Rolki do hamowni

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

ZiG
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 05 mar 2009, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

#11

Post napisał: ZiG » 28 gru 2014, 20:03

arkadiusz_mar pisze:

Czy jesteście w stanie stwierdzić (bardzo orientacyjnie) na jaki koszt powinienem się szykować za wykonanie 1 szt rolki (śr. zewn. 400mm; wewn. 350mm, dł. 700mm z denkami o grubości ok. 20mm) + moletowanie/frezowanie rowków?
A co z wałem na którym te rolki będą się obracać ?

Rolki o takich wymiarach bez problemu mogę Ci wykonać :)



Tagi:


Autor tematu
arkadiusz_mar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 13
Rejestracja: 24 gru 2014, 00:53
Lokalizacja: Radom

#12

Post napisał: arkadiusz_mar » 29 gru 2014, 00:28

z ciekawości jakie auta grzebiesz skoro Ci wystarcza 300 KM ? celowałem w bmw turbo :D
Do konkretniejszego dłubania, tj. dokładnego strojenia inercyjna hamownia nie jest zbyt przydatna. Ta ma służyć do pomiarów przed i po podstawowym chiptuningu aut "dla mas", czyli wszelkiej maści passatów itp- zazwyczaj silniki diesla (ale i benzyny coraz częściej) o pojemności do dwóch litrów i i mocy ok. 200KM. Większym problemem od mocy staje się napęd na 4 koła który jest coraz popularniejszy, ale póki co w dużej mierze są to samochody z dołączanym a nie stałym napędem 4x4, więc odpinając odpowiedni sterownik można w prosty sposób przerobić je na "ośkę".

Pewnie to co teraz napiszę już wiesz (sądząc po nicku) ale mimo to może ktoś dowie się czegoś nowego, a mianowicie:

Do strojenia indywidualnych projektów dużo lepszym rozwiązaniem jest hamownia obciążeniowa w której dodatkowym elementem jest hamulec elektrowirowy. Możemy wtedy np. skorzystać z funkcji stałych obrotów- hamulec reguluje obciążenie tak aby samochód utrzymał stałe obroty, a w tym czasie można "na żywo" modyfikować mapy sterownia silnika i obserwować czy hamulec zwiększa/zmniejsza obciążenie- dużo precyzyjniej i szybciej można wystroić silnik w ten sposób. Aby to zrobić na hamowni bez hamulca trzeba by było niejednokrotnie wykonywać dziesiątki pomiarów w pełnym zakresie a i tak nie łatwo by było wskazać punkt gdzie można coś poprawić.


Nad takim wariantem hamowni również się zastanawiam- wspomniane hamulce elektrowirowe to koszt nawet do kilkudziesięciu tyś zł, ale i tutaj jest tańsza opcja ;) a mianowicie retardery z ciągników siodłowych Renault, które to są właśnie hamulcami elektrowirowymi i które można wyrwać za 2-3 tyś zł. To już jest jednak trochę bardziej zaawansowane urządzenie i wiązałoby by się z tym kilka dodatkowych problemów więc póki co odpuszczam.

A co z wałem na którym te rolki będą się obracać ?

Rolki o takich wymiarach bez problemu mogę Ci wykonać :)
Myślę że wał "na przelot" z talerzami podpierającymi gdzieś po środku nie jest wymagany, a wystarcz np. wpuszczony na głębokość denka i przyspawany, ale to już trzeba zaprojektować, policzyć czy wytrzyma. Fajnie by było aby wał pomiędzy rolkami był modułowy, aby w przyszłości można było pomiędzy rolki wstawić właśnie hamulec elektrowirowy.

Dzięki za propozycję, ale ze względu na odległość współpraca chyba nie miałaby sensu. Byłbym natomiast wdzięczny, gdybyś mógł określić ile taka rolka by kosztowała (tak jak wspomniałem- bardzo orientacyjnie)


DOHC
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 893
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:12
Lokalizacja: Pionki

#13

Post napisał: DOHC » 29 gru 2014, 01:33

Tak jak sądziłeś wiem to :d. Fajnie że ktoś w pobliżu grzebie takie rzeczy. Co do retarderow tzn hamulców elektrowirowych to przelicz sobie ile trzeba energii żeby to zasilić (przy 24V potrafią brać po 360A tak z pamięci.) Nie wszędzie przyłącze energetyczne to pociągnie.

Pozdrawiam i powodzenia z hamownią.


Autor tematu
arkadiusz_mar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 13
Rejestracja: 24 gru 2014, 00:53
Lokalizacja: Radom

#14

Post napisał: arkadiusz_mar » 29 gru 2014, 02:03

Jakoś specjalnie jeszcze nie zgłębiałem tego tematu ale zastanawiałem się ile to może ciągnąć prądu. Wiem tyle że polscy producenci hamowni zazwyczaj stosują hamulce do 1000Nm a w specyfikacji podają 230V i 16A, np.:

http://www.dynoproject.pl/pl,produkty,hamownia_dp4l.php

Ale kończymy OT bo to już temat nie na to forum.


DOHC
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 893
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:12
Lokalizacja: Pionki

#15

Post napisał: DOHC » 29 gru 2014, 08:41

Telmy z tirów potrafią mieć moment hamujacy 2000-3000 NM ale obroty ograniczone do około 3500 dlatego bez przełożenia nie zhamujesz auta na 4 biegu, trzeba niższy bieg (wtedy poślizgi) albo przełożenie albo poprostu bardzo dużą rolke. Co do mocy pobieranej przez retarder to 360A x 24v = 8,64KW, do tego wiatraki, jeśli hamownia 4x4 dwa takie hamulce. Mogę sie mylić do poszczególnych wartości bo pisze to z pamięci a temat zgłębiałem pół roku temu ale rząd wielkości jest prawidłowy. Koniec OT.

Pozdrawiam


ZiG
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 05 mar 2009, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

#16

Post napisał: ZiG » 29 gru 2014, 17:25

Co do kosztów takich rolek to najdroższe będzie wykonanie rowków gdyby je frezować. W zależności od ich głębokości i profilu oraz metody frezowania (czołowo małym frezem palcowym lub obwodowo tarczowym) to roboty jest na jakiś tydzień lekko licząc czyli od 2-3 tys zł za dwie rolki. Do tego koszt wycięcia i przetoczenia pokryw oraz przetoczenia powierzchni rury oraz pospawania wszystkiego do kupy. Myślę, że gdyby ktoś wykonał dwie takie rolki za 4-5 tyś to byłaby to dobra dla Ciebie cena. Chyba, że wystarczyłoby zamiast frezowania radełkować powierzchnię sporym radełkiem na sztywnej i dużej tokarce. Wtedy od ceny można odjąć 30-50%. Dodaj jeszcze do tego koszt materiału.


zdzicho
Posty w temacie: 2

#17

Post napisał: zdzicho » 29 gru 2014, 19:33

Pisałem przecież ,ze najtaniej ,bo najszybciej rowki wykon się na obwiednówce, a ty piszesz o robocie,, na piechotę"


ZiG
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 05 mar 2009, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

#18

Post napisał: ZiG » 29 gru 2014, 22:09

Kolega prosił o przybliżoną wycenę wykonania takich rolek. Nie znam firmy, która ma tak dużą obwiedniówkę by frezować detal o wysokości 700mm. Nie znam też cen za taką usługę ani nie jestem w stanie jej wycenić.


Autor tematu
arkadiusz_mar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 13
Rejestracja: 24 gru 2014, 00:53
Lokalizacja: Radom

#19

Post napisał: arkadiusz_mar » 30 gru 2014, 00:48

Wielkie dzięki ZiG za wycenę, daje mi to już podstawę do stwierdzenie że opłaca się cała zabawa z budową hamowni.

A co do tej frezarki obwiedniowej to właśnie po to powstał ten temat, bo teraz wiem że powinienem zastanowić się nad skróceniem rolek do takiej długości aby łatwiej było znaleźć wykonawce.

Swoją drogą to jak by takich rolek trzeba było więcej wykonać to można by było się zastanowić nad jakimś urządzeniem w którym przekładnia ślimakowa obracała by rolkę, a w tę i nazad jeździł by sobie jakiś mały frezik :)


ZiG
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 232
Rejestracja: 05 mar 2009, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

#20

Post napisał: ZiG » 31 gru 2014, 14:06

arkadiusz_mar pisze:
Swoją drogą to jak by takich rolek trzeba było więcej wykonać to można by było się zastanowić nad jakimś urządzeniem w którym przekładnia ślimakowa obracała by rolkę, a w tę i nazad jeździł by sobie jakiś mały frezik :)
Obwiedniówka właśnie tak działa w przybliżeniu :)



EDIT: Zrobiłem małe rozpoznanie z Ciekawości i firma, która ma w okolicy taką dużą obwiedniówke co by na styk weszła rolka w pionie na wysokość 700 mm i dała się na całej wysokości obrobić nie ma możliwości założenia mniejszego freza modułowego niż M4, a tu już zdecydowanie za duże zęby jak na ten cel. Po świetach mam dostać ofertę na przefrezowanie tego modułem 4 :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”