izoterma z poliestru

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce tworzyw sztucznych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
harbuz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 mar 2014, 12:15
Lokalizacja: Polska, Dzierżoniów

izoterma z poliestru

#1

Post napisał: harbuz » 09 mar 2014, 12:44

Witam.
Z racji, że jest to mój pierwszy post to chciałbym wszystkich powitać.
Prowadzę warsztat stolarski i dostałem zapytanie, czy nie przygotuję kilka aut do przewozu leków? Oczywiście w środku goły blaszak i dorabiamy resztę. Izotermę.
Widziałem już auto robione przez firmę, która się tym specjalizuję i wbrew pozorom nie ma tam wielkiej filozofii. Tak się wydaję?
Czytałem kilka innych postów i zauważyłem, że są tu ludzie z obszerną wiedzą w tym temacie, którą chcieliby się może podzielić?
Od początku.
Do profili wzmacniających przykręcona jest sklejka na teksy. W luki napchany jest styropian.
Wszystko zasmarowane żywicą.
Sklejka wycięta jest tak jaki jest otwór. Na to według mnie idzie mata, lub coś podobnego? Mata jest większa niż sklejka i jest przyklejona do blachy tak, że nie widać przeskoku( progu).
Wszystko na końcu jest zamalowane. Chyba? Wygląda to jak baranek? Wymyśliłem, że baranek gubi wszystkie błędy.
Na tym etapie moja wiedza się kończy.
Chcę wyciąć szablony, zaciągnę to żywicą z materiałem. Oczywiście na hali nie w samochodzie. Nawiercę otwory i przykręcę na teksy do blachy. Później to zaszpachluję i nałożę resztę (ubytki).
Pytanie, czy jak będą przygotowane gotowe elementy i będą lekko prężyły to czy nie pęknie to na aucie? Druga, rzecz to taka, czy łączyć gotowe już elementy żywicą, czy silikonem? Pytam dlatego,że auto pracuje i może dojść do uszkodzenia(pęknięcia)?
Kolejna sprawa jest taka, że chciałem żeby u mnie wyszło wszystko na połysk. Połysk lepiej wygląda i bardziej będzie to efektowne dla przyszłego właściciela.
Proszę o rady i przepraszam za chaotyczny opis. Myślę, że pierwsze koty za płoty są najtrudniejsze?
Pozdrawiam.




sam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 104
Rejestracja: 07 cze 2007, 08:47
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: sam » 10 mar 2014, 00:57

Przyznaję, że nie potrafię sobie wyobrazić tego co opisałeś. W ogóle, w szczególe, zupełnie nic. Nie wiem jaka dziura w sklejce, jaki szablon ani co za materiał z żywicą. Niejasne dla mnie są kształty, wielkości i funkcje. W ogóle nic.
Nie jest zatem wykluczone, że ktoś jeszcze ma jakieś wątpliwości, więc zwiększyłbyś szanse na jakąś podpowiedź gdyby sytuacja była przedstawiona jednoznacznie. Może jakieś zdjęcie albo rysunek...
Jedno jest za to pewne: oprócz żywicy i silikonu, są jeszcze inne kleje.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#3

Post napisał: kubus838 » 10 mar 2014, 01:44

Witam
Kolego harbuz tak to opisałeś, że czytam już od godziny i niewiele z tego rozumiem. Za to zrozumiałem, że chcesz styropian kleić zywicą, robić to na połysk czyli szpachlą i do tego jeszcze kleić sklejke. I jak to czytam to mnie się wydaje, że jak samochód ruszy to wszystko spadnie, pod warunkiem jeżeli wogóle ruszy jak mu dołożysz tyle towaru.

A tak na marginesie pomyślałeś o takim tworzywie białym z którego robi się szyldy reklamowe naklejając wydrukowane ploterem naklejki to się nazywa PCV lub PVC. Już widziałem takie auta z takimi izotermami wykonane z tego tworzywa i jeszcze właściciel może sobie ponaklejać jakieś reklamy itp. W tym przypadku izoterma jest lekka (tworzywo+styropian) i w razie jekiegoś bum można to sprawnie naprawić. To tworzywo się pięknie spawa(czyli klei gorącym powietrzem) więc nawet ubytki naprawia się szybko bez demontażu izotermy.

robert

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4701
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#4

Post napisał: pitsa » 10 mar 2014, 06:53

W tym opisie "otwór" to jest przestrzeń między "wręgami". :)
Płyty dokręca się do tych wręg i tu trzeba ukryć łączenie.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


Autor tematu
harbuz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 mar 2014, 12:15
Lokalizacja: Polska, Dzierżoniów

#5

Post napisał: harbuz » 10 mar 2014, 17:19

pitsa pisze:W tym opisie "otwór" to jest przestrzeń między "wręgami". :)
Płyty dokręca się do tych wręg i tu trzeba ukryć łączenie.
Ten to umie czytać :lol: :lol:
Żartowałem. Wiem, że napisałem to bez ładu, ale może teraz to postaram się poprawić.
Do wręg które opisał kolega, przykręcam sklejkę 4 mm. Ściany, sufit, tylne drzwi.
Teraz, czy sklejki przygotować w żywicy jeszcze przed przykręceniem?? Czy najpierw kręcić do "wręg" i później smarować ?
Wyobraźmy sobie pudełko i co ze spoinami? Tutaj chodziło mi o ten klej, który to wypełni.
Silikon, może ta żywica, a może coś innego?
Tak na koniec to ta izoterma ma być wykonana wewnątrz samochodu. :grin:
Dlaczego taki mam plan? Widziałem już zrobione tak auto. Jeżeli ktoś ma lepszy pomysł to chylę czoła i czekam na wskazówki.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#6

Post napisał: kubus838 » 10 mar 2014, 17:33

A ta izoterma jest z agragatem?

robert


sam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 104
Rejestracja: 07 cze 2007, 08:47
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: sam » 10 mar 2014, 18:07

Sklejka będzie tylko pomalowana żywicą (dlaczego akurat żywicą poliestrową?), czy chcesz położyć warstwę laminatu szklanego?
Moim zdaniem zrobienie estetycznego laminatu poprzez nałożenie go na sklejkę jest prawie niemożliwe, jeśli nie masz doświadczenia.
Wyjściem chyba byłoby zrobienie tego w pozycji odwrotnej czyli najpierw kładziesz żelkot i szkło z żywicą a potem na to sklejkę i przyciskasz. Po utwardzeniu i odwróceniu masz gotową płytę. Poliester klei się do drewna dużo gorzej niż epoksydy.
Nie wiem tylko czy nie lepiej skorzystać z gotowych płyt z PCW (już wspomnianych) albo ABS. Te tworzywa da się kleić i spawać. Na łączeniach można by przykleić paski maskujące wkręty, jeśli takie rzeczy są dopuszczalne.
Trochę miałem i nadal miewam do czynienia z laminatami szklanymi i węglowymi, więc spróbuję pomóc jeśli zajdzie potrzeba, ale przydało by się określić warunki konieczne do spełnienia, bo może pojawią się inne pomysły.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#8

Post napisał: kubus838 » 10 mar 2014, 18:13

Do przykręcenia płyt z PCW można tak przygotować otwory aby łby wkrętów weszły w płyte i nie wystawały. Potem tylko użyć wkrętów nierdzewnych. Wyjdzie ładnie i estetycznie.

robert


Autor tematu
harbuz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 09 mar 2014, 12:15
Lokalizacja: Polska, Dzierżoniów

#9

Post napisał: harbuz » 10 mar 2014, 21:49

Można i tak jak mówicie, ale ja już widziałem takie auto i według mnie była to żywica-
http://zabudujmy.pl/realizacje/realizacje-izotermiczne
Na zdjęciu widać jaka to jest partyzantka.
Na fotkach widać jak jest zaciągnięte i nawet widać, że jest to "baranek". Ja chciałbym uzyskać połysk. Mam do zrobienia 6 szt. aut. Jak zrobię w miarę dobrze to będzie robota na przyszłość.
Druga sprawa dość istotna, że to ja wymyśliłem sobie tą żywicę i nawet już zamówiłem poszczególne elementy. Żywica, mata z włókna, żelkot i jakaś pasta polerska?
Gość powiedział, że to powinno zdać egzamin, ale jak jest naprawdę to tylko wy wiecie.
Pzdr.


sam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 104
Rejestracja: 07 cze 2007, 08:47
Lokalizacja: Polska

#10

Post napisał: sam » 10 mar 2014, 22:14

To nie jest baranek, który ma coś zamaskować, ale struktura maty szklanej.
Jeśli chcesz to tak robić, to zamówienie żelkotu było złym posunięciem. Żelkot jest pierwszą warstwą laminatu robionego w formie. Cechą charakterystyczną jest to, że warstwa stykająca się z powietrzem zawsze jest lepka.
Na ostatnia warstwę używa się żywicy także tiksotropowej (niespływającej) ale dającej w efekcie suchą powierzchnię. Ta żywica nazywa się topkot. Jeśli możesz, to spróbuj zmodyfikować zamówienie, szkoda forsy na żelkot.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka tworzyw sztucznych”