Naprawa gwintu M6x0.75 w stopie ALU

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
antimatter
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 10 kwie 2015, 14:58
Lokalizacja: Rzeszow

Naprawa gwintu M6x0.75 w stopie ALU

#1

Post napisał: antimatter » 10 kwie 2015, 15:50

Witam,

Panowie, proszę o pomoc (poradę) w sprawie naprawy gwintu drobnozwojowego M6x0.75 w stopie aluminium skrzyni korbowej /crank case/ silnika motocyklowego (więc trzeba uwzględnić temperaturę ok. 100-120 stopni C).

Osobiście chciałbym to zrobić raz a dobrze przy pomocy tulejki wklejonej w otwór na kleju o wysokiej sile typu Loctice 648 (klej anaerobowy do osadzania łożysk).
Gwint musi mieć długość ok. 7-8 mm. Nie przenosi dużych sił - mocuje zaledwie dyszę natrysku oleju na korbowód.

Dysza M6 x 0.75
Obrazek

Problemem jest umiejscowienie otworu i nie duża ilość mięska:
Obrazek


A wszystko przez to, że dokręcałem zgodnie z instrukcją serwisową (w której był błąd co do momentu dokręcenia 10Nm +Loctite 648) i dysza uległa urwaniu. Resztkę musiałem rozwiercić frezem Dremel i założyłem sprężynkę z zestawu Helicoil Bolhof po rozwierceniu otworu do 6.3mm. Niestety coś mnie "przyćmiło" i założyłem sprężynkę z tego zestawu pod gwint o skoku 1.00, a nie 0.75 z dyszy.

Następnie znowu bawiąc się dentystę usunąłem niewłaściwą sprężynkę Helicoil i jestem w punkcie wyjścia...

Panowie, co byście mi poradzili w tej sytuacji. Sprężynki Helicoil M6 o skoku 0.75 mm, nie widziałem w sklepach. Nawet gdyby udało mi się ją załatwić to otwór jest już na tyle "uszkodzony" że nie da rady jej tam zamocować (sprężynka M6x1.00 wymaga większego otworu więc dla sprężynki do gwintu drobnozwojowego jest już on za duży).
Na moje laickie oko pozostaje mi, tylko tulejka (ona będzie wymagać nieco rozwiercenia obecnego otworu).

Takie tulejki robi Alcoa Camloc Keensert (nazywane też Keenserts lub Keysert) to model Keenserts KNM6x0.75 i wygląda to tak:

Obrazek

więcej o danych technicznych tej tulejki naprawczej jest w poniższym łączu:
http://www.anemo.eu/product/keenserts/knm6x0.75

Wymaga to rozwiercenie otworu do 8.8mm na głębokość 11.5mm, nagwintowania gwintownikiem M10x1.25.
Niestety jest to w zasadzie nie do kupienia. Dostęp do tych wkładek z gwintem 0.75 jest znikomy na całym świecie.
Oprócz Alcoa nikt nie robi tulejek drobnozwojowych.

I teraz zasadniczy pytanie czy jest możliwość zrobienia podobnej tulejki metodą warsztatową w Polsce?

Obecny otwór mam 6.3mm + gwitnownik Helicoil M6 czyli razem ok. 7.3mm. Chciałbym zrobić wkłądkę/tulejkę z wewnętrznym M6x0.75 na otwór max. 8mm (zależy mi aby nie rozwiercać zanadto obecnego otworu).
Myślałem aby to tulejkę osadzić na samym kleju metodą a'la wcisk+klej, ale gdyby dało radę zrobić na niej jakiś gwint to byłoby pewniej (silnik mocno wibruje w tym modelu więc istnieje groźba wypadniecią tulejki razem z dyszą osadzonej tylko na wcisk i klej).


Jak widzicie rozwiazanie tego problemu? Czy w Rzeszowie i okolicach ktoś mógłby się podjąć wykonania takiej tulejki? Z jakiego materiału ją robić, alu czy stal?

Pozdrawiam,



Tagi:


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: 251mz » 10 kwie 2015, 16:44

antimatter,
Łatwiej będzie zrobić na nowo tę dyszę dopasowaną już do gwintu który da się zrobić...


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#3

Post napisał: ak47 » 10 kwie 2015, 18:25

albo zrobić tulejkę i nagwintować ją od wewnątrz tym skokiem 0.75 nakręcić ją na dyszę a potem po zewnątrz nakręconej tulejki zrobić drugi gwint taki żeby wszedł w otwór który tam teraz masz.


Autor tematu
antimatter
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 10 kwie 2015, 14:58
Lokalizacja: Rzeszow

#4

Post napisał: antimatter » 10 kwie 2015, 18:40

251mz, w tym problem, że ta dysza olejowa ma ściśle określony parametr kąta rozpylania (70 stopni) dawki oleju dobrany pod wydajność pompy oleju.

Wcześniejsze wersje tych silników miały jedną dyszę która rozpylała mgłę olejową pod katem 80 stopni i niestety odbijało się to negatywnie na trwałości korbowodu w okolicach sworznia tłoka, jak i na samym tłoku (nie był dostatecznie chłodzony olejem). To dosyć nadwyrężona konstrukcja silnika (z 400ccm pojemności producent zrobił 625ccm, zmieniając jedynie górę silnika tj. cylinder i głowicę). Dlatego też zamiast jednej dyszy po kilku latach wprowadzili dwie o nieco innych parametrach.

Wracajac do głównego wątku to generalnie, chciałbym pozostać przy tej dyszy, dorabiając pod jej gwint drobnozwojowy M6x0.75, tulejkę z takim gwintem wewnętrznym i... no właśnie pasowałby gwint na zewnątrz który pozwoliłby ją wkręcić w odpowiednio przygotowany otwór w silniku.
Tak jak wspomniałem, był to silnik pierwotnie zaprojektowany jako 400ccm, i taki ma też wałek wyrównoważający. Producent zrobił z niego 625ccm zostawiając dół silnika, a zarazem wałek wyrównoważający pod wymogi 400ccm... to jest wibrator, w którym prawie każda śruba musi być osadzana na kleju bo się wszystko odkręca.

Jeśli nie znajdę nikogo kto byłby w stanie wytoczyć taką tulejkę z gwintem wewnętrznym i zewnętrznym o długo. ok.10mm to pozostanie mi wytoczenie tulejki z gwintem wewnętrznym i ciasne jest pasowanie pod otwór w silniku. I kilka zdrowasiek żeby się taka "rzeźba" nie odkleiła i nie rozwaliła kadłuba silnika.

i pomyśleć, że wszystko przez błąd w serwisówce...


dopisano:

ak47, właśnie taką metodę sobie wyobrażałem (20pare lat temu kończyłem słynna obróbkę skrawaniem :lol: i coś mi się tak w głowie ustawiało).
Tylko, że ten gwint z którego wyciągałem po kawałeczku niewłaściwą sprężynkę Helicoila, wolałbym zebrać wiertłem do jakiegoś tam konkretnego wymiaru pod nowy gwint. Na chwilę obecną jest tam marnej jakości gwint spod sprężynki Helicoil, robiony gwintownikiem Helicoil o śr. 7.1 lub 7.2mm.
I teraz nie wiem jaki gwint byłoby tam najlepiej robić? M8 chyba odpada. Może M9x1.25?


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#5

Post napisał: ak47 » 10 kwie 2015, 21:09

trzeba by popatrzeć dobrze bo jeśli zdecydujesz się na taką tulejkę to będzie ona miała dość cienką ściankę a jak ją jeszcze nagwintujesz od środka i po zewnątrz to będzie bardzo cieniutka miejscami więc musisz dobrać tak gwint żeby jak najwięcej ciała na tulejce zostało. Oczywiście wsio musi być współosiowe skoro kąt jest bardzo ważny bo jak nagwintujesz tulejkę ręcznie to możliwe że gwint ci zejdzie na którąś stronę więc i potem całość będzie ustawiona pod złym kątem. Tulejkę oczywiście na tokarce się dorobi ale gwint na tym korpusie musisz robić poprzez umiejscowienie gwintownika i wkręcanie go współosiowe z otworem co można jako tako osiągnąć posiłkując się gwintownikiem prowadzonym w tulejce postawionej na otworze (co zapewne nie będzie proste z uwagi na położenie otworu).


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1168
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#6

Post napisał: mike217 » 10 kwie 2015, 21:45

Zrobić tulejkę z mosiądzu w środku 6x0,75 na zewnątrz 8x1 i po temacie. Jedyny problem to gwintowanie w karterze jak ma pójść prosto. Inna metoda to tuleja z drobną moletą i wprasowana na loctite 638. Moleta prosta.


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1494
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#7

Post napisał: rynio_di » 10 kwie 2015, 21:51

A co myślicie o tym żeby przetoczyć tą dyszę i 1 mm i gwintować na 5 x ... a później tulejka z gwintem wewnętrznym 5 x ... . Gwintować ponownie zewnętrznie pod taki wymiar jaki pozwalają ścianki w silniku . Po prostu grubsza ścianka tulejki .


burzaxxx
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 346
Rejestracja: 25 wrz 2010, 20:22
Lokalizacja: zDolny Śląsk

#8

Post napisał: burzaxxx » 11 kwie 2015, 00:16

a metal na zimno nie pomoże? potem nawiercić i nagwintować, nie wiem jak będzie odporny na temp.
Mazak/Mazatrol-Haas-NUM-GibbsCAM


Autor tematu
antimatter
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 7
Posty: 7
Rejestracja: 10 kwie 2015, 14:58
Lokalizacja: Rzeszow

#9

Post napisał: antimatter » 11 kwie 2015, 13:51

Dzięki Panowie, za cenne sugestie. Chyba nastawię się na którąś z metod mike217.
Zwłaszcza tę z gwintem w karterze. Dysza może te kilak stopni "strzelać w bok". Priorytet to stabilne gniazdo jej mocowania. Jak wspomniałem, ten silnik wibruje okrutnie (do tego stopnia że wielu użytkowników sprzedaje te motocykle z powodu zmęczenia wibracjami).
Pasowanie na Loctite 638 tulei z naniesioną moletą też biorę pod uwagę, ale tu znowu, wchodzi kwestia fatalnej kultury pracy tego silnika i związane z tym faktem niemal ciągle wsłuchiwanie się w harmider wydobywający się z jego wnętrza - to nie Honda ani Yamaha gdzie każdą awarię można usłyszeć po zmianie kultury pracy. LC4 640 pracuje jak rozklekotany złom już od nowości. Zafundowanie sobie pasowania na wcisk to kolejny znak zapytania do całej plejady potencjalnych awarii - wiecie z tymi silnikami jest ciągły dylemat kiedy się je odpala: "Czy to stukanie było wczoraj czy to coś nowego?"

Dlatego skłaniam się ku tulejce gwintowanej na zewnątrz i dodatkowo zabezpieczonej Loctitem 243 klej średniej mocy do dużych wibracji (ew. na amen 638 lub nieco słabszym 648 do silnego mocowania gwintów i osadzania łożysk).
mike217 pisze:Zrobić tulejkę z mosiądzu w środku 6x0,75 na zewnątrz 8x1 i po temacie. Jedyny problem to gwintowanie w karterze jak ma pójść prosto.
Z tabelek dot. tematu gwintowania średnica otworu pod gwint M8x1.00 wynosi równe 7mm.
Czy realnym jest wykonanie gwintu zewnętrzngo na tulejce M8x0.75, który wymaga otworu ⌀ 7.20mm, gdyż obawiam się, że wiertło 7mm nie wyrówna mi ścianek otworu (po starym gwincie robionym pod Helicoil) pod gwint M8x1.00?


Teraz pozostaje kwestia kto byłby w stanie wykonać mosiężną tulejkę długą na 9 lub 10mm, z gwintem zewnętrznym M8x1.00 (ew. jakby się dało M8x0.75 miałaby grubsze ścianki) i wewnętrznym M6x0.75...


MG82
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 25
Rejestracja: 26 lut 2014, 18:25
Lokalizacja: LESZNO WLKP

#10

Post napisał: MG82 » 12 kwie 2015, 07:58

Najprościej będzie zastosować tzw sprężynkę do naprawy gwintu.
Przerabiałem temat nawet w gniazdach świec w głowicach silników.
Działa nawet w bardzo trudnych warunkach.
Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”