Silniki krokowe Ebay ? Polska ? czy Serwonapędy hybrydowe

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#21

Post napisał: ma555rek » 09 sie 2015, 17:12

mc2kwacz pisze: Ewentualnie daj jeden zasilacz na X,Y i oddzielny na Z, gdybyś miał problemy z nabyciem.
Natomiast nie dawaj oddzielnych zasilaczy na każdą oś osobno, bo jest to powszechny błąd i w pewnych szczególnych warunkach może spowodować kłopoty.
Tym błeędem będzie osobny zasilacz - własnie na osi Z czyli tej która sprawia najwięcej kłopotów.Szczególnie gdy nie jest wyważona

Czy zasilacze impulsowe tolerują podanie zewnętrznego napięcia na swoje wyjście gdy jest ono większe niż nominalne zasilacza?


Pasjonat

Tagi:


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#22

Post napisał: mc2kwacz » 09 sie 2015, 18:14

Jakie to niby kłopoty większe od X i Y powstają w osi Z? Że komuś zjeżdża bo maszyna jest źle skonstruowana? To trzeba poprawić.
Poza tym w jakich przypadkach SEM z silnika spowoduje przepięcie na zaciskach zasilających drivera? Jak kijowy to musi być driver?
Z resztą, róbta co chceta, co mnie do tego :)


Autor tematu
Tomciotu
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 14
Posty: 90
Rejestracja: 01 sie 2015, 16:29
Lokalizacja: Wadowice

#23

Post napisał: Tomciotu » 09 sie 2015, 19:01

OK dzięki za dzielenie się wiedzą.
Ale raczej ciężko kupić zasilacz impulsowy o takich parametrach aby zasilił trzy takie silnika naraz http://www.aliexpress.com/item/Ship-Fro ... 62765.html albo chociaż dwa na raz. No chyba że nie mogę znaleźć takowego.


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#24

Post napisał: ma555rek » 09 sie 2015, 20:34

mc2kwacz pisze:Jakie to niby kłopoty większe od X i Y powstają w osi Z? Że komuś zjeżdża bo maszyna jest źle skonstruowana? To trzeba poprawić.
elektronika w maszynie ma również za zadanie poprawić ułomność mechaniki. Zauważ że zdiagnozowany problem bezwładności masy jest banalnie prosto obsłużyć na poziomie właśnie elektronicznym.
mc2kwacz pisze:Poza tym w jakich przypadkach SEM z silnika spowoduje przepięcie na zaciskach zasilających drivera? Jak kijowy to musi być driver?
Właściwie w każdych, gdzie inercja napędzanej masy jest wystarcząjaco duża na tyle, aby bieżąca konsumpcja prądu przez sterownik nie wystarczyła do przejęcia nadmiaru energii. Zasilacz impulsowy przestanie dostarczać prąd ( bo jest stabilizowane napięcie) ale ono i tak wzrośnie na zaciskach bo sterowniki krokowe nie mają układu wytracania energi - tak jak są w nie wyposażane np falowniki w napędach inercyjnych. Czyli zwykły opornik hamujący.

Czyli:
- napięcie wzrasta od energii generowanej hamowanym silnikiem,
- zasilacz impulsowy się zatyka bo napięcie jest powyżej stabilizacji
-sterownik stwierdza przekroczenie napięcia na zaciskach i wrzuca na luz odpinając silnik od zasilania
-a ten będąc w fazie generowania prądu przechodzi w fazę generowania napięcia ( bo energię oddać musi)
I kaszana.
A że sterowniki są kiepskie?
Raczej nie tylko wszyscy chcą zasilać stosując napięcia maksymalne dla sterownika gdzie już nie ma bufora napięciowego.
Tak jak dla zasilaczy transformatorowych.
Własciwie w tym aspekcie to różnic miedzy nimi nie ma.
Pasjonat


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#25

Post napisał: mc2kwacz » 09 sie 2015, 23:21

Dobry sterownik reguluje prąd w uzwojeniu a więc nie łączy uzwojenia do zasilania kiedy prąd jest większy niż docelowy. Prąd płynie w zwartym uzwojeniu, nie wychodzi na zewnątrz.
Po drugie w najgorszym przypadku przepięcie powinno zostać samoistnie stłumione przez struktury tranzystorów w mostku, do wartości nieniszczącej.
Po trzecie, o czym wspominałem, nie należy ustawiać tak dużych przyspieszeń, żeby silniki stawały dęba i tym samym działały wyczuwalnie jak prądnice. Przede wszystkim dlatego, że to niczemu dobremu nie służy, ze szczególnym uwzględnieniem trwałości mechaniki i jakości obróbki.
Po czwarte, zadaniem elektroniki nie jest naprawianie dziadowskiej mechaniki. Z-ka nie ma prawa zjeżdżać pod własnym ciężarem i kropka. Nawet przy wyłączonym sterowaniu a co dopiero na włączonym, kiedy drivery trzymają silnik zwartymi uzwojeniami.

Używałem i M542 i lepszych driverów, i NIGDY nie było problemu mimo że zasilanie 48V, czyli z bardzo małym zapasem na przepięcia. Może przy jakichś skrajnie paździerzowatych driverach to by wystąpiło. Ale jeśli ktoś ma taką naturę, że kupuje najtańsze badziewie, to zawsze będzie miał problemy i płakał, czy z tego czy z innego powodu.
Duży kondensator elektrolityczny to jest żadne zabezpieczenie przed przepięciem z powodu SEM. Łatwo sobie policzyć: 1A przez 1s spowoduje wzrost napięcia o 1V dla 1F. Dla "typowych" wartości 10mF i 4A wystarczy 50ms, żeby kondensator naładował się o dodatkowe 20V. Do tego w razie faktycznego wystąpienia przebicia będzie to świetnie źródło niszczącej energii.


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#26

Post napisał: ma555rek » 10 sie 2015, 10:08

mc2kwacz pisze:NIGDY nie było problemu mimo że zasilanie 48V, czyli z bardzo małym zapasem na przepięcia
drobny szczegół - miałeś jeden zasilacz na wszystko dzięki czemu nadmiar energii jednego silnika konsumowany był przez pozostałe.
Tyle że dość trudno lub drogo jest wstawić do skleconej maszynki zasilacz 600W impulsowy - wiekszość wybiera więc trafo + wielki kondzioł z prądem rozładowania 2A lub pakuje baterie kondensatorów na laminacie ze ścieżką 3mm. Dają radę.

Na marginesie to też uważam że impulsowy jest lepszy - tak jak autor pisze że ma duże spadki bo jest na końcu lini. Ale musi być jeden a nie każda oś na własnym , mayłm.
Lub trochę własnej elektroniki w zwykłym trafiaku - choć wtedy i tak pieniądze wyjdą podobne.
Pasjonat


Autor tematu
Tomciotu
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 14
Posty: 90
Rejestracja: 01 sie 2015, 16:29
Lokalizacja: Wadowice

#27

Post napisał: Tomciotu » 10 sie 2015, 17:39

Witam
Dziękuje za dzielenie się informacjami ale i tak nie znajduję zasilacza impulsowego który zasiliłby te silniki naraz http://www.aliexpress.com/item/Ship-Fro ... 62765.html
więc pozostaje tylko trafo http://sklep.toroidy.pl/pl/p/TTS1000-Tr ... o-50-V/181 . Chyba :roll:


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#28

Post napisał: ma555rek » 10 sie 2015, 20:49

Pasjonat


Autor tematu
Tomciotu
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 14
Posty: 90
Rejestracja: 01 sie 2015, 16:29
Lokalizacja: Wadowice

#29

Post napisał: Tomciotu » 10 sie 2015, 21:01

OK dzięki ale czytałem że napięcie powinno być około 70V dla takiego sterownika http://www.aliexpress.com/item/inStock- ... 05084.html


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#30

Post napisał: ma555rek » 10 sie 2015, 21:17

Aj ciut więcej
Ale w takim razie dla zasilacza 70V/18A to ten toroid chudziutki. I bez układu przepięciowego na stronir wtórnej też nie ma co próbować.
Pisałeś że u Ciebie sieć siada - to i pewnie skoki ponad nominał też będą?
Przy takiej mocy również aktywne zabezpieczenie po stronie pierwotnej

Jak pisałem parę groszy też wyjdzie.
Pasjonat

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”