Zabezpieczenie układu napędowego przed awarią

Plotery tnące

Autor tematu
Paiter
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 9
Rejestracja: 14 paź 2010, 16:35
Lokalizacja: Szczecin

Zabezpieczenie układu napędowego przed awarią

#1

Post napisał: Paiter » 18 maja 2011, 12:29

Witam.
Sprawa dotyczy zabezpieczenia układu napędowego przed awaria wynikająca z nagłego przeciążenia(np. zablokowana zębatka).
Napędem jest silnik krokowy nie dużych rozmiarów, moment trzymający to 1,2 Nm.
A posuw po przełożeniu przez przekładnie planetarna 40:1 realizowany jest poprzez RPS.
Z tego co wiem to w przypadku serwo problem rozwiązuje bezpiecznik elektryczny(mierzony poziom prądu). Nie spotkałem się z tym aby silniki krokowe miały możliwość elektrycznego zabezpieczenia układu. Mechanicznie wiadomo, że są sprzęgła przeciążeniowe, które moją dość pokaźną cenę. Również spotkałem się z sytuacją, że układ napędowy dociskany był sprężyną o określonej sztywności i koło zębate wychodziła z listwy przy za dużym obciążeniu.

Jakiego rodzaj bezpiecznik(mechaniczny bądź elektryczny) stosowany jest w układach napędowych gdzie napędem jest silnik krokowy.

Z góry dziękuje za sugestie.



Tagi:


Jerr
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 30
Rejestracja: 20 sty 2011, 15:23
Lokalizacja: KRK BN

#2

Post napisał: Jerr » 12 cze 2011, 05:53

Podłącz sobie oscyloskop pod jedno z uzwojeń pracującego silnika po czym go mechanicznie zatrzymaj - myslę, że obserwacja przebiegu napięcia w uzwojeniu da Ci do myslenia :)

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#3

Post napisał: ursus_arctos » 04 lip 2011, 14:42

Silnik krokowy indukuje napięcie wsteczne - na tej podstawie można próbować wnioskować co do jego aktualnej prędkości, ale to już jest dość zaawansowana elektronika, która musi być zintegrowana z PWMem. Sam pobór prądu jest niezależny od obciążenia. W szczególności, gdy maszyna stoi w jednym miejscu i się nie rusza, silnik bierze najwięcej prądu (jeżeli jest napęd śrubowy, to możliwe, że zastosowany został układ, który zmniejsza prąd przy parkowaniu - jeżeli napęd jest pasowy, łańcuchowy bądź przez listwę zębatą - niemal na pewno prąd postojowy jest najwyższy).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Plotery tnące”