: 2015-02-19, 15:50 ]
Wygląda to tak że próbowałem podważyć wrzeciono ale odchyłka była maksymalnie z 0.005 mm czyli luzu nie ma, ale bicie jest 0.08 jak będę obracał wrzecionem, i teraz się zastanawiam bo jak pisałem zanim dopchnąłem wrzeciono do końca była tylko 0.01 mm bicia ale po dopchnięciu zrobiło się 0.08 Teraz się zastanawiam bo skoro nie można podważyć to nie ma luzu i by wychodziło ze wrzeciono było krzywe i zanim dopchnąłem pokazywało setkę bicia bo miało luz z tyłu i się ustawiało a jak dopchnąłem to osadziło się dobrze na łożyskach nie ma luzu a jest bicie ? czy rozebrać jeszcze raz?
[ Dodano: 2015-02-19, 15:50 ]
Wygląda to tak że próbowałem podważyć wrzeciono ale odchyłka była maksymalnie z 0.005 mm czyli luzu nie ma, ale bicie jest 0.08 jak będę obracał wrzecionem, i teraz się zastanawiam bo jak pisałem zanim dopchnąłem wrzeciono do końca była tylko 0.01 mm bicia ale po dopchnięciu zrobiło się 0.08 Teraz się zastanawiam bo skoro nie można podważyć to nie ma luzu i by wychodziło ze wrzeciono było krzywe i zanim dopchnąłem pokazywało setkę bicia bo miało luz z tyłu i się ustawiało a jak dopchnąłem to osadziło się dobrze na łożyskach nie ma luzu a jest bicie ? czy rozebrać jeszcze raz?