Sworzeń do tłoka

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
piomalek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:50
Lokalizacja: Polski

Sworzeń do tłoka

#1

Post napisał: piomalek » 28 lis 2016, 12:38

Witam
Jaki polecacie materiał by po obróbce toczenia zahartowac go do 52hrc, będzie to sworzeń do tłoka. Stary sworzeń ma właśnie 52hrc, czy lepiej może nawęglać?? Po hartowaniu bedzie poddawany szlifowaniu.Z góry dziękuję za pomoc



Tagi:


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

#2

Post napisał: kolec7 » 28 lis 2016, 12:59

Skąd masz tą wartość 52HRC? To jest wynik pierwszego "kłucia", czy któregoś kolejnego?
Jaką średnicę ma oryginalny sworzeń?
Skorygowałeś pomiar twardości dla powierzchni okrągłej?
Nie zapominaj, że pomiar na krzywiznach o małych promieniach jest mocno zafałszowany?!
Wartość jest mocno dziwna. Jak na ulepszony ciepnie, to za dużo, a na detal obrobiony ciepnie po nawęgleniu, to trochę za mało.
Do jakiego, to jest silnika? Sprężarki? Kompresora? Coś starej daty? Czy reszta ryżem pachnie jeszcze?
Zeszlifuj z czoła oryginalnego sworznia materiał i sprawdź twardość rdzenia?! Najlepiej w równej odległości od średnicy wewn. i zewnętrznej.
Rozważyłeś chrom techniczny twardy i szlif? Został byś przy oryginalnym materiale z fabryki. Domniemam, że to temat jakiejś naprawy/regeneracji?!
Jeśli to jakaś wiekowa konstrukcja, to można domniemać, że jest zrobiona z właściwego gatunku. A 52HRC (przyjmując, że pomiar jest OK) - to prawidłowa twardość do położenia chromu.
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Autor tematu
piomalek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:50
Lokalizacja: Polski

#3

Post napisał: piomalek » 28 lis 2016, 13:32

Jest to sworzeń do tłoka a konkretnie do Ursusa c45. Na początku też chciałem szlifować i nakładać chrom techniczny lecz stary sworzeń mocno bije że nawet nie można poprawić faz do szlifu. Nominalnie sworzeń ma średnicę fi50, dla tego potrzebóje dorobić nowy sworzeń i zastanawiam się jaki materiał do tego użyć by później uzyskać 52hrc. Oryginalny miał właśnie taką twardość 50-52hrc sprawdzane było 2razy. Czy może polecacie zamiast nawęglania/hurtowania po prostu pochromowac??


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

#4

Post napisał: kolec7 » 28 lis 2016, 13:57

A ile kosztuje nowy? Warto się bawić z jednostkową robotą?
Są dostępne jakieś ze sklepu?

Jeśli nie, to 15H lub 15HN.
Toczyć zgrubnie z naddatkiem na odkształcenia w obróbce cieplnej, około 0.3 na stronę.
Obróbkę cieplną robisz samodzielnie, czy zlecasz?
Nawęglić na 1mm, hartować, odpuścić i szlifować i odpuścić o 20 stopni poniżej ostatniego odpuszczania.
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Autor tematu
piomalek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 12 sie 2011, 18:50
Lokalizacja: Polski

#5

Post napisał: piomalek » 28 lis 2016, 16:59

Nie ma dostępnego takiego sworznia bo jest to bardzo stary ciągnik, nawet w ursusie nie mają.

Jutro będę załatwiał odpowiedni materiał i robione jak napisał kolec7 zobaczymy co z tego wyjdzie ;) Dzięki za szybką odpowiedź.


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

#6

Post napisał: kolec7 » 28 lis 2016, 18:49

Przyznam się, że powyższy post napisałem na "czuja", siedząc w pracy i nie mając dostępu do swojej domowej biblioteki. Ale dla pewności sprawdziłem teraz w trzech księgach (Wajand, Brun i Niewiarowski). Na tej podstawie podtrzymuje swoje zdanie.

Plus takie drobne wskazówki:

1 - Po szlifowaniu powierzchnia musi być bez skazy na lustro. Ra=0.40, to absolutne minimum. Księgi polecają polerowanie, ale z tym możesz mieć problem.
2 - Otwór również się szlifuje.
3 - Za wczasu "fazowania" otworu zrób na 60 stopni, a nie tradycyjnie na 90. Będzie łatwiej/pewniej siedzieć na kłach w szlifierce.
4 - Jednostkowo możesz sobie zrobić technologiczną "szyjkę" z jednej strony, aby założyć zabierak szlifierski, a powierzchnię zewnętrzną szlifować za jednym przejściem. Po wszystkim "szyjke" obetnij i zaszlifuj na magnesówce.

Jak mi się jeszcze coś przypomni, to dopiszę.
"W życiu piękne są tylko chwile...."


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1950
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: szopenn » 29 lis 2016, 18:04

skontaktuj się z autometal jankowscy poznań, zrobią Ci sworzeń do setki... zapłacisz ile? 30 zł? będziesz miał z odpowiedniego materiału, zahartowany, mi do motocykla nadwymiary robili i wszystko git. Bardzo miła obsluga, robią na szlifierkach bezkłowych, kiedyś robiłem osiowanie do dźwigienek rozrządu i się pomyliłem o 3 setki (chiński mikromierz), wysłałem ponownie i te 3 setki mi idealnie zdjęli.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”